وعده‌های زارع‌پور

وزیر ارتباطات که با هدف بررسی زیر ساخت‌های ارتباطی استان خراسان رضوی وارد مشهد شده است، اظهار کرد: جهت‌گیری دولت و وزارت ارتباطات این است تا از پلتفرم‌های ایرانی حمایت کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، ظهر امروز با هدف بررسی زیر ساخت‌های ارتباطی استان خراسان رضوی وارد مشهد شد. بازدید از تعدادی شرکت و برخی از پلتفرم ‌های مشهدی از جمله برنامه‌های وزیر ارتباطات در مشهد است. 

اینترنت ماهواره ای اولین سوال خبرنگاران از وزیر

 زارع‌پور در جریان اولین بازدید خود درباره سوالی از خبرنگاران درباره اینترنت ماهواره‌ای گفت: همانطور که قبلا اعلام شد ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای در ایران باید همراه با دریافت مجوز باشد.

وی گفت: همانطور که اتحادیه اروپا هم اعلام کرده باید اینترنت ماهواره‌ای ارائه شود اما ارائه خدمات منوط به دریافت مجوز از جمهوری اسلامی ایران است.

زارع پور تاکید کرد: اینترنت ماهواره ای مکلف به دریافت مجوز شده و هفته گذشته در اتحادیه بین المللی مخابرات مصوب شد تا اینترنت ماهواره ای "استارلینک" برای فعالیت در قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی ایران باید قواعد ما را بپذیرد و مجوز اخذ کند بنا بر این قواعد حاکم بر سایر اپراتورها بر اینترنت ماهواره ای نیز حاکم خواهد بود.

وی‌ در پاسخ به این سوال که توجه وزارت ارتباطات به موضوع اقتصاد دیجیتال چگونه خواهد بود، گفت: توجه جدی به حوزه اقتصاد دیجیتال از اولویت‌های دولت سیزدهم است و کارگروهی نیز در دولت در این خصوص شکل گرفته تا با ساز و کارهای حمایتی موانع موجود در این حوزه را برطرف کند.

وزیر ارتباطات گفت: امیدواریم با زیرساختهای ارتباطی این هدف محقق شود و همه دستگاه ها در قانون هفتم توسعه مکلف شده اند تا برنامه خود برای استفاده حداکثری از فناوری جدید ارتباطی نظیر هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء را به دولت برای تصویب ارائه دهند تا زمینه رشد و شکوفایی اقتصاد دیجیتال در کشور فراهم شود.

زارع پور افزود: بزرگترین طرح تاریخ ارتباطات کشور، طرح "فیبرنوری در کسب و کارها" است تا امکان بهره مندی اینترنت پر سرعت هزار مگابیت بر ثانیه برای همه مردم در شهرها فراهم شود.

وی اضافه کرد: این طرح در حدود ٢٠٠ شهر در حال اجراست که کار در ٩٠ شهر به پایان رسیده است و حدود چهار میلیون خانوار در ٢٠ استان از این امکان بهره مند هستند و تلاش می شود تا پایان سال جمعیت برخوردار از این طرح به هشت میلیون خانوار برسد.

وزیر ارتباطات گفت: شهرداران نیز باید برای اجرای این طرح ملی پای کار باشند تا نهضت فیبرکشی در شهرها شکل گیرد و به سرعت حفاری ها انجام شود.

حمایت از دانش بنیان ها

زارع پور دربخشی دیگر از سفر خود  از چند شرکت دانش‌بنیان در مشهد بازدید کرد. وی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: ظرفیت‌های خیلی خوبی‌ در کشور داریم اما گاهی از آن‌ها غفلت می‌کنیم. عده‌ای باعث شده‌اند که اعتماد مردم نسبت به تولیدات ایرانی‌کاهش پیدا کند این درحالی است که باید به این خودباوری برسیم که توان رقابت با خارج از کشور را داریم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه از سکوهای داخلی حمایت می‌کنیم افزود: گرچه مشکلاتی در این مسیر وجود دارد اما جهت‌گیری دولت و وزارت ارتباطات این است تا از پلتفرم‌های ایرانی حمایت کنیم.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش اظهار کرد: بارها گفته‌ایم که چرا برای گفتگو با مردم خودمان از پلتفرم‌های خارجی که اختیارش هم دست ما نیست استفاده کنیم و امروز می‌بینیم که با همت تیم‌های ایرانی این ظرفیت ایجاد شده است. دیگر کسی نمی‌تواند بهانه بیاورد که برای ارتباطات با مردم از پلتفرم‌های خارجی استفاده کند.

زارع پور همچنین به استفاده ۷۰ تا ۸۰ درصدی اعضای دولت از نرم‌افزارهای داخلی اشاره و تصریح کرد: من معتقدم استفاده از سکوهای داخلی، فرصتی برای حل مشکلات مردم هم ایجاد می‌کند همچنان که ما در وزارت‌خانه تمام قد حامی سکوهای داخلی هستیم و رشد آنها نیز حمایت می‌کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: امیدواریم شبکه‌های داخلی، به شبکه‌ اجتماعی اول کشور تبدیل شده و شبکه‌اجتماعی کوتاه نویسی جهان اسلام ایجاد شود. این ظرفیت وجود دارد و مردم باید بدانند اینجا، جایی‌است که مسئله‌شان حل می‌شود.

۲۰۰ روستا در خراسان رضوی تحت پوشش اینترنت قرار گرفتند 

 عیسی زارع پور همچنین ظهر امروز از پروژه مرکز قطب داده شرق کشور بازدید کرد. وی در حاشیه این بازدید نیز در گفتگو با خبرنگاران گفت: طی دوسال گذشته و در دولت سیزدهم اقدامات زیرساختی بسیار خوبی در سطح استان خراسان رضوی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه خراسان رضوی بیشترین جمعیت روستایی کشور را دارد، افزود: از ابتدای دولت تاکنون ۱۷۵ روستای استان خراسان رضوی تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته‌ است.

زارع‌پور همچنین به طرح تحول روستایی خراسان رضوی‌اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح اقدامات خوب و مناسبی مانند تحت پوشش قرارگرفتن ۲۰۰ روستا به اینترنت صورت گرفته است که با این اقدام بیش از ۹۰ درصد روستاها در این استان تحت پوشش قرار گرفتند.

پایان پیام/

کد خبر 1731755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha