بیش از پنج میلیون نفر تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد

حیدری با بیان اینکه در محیط خانوادگی به طور میانگین پنج و نیم میلیون نفر را سالانه تحت پوشش آموزش پیشگیری از اعتیاد قرار دادیم گفت: این میزان در برنامه پنجم توسعه دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود که ما ۱۲۵ درصد در اینجا رشد داشتیم.

«مرتضی حیدری»، رییس اداره برنامه ریزی دفتر ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با خبرنگار جامعه خبرگزاری شبستان، با اشاره به فعالیت های غرفه جهاد تبیین در نمایشگاه یاریگران زندگی گفت: غرفه جهاد تبیین، غرفه ای  بود که با سه اداره کل، حوزه دفتر برنامه ریزی، حوزه دفتر تحقیقات و آموزش و حوزه دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در نمایشگاه یاریگران زندگی مستقر و فعالیت های خود را ارایه داد.

وی اظهار کرد: بحث جهاد تبیین یکی از کلیدواژه های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است و این واژه در تمام حوزه های کشوری و وزارتخانه ها کاربرد ویژه دارد. در ستاد مبارزه با مواد مخدر هم بحث جهاد تبیین با توجه به رویکرد پیشگیرانه ای که دارد مورد توجه است.

رییس اداره برنامه ریزی دفتر ستاد مبارزه با مواد مخدر  ادامه داد: سوال اینجاست که چرا ما اصلا پیشگیری می کنیم؟ مخاطب ما در نمایشگاه یاریگران زندگی بیشتر مخاطبان متمرکز بر جامعه دانش آموزی کشور بود لذا ما در آنجا بیشتر چرایی پیشگیری و علت اهمیت موضوع مواد مخدر و اینکه اعتیاد چیست را برای بچه ها تبیین می کردیم تا با اقدامات انجام شده، بتوانیم جامعه دانش آموزی را در برابر اعتیاد مصون سازی کنیم لذا تبیین و روشنگری مسئله اعتیاد برای ما بسیار مهم و ضروری است.

حیدری در ادامه افزود: ضمن اینکه در گام بعدی چگونگی آن را بررسی می کردیم ، اینکه ما چگونه می توانیم بحث پیشگیری را در جامعه مخاطب خودمان و اقشار سالم جامعه که شامل جامعه دانش آموزی ، محیط های آموزشی، دانشجویی، خانواده، محلات، کارگری و محیط های تفریحی و عمومی می شود، مساله تبیین و پیشگیری از اعتیاد را برای این محیط های عمومی آگاه سازی و اطلاع رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه برنامه ریزی بخش های مختلفی برای پیشگیری از اعتیاد داریم  تصریح کرد: با توجه به اینکه بحث مواد مخدر و اعتیاد به عنوان مهمترین و اولویت دارترین آسیب اجتماعی کشور از سوی مقام معظم رهبری شناخته و ابلاغ شده  است بر همین اساس ما در گام اول، ابتدا عملکرد برنامه های پنجم و ششم ستاد را به تصویر کشیدیم، مشخصا در حوزه پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی معادل ۱۳۴ درصد افزایش میانگین سالانه آموزش پیشگیری از اعتیاد را در محیط های آموزشی داشتیم.

سالانه پنج و نیم میلیون نفر تحت پوشش آموزش پیشگیری از اعتیاد قرار می گیرند

حیدری با بیان اینکه در محیط خانوادگی به طور میانگین پنج و نیم میلیون نفر را سالانه تحت پوشش آموزش پیشگیری از اعتیاد قرار دادیم افزود: این میزان در برنامه پنجم توسعه دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود که ما ۱۲۵ درصد در اینجا رشد داشتیم. ضمن اینکه در حوزه های مختلف مانند حوزه درمان و مشارکت های مردمی نیز این میزان افزایش ها را داشتیم.

رییس اداره برنامه ریزی دفتر ستاد مبارزه با مواد مخدر  بیان کرد: در حوزه مقابله هم میانگین سالانه کشفیات ما از ۵۷۷ تن به طور میانگین در سال به ۹۰۶ تن افزایش  پیدا کرده است که ۵۷ درصد افزایش نشان می دهد. 

حیدری اظهار کرد: با توجه به رویکرد نمایشگاه یاری گران زندگی که رویکرد پیشگیرانه بود، حوزه های پیشگیرانه ای که در چهار محیط هدف عرض کردم، بیشتر مورد توجه ما قرار گرفته و قصد داریم که بیشتر عملکرد این حوزه ها را تبیین و تشریح نماییم و بعد از آنکه برنامه پنجم و ششم توسعه را مورد ارزیابی قرار دادیم، برنامه هفتم توسعه را در دستور کار قرار دادیم. ارتقای سلامت اجتماعی، پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق و فساد بر اساس شاخص های معتبر و بهره گیری حداکثری از مشارکت مردم و با زمان بندی مناسب عنوان بند ۱۸ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است.

رییس اداره برنامه ریزی دفتر ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه افزود: ما آمدیم اهم نکات راهبردی را که در احکام پنج گانه ای که در قالب بند « ر » ماده ۸۵ قانون برنامه هفتم توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی شده بود را در برنامه های خود گنجاندیم، از جمله مهمترین آنها تمرکز بر پیشگیری بود که فرمایش حضرت آقا در حوزه مبارزه با آسیب های اجتماعی بود که پیشگیری را به عنوان اصل اول و اولویت ما با آسیب های اجتماعی تعیین فرمودند، این را در احکام برنامه های هفتم توسعه آوردیم.

وی خاطر نشان کرد: بحث ضرورت انجام منظم تحقیقات و پژوهش های راهبردی به ویژه در حوزه شیوع شناسی ،تاکید بر سیاست های کلی و قانون مبارزه با مواد مخدر، گسترش کمی و کیفی مراکز درمان و کاهش آسیب، افزایش ضربه زنی به بنیان های مالی و اقتصادی قاچاقچیان به ویژه سرباندها و سرشبکه ها، بحث هم افزایی ملی در عرصه مبارزه با مواد مخدر همچنین افزایش کشفیات در مناطق شرق و حاشیه شرق کشور از جمله برنامه های مهمی است که در احکام برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار دادیم.

حیدری تصریح کرد: امیدواریم به مهمترین اهداف خود که بحث کاهش نرخ بروز و شیوع و افزایش نرخ مشارکت در حوزه مشارکت های مردمی در امر مبارزه با مواد مخدر و همچنین کاهش نرخ ارتکاب به جرایم مواد مخدر است نایل شویم. بر همین اساس سعی خواهیم کرد از تمام ظرفیت های دستگاه های دولتی و دستگاه های اجرایی عضو مرتبط با ستاد مبارزه با مواد مخدر برای رسیدن به اهداف بهره مند شویم.

وی با اشاره به نمایشگاه یاری گران زندگی گفت: با توجه به اینکه این نمایشگاه برای اولین بار است که برگزار  شد لذا فوق العاده کاربردی بود. ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تمام تلاش خود را طی برگزاری نمایشگاه به کار بست تا خانواده ها و دانش آموزان مراجعه کننده، نهایت استفاده و بهره برداری را داشته باشند. همه دستگاه های اجرایی مشارکت لازم را داشتند. حداکثر تلاش شان را کردند تا بتوانند با ایجاد یک فضای شاد و فضای آموزشی توام با موضوعات تفریحی و سرگرمی، مفاهیم آموزشی و پیشگیرانه را به بچه ها و خانواده ها و اولیای مدارس منتقل کنند ؛ ضمن اینکه این نمایشگاه در سال های آینده نیز ادامه خواهد 

کد خبر 1736066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha