روستاها تفرجگاه شهرنشین‌ها شده اند

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: روستاهای نزدیک شهرها به خوابگاهی برای افراد تبدیل شده که در شهر کار می‌کنند، اما روستایی نیستند. روستاها تفرجگاه و استراحتگاهی برای افراد ساکن شهرها شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر امروز، در همایش و گردهمایی کشاورزان در قالب طرح تحول کشاورزی استان که در مجتمع آیه‌ها برگزار شد، اظهارکرد: اتفاقات غزه ظلمی است که به این گستردگی در این نقطه از جهان شکل می‌گیرد و افرادی که ادعای حمایت از بشریت و حقوق بشر را دارند نه تنها سکوت کردند، بلکه بر جنایت‌های این رژیم غاصب سرپوش نمی‌گذارند.

وی با بیان اینکه کارگروهی به ریاست دکتر طباطبایی، رئیس اسبق سازمان جهاد کشاورزی داریم، عنوان کرد: تلاش ما این بوده که بین بخش کشاورزی مجلس و دستگاه‌های اجرایی ارتباط داشته باشیم. مساله اول اقتصاد حوزه کشاورزی است. اگر امروز نتوانیم در روستاهای خود به مساله اقتصاد براساس ظرفیت‌های حوزه کشاورزی توجه کنیم، وضعیت فعلی ما تشدید می‌شود.

پژمانفر بیان کرد: روستاهای نزدیک شهرها به خوابگاهی برای افراد تبدیل شده که در شهر کار می‌کنند، اما روستایی نیستند. روستاها تفرجگاه و استراحتگاهی برای افراد ساکن شهرها شدند. این روستا نیست، اقتصاد روستا باید براساس مباحث حوزه کشاورزی باشد. باید مشاغل روستایی را توسعه دهیم، این مساله‌ای اساسی است. اگر امروز ما در مجلس به شدت با خُرد شدن اراضی کشاورزی مخالف هستیم و قانون گذاشتیم، به دلیل این است که وقتی زمین خُرد می‌شود، توجیه اقتصادی ندارد. تا نتوانیم اقتصاد را براساس اقتصاد روستایی مدیریت کنیم، هیچ مساله‌ای حل نمی‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز مساله آب یکی از مشکلاتی است که درگیر آن هستیم. باید مشاغل روستایی دیگری در روستا داشته باشیم تا اقتصاد روستایی تامین شود. روزی بیش از ۷۰ درصد جمعیت ما در روستاها و واقعا روستا بود، اما اکنون بیش از ۲۰ درصد جمعیت در روستاها هستند، اما نمی‌دانیم واقعا روستایی هستند یا نه. آمارها مسئولان را فریب می‌دهد. چند درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه ذیل مساله اقتصاد، بهره‌وری بخش کشاورزی مهم است، تصریح کرد: اگر امروز نتوانیم بهره‌وری را به منظور افزایش تولید در بخش کشاورزی افزایش دهیم، مشکل ایجاد می‌شود و اقتصاد در حوزه کشاورزی معنا پیدا نمی‌کند.

پژمانفر گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی و خُرد شدن اراضی در حال نابودی ریشه کشاورزی است. باید به این موضوع به صورت جدی توجه کنیم. در این زمینه منفعت موقتی برای کشاورز ایجاد می‌شود، زمین خود را می‌فروشد، اما اتفاق بسیار نگران‌کننده‌ای در کشور در حال رخ دادن است. بیش از ۴۰۰۰ هکتار از اراضی مشهد تغییر کاربری پیدا کرده که این ناامن شدن امنیت غذایی در کشور ما است. باید جلوی این مساله گرفته شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: الگوی کشت مساله دیگری است. به سختی توانستیم موافقت آب‌منطقه‌ای را بگیریم تا سهم حقابه کشاورزان زیر سد کارده را به آن‌ها بدهیم، اما به دلیل اینکه الگوی کشت مناسبی نداشتیم، گوجه کاشتند و با قیمت کم فروختند. مساله بعدی تولید قراردادی است. با تولید قراردادی می‌توانیم کار را پیش ببریم. تعاونی را جدی بگیریم. اگر امروز می‌خواهیم کشاورزی بماند، باید بدانیم کشاورزی یک مساله فانتزی نیست. ۸۰ درصد اقتصاد روستاها براساس کشاورزی است.

پایان پیام/

کد خبر 1732721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha