بزرگداشت حکیم قطران تبریزی در آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

رییس بنیاد ایرانشناسی استان آذربایجان شرقی از برگزاری همایش بزرگداشت حکیم قطران تبریزی خبر داد. 

«محمد طاهری خسروشاهی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز اظهار داشت: بنیاد ایرانشناسی آذربایجان شرقی در راستای اهداف علمی و پژوهشی خود و با هدف تکریم و بزرگداشت مفاخر آذربایجان و پاسداشت مقام و منزلت حکیم قطران تبریزی، شاعر و سخنور بلند آوازه ایران در سده پنجم هجری، آیین «بزرگداشت حکیم قطران تبریزی » را با حضور جمعی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و تنی چند از پژوهشگران و محققان صاحبنام آذربایجان برگزار می کند. 

رییس بنیاد ایرانشناسی آذربایجان شرقی افزود: در این نشست علمی که با همکاری موسسه پژوهشی میراث مکتوب برگزار می شود، دکتر اکبر ایرانی رئیس موسسه پژوهشی میراث مکتوب، دکتر علی اشرف صادقی، دکتر محمود عابدی و دکتر باقر صدری نیا از محققان صاحبنام حوزه تصحیح متون و از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر سجاد آیدینلو ادیب نامدار از ارومیه،  استاد جمشید علیزاده، شاعر و محقق صاحبنام و اینجانب سخنرانی خواهند داشت.  

طاهری خسروشاهی گفت: دیوان قطران تبریزی حدود هفتاد سال قبل توسط زنده یاد حاج محمد نخجوانی منتشر شده بود و محققان و اهل فرهنگ و ادب، سالها منتظر بودند که اقدام جدیدی در راستای احیای نام حکیم قطران تبریزی انجام شود. خوشبختانه دکتر محمود عابدی و همکاران ایشان در فرهنگستان زبان فارسی، پس از ده سال کوشش طاقت فرسا و با مراجعه به نسخه های خطی دیوان قطران، توانستند نسخه ای مغتنم و ارزشمند از دیوان قطران را تهیه و منتشر کنند. 

وی با بیان این‌که در این مراسم از تصحیح تازه دیوان قطران تبریزی رونمایی خواهد شد، گفت: این مراسم روز دوشنبه بیست و نهم آبان ماه ساعت چهار و نیم بعد از ظهر در محل بنیاد ایرانشناسی شعبه آذربایجان شرقی در خانه شربت اوغلی تبریز برگزار خواهد شد و شرکت در آن برای عموم آزاد است.

کد خبر 1734063

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha