بچه‌های مسجد در این کانون تحصیل، تهذیب و ورزش را یکجا تجربه می‌کنند

بهشتی، با اشاره به سلسله برنامه‌های کانون فرهنگی هنری «تبیان» شهر مقدس قم در عرصه تعلیم و تربیت، اظهار کرد: ما محور فعالیت‌های خود را این سخن از مقام معظم رهبری قرار دادیم که فرمودند: «من به جوان ها می گویم: تحصیل، تهذیب، ورزش. تحصیل کنید».

«احمد بهشتی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری «تبیان» در عرصه تعلیم و تربیت، اظهار کرد: ما برنامه‌های کانون را بر پایه سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: «من به جوان ها می گویم: تحصیل، تهذیب، ورزش. تحصیل کنید» در چند حیطه تعریف کرده‌ایم که بخش قابل توجهی به عرصه تعلیم و آموزش اختصاص دارد.

بچه‌های مسجد در این کانون تحصیل، تهذیب و ورزش را یکجا تجربه می‌کنند

مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری تبیان ادامه داد: بخش تعلیم و آموزش کانون زیر نظر معاونت تربیتی کانون قرار گرفته و کلاس‌های متنوعی را برای رده سنی ۹ تا ۱۶ سال برگزار می‌کند. به عنوان نمونه در حوزه تربیتی سیر مطالعاتی را متناسب با گروه‌های سنی عضو در کانون در نظر گرفته ایم، برای مثال کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» که مقام معظم رهبری در مورد این اثر ماندگار مرحوم آذریزدی فرمودند: «من خودم را از جهت رسیدگی به فرزندانم، بخشی مدیون این مرد و کتاب این مرد می‌دانم».

وی افزود: همچنین برای گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال کتاب‌های شهید دستغیب را که عمدتا آثار عقیدتی هستند در نظر گرفته‌ایم و در نهایت برای سنین ۱۵ سال به بالا که عموماً طلبه یا دانشجو هستند سیر مطالعاتی از آثار شهید مطهری را قرار دادیم که بچه‌ها این کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند و هر شب پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، حلقه‌های معرفتی با حضور استاد برگزار شده و اعضا از کتابی که مطالعه کردند کنفرانس می‌دهند.

بچه‌های مسجد در این کانون تحصیل، تهذیب و ورزش را یکجا تجربه می‌کنند

بهشتی با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی-تربیتی کانون فرهنگی هنری تبیان در هیچ‌کدام از ایام سال تعطیل‌بردار نیست، تأکید کرد: برای مثال حتی در ایام تابستان در قالب طرح اوقات فراغت و کلاس تابستانی، دوره‌های تخصصی با موضوعاتی نظیر احکام، اعتقادات و سبک زندگی؛ در ماه مبارک رمضان دوره جامع قرآن کریم و در نهایت طرح سالانه «تسنیم» را داریم که از اول مهرماه هر سال آغاز می شود.

مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری تبیان در ادامه تصریح کرد: برنامه‌های آموزشی کانون صرفا به موارد فوق محدود نشده و  همواره درس و تحصیل بچه‌های مسجد برای ما از اولویت برخوردار بوده است؛ در این راستا کتابخانه بزرگی برای بچه‌ها تاسیس کرده‌ایم که متشکل از کتب دینی، تاریخی، عقاید و کمک‌درسی هستند؛ حدود ۸ هزار جلد کتاب در این کتابخانه به مرور زمان توسط همین اعضای کانون تهیه شده است.

بچه‌های مسجد در این کانون تحصیل، تهذیب و ورزش را یکجا تجربه می‌کنند

این فعال مسجدی گفت: علاوه بر آن هزار جلد کتاب کمک‌آموزشی در مساحتی بالغ بر ۲۰۰ متر مربع در کتابخانه کانون تبیان تهیه شده است؛ نکته دیگر اینکه آن دسته از اعضای کانون که اکنون دانشجو و طلبه هستند اما در دروسی مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، عربی توانایی دارند به عنوان مربی در قالب حلقه‌های رفع اشکال با سایر دانش‌آموزان عضو در کانون تمرین کرده و به آنها درس می‌دهند و این روند به اندازه‌ای تاثیرگذار بوده است که اکنون دانش‌آموزان عضو در کانون فرهنگی هنری تبیان شهر مقدس قم، از نظر درسی شاخص هستند.

وی با تاکید بر این مساله که شعار کانون فرهنگی هنری «تبیان» شهر مقدس قم این جمله مقام معظم رهبری است که فرمودند: «من به جوان ها می گویم: تحصیل، تهذیب، ورزش. تحصیل کنید» ادامه داد: برنامه‌های کانون دقیقا بر اساس همین جمله معظم‌له تنظیم شده است و از این نظر بود که همواره مساله تحصیل بچه‌ها برای ما از اولویت برخوردار بوده و به آن توجه ویژه داریم؛ از سوی دیگر در راستای تحقق رویکرد تهذیب در سلسله فعالیت‌ها، مبادرت به برگزاری برنامه‌های دسته‌جمعی با محور ادعیه و البته احیای سنن کردیم؛ برای مثال پنج‌شنبه‌ها قرائت زیارت عاشورا، صبح‌های جمعه قرائت دعای ندبه و ظهر جمعه حضور گروهی اعضای کانون در نماز جمعه را داریم؛ علاوه بر آن تمامی مناسبت‌های ولادت یا شهادت ائمه اطهار(ع) نیز برنامه ویژه برگزار می‌کنیم.

بهشتی در ادامه ابراز کرد: علاوه بر آنچه که عنوان شد ذیل شعار اصلی کانون یعنی «تحصیل، تهذیب، ورزش» همواره برنامه‌های ورزشی نظیر فوتبال، شنا، تیراندازی، کوهنوردی مورد توجه است؛ همچنین اردوهای تفریحی-آموزشی در روستاهای اطراف قم، اردوی پنج‌روزه مشهد مقدس (سالی یک یا دوبار) نیز برای اعضا برگزار می شود.

بچه‌های مسجد در این کانون تحصیل، تهذیب و ورزش را یکجا تجربه می‌کنند

این فعال مسجدی در ادامه تشریح فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری تبیان در عرصه اوقات فراغت و برنامه‌های آموزشی، گفت: با توجه به علاقه گروه‌ سنی کودک، نوجوان و جوان به بازی‌های رایانه‌ای، یک بازی‌کده دیجیتال داریم که در آنها همه بازی‌های رایانه‌ای ایرانی به صورت پایش شده ارایه می شود، هدف ما این بود که در لقای مسجد، اعضای کانون از امکانات این بازی‌کده استفاده کرده و در عین حال از آسیب‌های احتمالی که این بازی‌ها در نمونه خارجی دارند، مصون باشند.

بچه‌های مسجد در این کانون تحصیل، تهذیب و ورزش را یکجا تجربه می‌کنند

وی در پایان با اشاره به برکات فعالیت‌های مسجدی، خاطرنشان کرد: کانون فرهنگی هنری تبیان شهر مقدس قم، سال ۱۳۸۲ در فضایی با مساحت ۳۰ مترمربع، کار خود را آغاز کرد اما اکنون به برکت مسجد و همجواری با آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) که ولی‌نعمت ما اهالی قم هستند، مساحت کانون به دو هزار و ۵۰۰ متر مربع رسیده است که ۱۵۰ دانش‌آموز از این فضا استفاده می‌کنند.

کد خبر 1736105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha