کنفرانس «صلح و انسانیت برای همه» در دانشگاه ماکرره

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان کنفرانس همبستگی با مردم مظلوم فلسطین با عنوان: « صلح و انسانیت برای همه » از سوی مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه ماکرره و در محل دانشکده علوم کشاورزی این دانشگاه برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم که با حضور حدود 100 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه ماکرره و دیگر مراکز علمی و نیز جمعی از فعالان صلح برگزار گردید،مجید صفار؛ سفیر محترم ج.ا.ایران، آقای ابراهیم احمد سلطان؛ سفیر لیبی در اوگاندا و همچنین رایزن فرهنگی کشورمان شرکت داشتند.

در ابتدای این مراسم پروفسور یحیی سرمبا؛ استاد علوم سیاسی و جامعه شناسی دانشگاه ماکرره، ضمن تبیین ماهیت قدرت دولت مدرن که موجب از بین‌ رفتن قدرت‌های سنتی می گردد، گفت: "برخلاف تصور رایج،‌ اغلب دولت‌ های مدرن با استفاده‌ خشونت آمیز از قدرت همراه هستند و به دیکتاتوری گرایش دارند. زیرا برای حفظ ماهیت یکپارچه قدرت و اعمال اقتدار خود علیه گروه‌های دیگر، مرتکب خشونت می شوند. برخورد رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین از جمله این موارد می باشد که در جایی که دولت ملتی شکل گرفته‌ است، تلاش می کند افرادی را که به آنها تعلق ندارند، حذف نموده و آنها را به پایین‌ترین جایگاه اجتماعی سوق دهد. این موضوع دقیقاً مشابه از بین بردن سرخپوستان در آمریکا می باشد که منجر به پاکسازی نژادی آنها گردید."

ایشان ضمن صحبت در مورد پیدایش مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین، به تلاش آدولف هیتلر برای حذف یهودیان اشاره نمود که نتیجه آن ایجاد یک شهرک یهودی در سرزمین فلسطین و در نهایت از بین رفتن شهروندان بومی فلسطینی گردید. وی افزود: " صهیونیست‌های اروپایی و برخی سرزمین‌های دیگر، از اقدامات بی رحمانه برای کشتن مردم فلسطین استفاده نمودند. به عقیده من راه حل پایان این مناقشه، ایجاد دو کشور است که می‌تواند جلوی نابودی مردم فلسطین را بگیرد و این راه حل دقیقاً مورد تأکید دولت اوگاندا نیز می باشد."

سخنران بعدی این کنفرانس پروفسور آندریا کاساتلا؛ پژوهشگر ارشد ایتالیایی مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه مکرره در موضوع اندیشه سیاسی و استعمارزدایی بود.‌ ایشان در ابتدا اقدامات رژیم صهیونیستی در ادامه بمباران مردم فلسطین در میان سکوت جامعه جهانی و حمایت ناچیز کشورهای اسلامی را محکوم نمود.

 وی افزود: " قبل از سال 1945، یهودیان مشکل اصلی کشورهای اروپایی بودند و سازمان ملل متحد در سال 1947 زمین هایی را به آنها واگذار نمود که منجر به آغاز فاجعه شد. در طرح راه حل دو کشوری که در سال 1948 مطرح شد، برخی از مسائل اساسی نادیده گرفته شده و تنها مواردی در آن ذکر گردید که به نفع رژیم صهیونیستی بود. راه حل دو کشوری بیشتر شبیه یک جوک می باشد، چون همه ابعاد و مقدمات آن توسط رژیم‌ صهیونیستی محدود و یا با مانع مواجه شده است."

در ادامه  مجید صفار؛ سفیر محترم ج.ا.ایران طی سخنان کوتاهی ضمن تشکر از برگزاری این کنفرانس، هدف از اینگونه برنامه ها را نه تنها برای همبستگی‌ با مردم مظلوم فلسطین، بلکه برای دفاع از انسانیت دانست. ایشان ضمن درخواست از رهبران جهان‌ برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین، حمایت و پشتیبانی همه جانبه از مقاومت فلسطینیان را از افتخارات ج.ا.ایران عنوان نمود.

سپس تعدادی از دانشجویان دانشگاه ماکرره سؤالات کوتاهی را در موضوع فلسطین مطرح نمودند که پروفسور آندریا کاساتلا به آنها پاسخ داد.

در پایان مراسم شرکت کنندگان با حضور در یادواره شهدای غزه که به همین مناسبت و با نمایش تصاویر جنایات اخیر رژیم کودک کش صهیونیستی در محوطه حیاط دانشکده کشاورزی دانشگاه ماکرره تدارک دیده شده بود، ضمن ادای احترام به مقام والای شهدای مظلوم فلسطین، با روشن نمودن شمع یاد و خاطره آنها را گرامی داشتند.

کد خبر 1732489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha