مسجد «الطابیه» شاهکار معماری و جاذبه گردشگری «اسوان» مصر + فیلم

مسجد «الطابیه» در اسوان مصر از قدیمی‌ترین مقاصد گردشگری جهان به شمار می آید که گردشگران را از مناطق مختلف جذب می کند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: با نزدیک شدن به فصل گردشگری زمستانی، توجه به مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در اسوان مصر جلب می شود، زیرا این شهر یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در جهان به شمار می آید که از داخل و خارج از مصر به این مکان سفر می کنند.

استان اسوان مصر مناظر جذاب و خیره کننده‌ای دارد که قلب‌ها می رباید و ذهن‌ها را مجذوب خود می کند. «مسجد الطابیه» در بالاترین نقطه در مرکز شهر اسوان از جمله مکان‌های دیدنی اسوان است که پذیرای گردشگران از سراسر جهان است.

«مسجد الطابیه» یکی از قدیمی‌ترین مساجد تاریخی در استان اسوان و جاذبه‌های گردشگری مهم به شمار می آید که گردشگران را از مناطق مختلف جذب می کند. مناره بزرگ این مسجد باعث تمایز آن نسبت به سایر مساجد است،بلندترین نقطه این مسجد منظره‌ای پانوراما دارد.

مسجد الطابیه فی اسوان

تاریخ ساخت مسجد الطابیه که در آن زمان مدرسه نظامی بود، به دوره محمد علی پاشا برمی گردد که در سال 1811 به عنوان مدرسه نظامی برای حفاظت از مرزهای جنوبی مصر ساخته شد. موقعیت فعلی مسجد براساس موقعیت استراتژیکش بر تپه‌ بلندی که 100 متر از سطح زمین ارتفاع دارد، انتخاب شده است.  این مکان استراتژیکی به سربازان اجازه می داد تا مرزها را زیر نظر بگیرند و امنیت کشور را فراهم کنند.

undefined

دکتر«حسین دقیل» در کتاب «مناره‌های قدیمی از مصر عثمانی» آورده است: مسجد الطابیه  بخشی از دو مجموعه از مدارس نظامی بود که مجموعه دیگر در منطقه شیخ هارون این استان قرار داشت. اما به طور کلی ناپدید شد.

ساختمان مدرسه نظامی که امروز به مسجد تبدیل شده است، به مروز زمان متروکه شد و در دوره حکومت جمال عبدالناصر ناصر یعنی سال 1970 ساخت مسجد الطابیه را آغاز کرد و در دوره محمد انور سادات افتتاح شد.

مسجد الطابیة فی أسوان

دکتر «حسین دقیل» در کتاب خود آورده است: مسجد بدر الطابیه، نام خود را از جنگ معروف بدر گرفته است. پیدایش این ساختمان در دوره محمد علی پاشاست که به سبک معماری ممالیک بنا شد که با 24 ستون تاریخی متمایز شده است.

مساحت آن بالغ بر 700 متر مربع است، علاوه براین ، به مساحت 10 هکتار در اطراف آن باغ وجود دارد.

undefined

از نظر معماری، مسجد الطابیه با گنبدی بلند و مناره اش که نمای پانورامایی برای استان اسوان فراهم کرده است، نسبت به سایر مساجد متمایز شده است.

پنج سال پیش، از مسجد الطابیه برای استهلال ماه مبارک رمضان استفاده شد، زیرا یکی از مرتفع ترین اماکن تاریخی این استان به شمار می آید.

مسجد الطابیه فی اسوان

مسجد الطابیه در استان اسوان مکانی با اهمیت فرهنگی و تاریخی است که گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به دلیل زیبای معماری و موقعیت استراتژیکی‌اش جذب می کند. این مسجد همچنین مکان مهمی برای عبادت و نماز به شمار می آید.

مسجد الطابیه یک مقصد گردشگری مهم در اسوان است، زیرا گردشگران می توانند معماری تاریخی را در آن ببیندند و از مناظر طبیعی جذاب لذت ببرند، این مسجد یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در تورهای گردشگری در اسوان به شمار می آید.

کد خبر 1731953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha