علاقه جوانان آمریکایی به «قرآن» برای درک پایداری ملت فلسطین

روزنامه انگلیسی«گاردین» نوشت: جوانان آمریکا برای درک پایداری فلسطینی‎‌ها در غزه بیش از ۴۵ روز دربرابر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی، به خواندن قرآن روی آوردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از عربی ۲۱، روزنامه گاردین در گزارشی نوشته «آلینا دموپولوس» درباره وضعیت جوانان آمریکا درجریان جنگ اسرائیل علیه غزه، اعلام کرد: این جنگ کنجاوری بسیاری از مردم به ویژه جوانان آمریکایی را ایجاد کردند که بدانند در قرآن کریم چه آمده است که به فلسطینی‌ها تا این میزان پایداری می دهد.

در این گزارش آمده است: خوانندگان به دنبال موضوعاتی هستند که به خوبی با ارزش‌های آنها هماهنگ است، زیرا آنها به دنبال ایجاد همدلی با دین هستند که مدتهاست در غرب شیطانی شده است.

«مگان بی رایس» فعال آمریکایی که علاقه زیادی به مطالعه دارد، این ابتکار عمل را به دست گرفت و از پلتفرم‌های اجتماعی برای صحبت کردن درباره بحران انسانی در غزه استفاده کرد.

مگان رایس می گوید: می خواستم درباره ایمان ملت فلسطین صحبت کنیم که چقدر قوی هستند، هنوزهم جایی برای شکرگزاری از خدا پیدا می‌کنند، حتی اگر همه چیز از آنها گرفته شود.

مطالعه مگان رایس عمیق‌تر شد، به طوری که متوجه شد که محتوای متن قرآن با سیستم اعتقادی او که از قبل داشته است، سازگاری دارد. او قرآن را ضد مصرف گرایی، ظلم و بی عدالتی و حامی حقوق زنان دید

وی در دیسکورد«باشگاه کتب مذهبی دنیا» را راه اندازی کرد و افرادی که پیش زمینه مذهبی دارند، دعوت کرد تا درکنارش قرآن را مطالعه کنند.

در این گزارش آمده است: مگان رایس پس از مطالعه عمیق قرآن، شهادتین گفت و به طور رسمی مسلمان شد.

مگان رایس تنها کسی نیست که تمایل خود را برای یادگیری قرآن اعلام کرد. او با دختران و پسرانی از طریق پلتفرم تیک تاک ارتباط برقرار کرد که متن قرآن را می خوانند تا دینی را که مدت‌هاست توسط رسانه‌های غربی اهریمنی نشان داده می شود، درک کنند. آنها همچنین همبستگی خود را با مسلمانان غزه اعلام کردند.

گاردین در گزارش خود آورده است:  ویدئوهایی با هشتگ «باشگاه کتاب قرآن» که نزدیک به دو میلیون بازدیدکننده به دست آورد، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند. این کاربران نسخه‌هایی از قرآن را اخیرا خریداری کردند و برای اولین بار به مطالعه آیات قرآن اقدام کردند.

در این گزارش آمده است: برخی دیگر نیز نسخه‌های رایگان قرآن را از طریق اینترنت به دست آوردند یا برخی دیگر نیز در زمان رانندگی در مسیر محل کار آیات قرآن را گوش می‌دهند.

تنها زنان نیستند که قرآن کریم را از طریق تیک تاک می‌خوانند، اما بیشتر کاربرانی که در فضای هشتگ کتاب تاک برای بررسی کتاب‌ها گردهم می‌آیند، زنان هستند.

«زارینا گروال» استادیار دانشگاه ییل که روی کتابی درباره قرآن و مدارای مذهبی در فرهنگ آمریکا کار می‌کند، می‌گوید: این توجه به تیک تاک جدید نیست، بلکه سابقه دار است.

براساس این گزارش، پس از حملات ۱۱سپتامبر، قرآن به کتاب پرفروش تبدیل شد. اگرچه بسیاری از آمریکایی این کتاب را می خریدند تا تعصبات‌شان را علیه اسلام تایید کند که این دین خشونت است.

گرایوال می گوید: تفاوت این بار این است که مردم به قرآن روی نیاوردند تا هفتم اکتبر را با حمله حماس درک کنند، بلکه به قرآن برای درک توانایی شگفت انگیز تحمل، ایمان، قدرت معنوی و ویژگی‌های مسلمانان فلسطین روی آوردند.

میشا یوسف، نویسنده آمریکایی پاکستانی تبارو مدیر برنامه پادکست که به مطالعه تفاسیر قرآن علاقه دارد، از سال ۲۰۲۰ اینستاگرام ویژه «باشگاه کتاب قرآن»  را دارد، می گوید: برخی از موضوعات مطرح شده در قرآن با ارزش‌های جوانان آمریکا و چپگرا همخوانی دارد.

یوسف می گوید: قرآن مملو از استعاره‌های طبیعت است و انسان را به توجه به محیط زیست تشویق می کند.

در متن قرآن آمده است که مردان و زنان نزد خداوند برابر هستند، بنابراین، رایس و سایرکسانی که به اسلام گرویدند و در گفتگو تیک تاک شرکت می کنند، می گویند که متن این کتاب با نگرش‌ها و اصول فمنیستی‌شان سازگار است. متن قرآن همچنین شامل تفسیر علمی از مبدأ آفرینش است و برخی آیات تئورهای علمی درباره خلقت را دربرمی‌گیرد.

رایس می گوید: به طور معمول، ما به این مسئله عادت داریم که جامعه مذهبی با علم مبارزه می‌کنند، اما در اینجا می‌بینیم که دین علم را پذیرفته و از متن مقدس آن برای حمایت از علم استفاده می شود

کد خبر 1735216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha