علامه طباطبایی نظام سیاسی اسلام را به بیانی متقن تبیین کرده است

آل هاشم گفت: علامه طباطبایی در رساله ولایت خود، نظام سیاسی اسلام و نظام ولایی را به بیانی متقن و روشن تبیین کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام و المسلمین «سید محمدعلی آل هاشم» امروز در کنگره‌ بین المللی علامه طباطبایی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: علامه حق بزرگی بر گردن همه‌ی ما حوزویان و دانشگاهیان دارد، خدمات ایشان به اسلام و مسلمین و خلق آثار علمی در ابعاد  و موضوعات مختلف واقعا کم‌نظیر است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: علامه طباطبایی سال ۱۳۴۱ که هنوز کتاب ولایت فقیه امام خمینی(ره) چاپ نشده بود، رساله‌ی  ولایت را منتشر کرد و من از همه‌ی دانشجویان، طلاب و ائمه‌ی جمعه‌ی استان می‌خواهم حتما این رساله را مطالعه کنند. چراکه علامه طباطبائی در این رساله، نظام سیاسی اسلام و نظام ولایی را به بیانی متقن و روشن تبیین کرده است.

نماینده‌ ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: علامه تصریح می‌کند که انسان موجودی اجتماعی است و بر همگان روشن است که جامعه نیازمند یک سری قوانین است که در غیر این صورت متلاشی شدن جامعه حتمی است. لذا صرف دانستن و یا داشتن احکام و قوانین برای جامعه کافی نیست و یک شخص باید باشد که قوانین و مقررات را اجرا کند.

آل هاشم با بیان اینکه دین اسلام دینی فطری است، افزود: اسلام نیازهای اساسی مثل ضرورت مدیریت حیات جمعی انسان را نادیده نمی‌گیرد. دین اسلام قوانین ثابتی دارد که هیچ گاه به تبع فطرت انسان تغییر نمی‌کند که یکی از این قوانین مساله‌ی امامت است.

وی تاکید کرد: ولی امر مسلمین به حسب شرایط موجود قوانین را وضع می‌کند و بر همگان لازم است که از این قوانین مثل قوانین ثابت شریعت الهی اطاعت کنند. بنابراین اسلام دارای دو نوع قوانین ثابت و متغیر است که قوانین متغیر مبتنی بر قوانین ثابت است. 

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم با تاکید بر اینکه اسلام در دوران غیبت امام عصر(عج) انسان‌ها را به حال خود رها نکرده است، گفت: نادیده گرفتن و القاء منصب و جایگاه، نادیده گرفتن فطرت و اصل اسلام است و هرکسی نمی‌تواند صاحب این منصب شود چراکه در این صورت جامعه دچار هرج و مرج شده و هرکس در هر گوشه و کناری ادعای حکومت داری می‌کند. بنابراین یک فقیه اعلم، با تقوا، شجاع و مطلع به اوضاع و شرایط جامعه این منصب را برعهده بگیرد.

کد خبر 1734220

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha