طلا سوغات زائر در آینده ای نزدیک / مشهد قطب اقتصادی در حوزه طلا می شود

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با تاکید به قرار گیری طلا در سبد سوغات زائر گفت: اگر طی برنامه‌ریزی های انجام شده، پیش برویم در سه سال آینده مشهد، قطب اقتصادی در حوزه  طلا خواهد شد.

 به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، یوسف نقی زادگان امروز سه شنبه (۷ آذر) در نشست خبری خود در نمایشگاه بین المللی مشهد، افزود:متاسفانه مشهد از جهت تولید طلا  در رتبه آخر  کشور قراردارد و اگر پنج استان در تولید طلا فعال باشد، ما پنجمین استان هستیم.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد ادامه داد: در سال ۹۰ در مشهد  ۳۲۰ کد داشتیم که در آن سال تولیدکننده‌ها را شناسایی کردیم و ازاداره استاندارد کد گرفتیم اما متأسفانه در سال ۱۴۰۱ این رقم  به ۵۵ کاهش یافت اما این پرسش مطرح است چرا در تولید این روند کاهش بوده است؟ خوشبختانه از سال گذشته تاکنون تعداد کدها به ۱۳۰کد افزایش داده شده است امیدوارم طی یک ماه آینده بعد از برگزاری نمایشگاه تعداد این کدها به دو برابر افزایش بایدزیرا و بصورت تصاعدی کارگاه های کوچک و بزرگ را راه اندازی خواهیم کرد.

تقی‌زادگان با اشاره به آن که طی  برنامه‌ریز های انجام شده طی سه سال آینده مشهد قطب اقتصادی در حوزه طلا  خواهد شد، بیان داشت : من برای این نمایشگاه وقت زیادی گذاشتم، حتی برای دعوت از صاحبان ماشین آلات به هندو به ترکیه نیز رفتم . 

وی تصریح کرد: به اعتقادمن هدف از برگزاری این نمایشگاه این است که مسئولان کشوری در جلسات حضور پیدا کرده و مشکلات ما  را در زمینه تولید و صادرات بررسی کنند زیرا  بایدنگاه از فروش نفت خارج شود زیرا ما با تولید طلا می‌توانیم درآمد ارزی زیادی ایجاد کنیم تا دیگر متکی به فروش نفت نباشد.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با اشاره به اینکه مشهد در تولید نقره حرف اول را در کشور می‌زند،اظهار کرد: در مشهد دوهزار کارگاه کوچک و بزرگ نقره‌سازی مشعول به فعالیت می باشند  واین در حالیست که از نظر طراحی تا چهارسال پیش واردکننده طراح به شهر مان بودیم اما درحال حاضر  صادرکننده طراح نه تنها در کشور بلکه حتی به کشورهای خارجی متقاضی طراح داریم .

وی ادامه داد:  مشهد تاکنون شهر مصرفی در طلا بوده است،اما در این نمایشگاه از صاحبان ماشین‌آلات دعوت به عمل آورده ایم و تعداد زیادی از کشورهای خارجی که در ایران نمایندگی دارند  در این نمایشگاه حضور و ماشین‌آلات خود را وارد کنند.

وی درباره برنامه‌های این  نمایشگاه گفت:  در صبح ۹ آذرماه میز طلای کشوری را داریم که چهارمین میز کشوری است که برگزار می شود و بعدازظهر نیز همایشی در نمایشگاه برگزار خواهد که از ۱۲ نفر از طراحان خوب تجلیل خواهدشد که قابل ذکراست، حتی بین آن ها نوجوانان نیز حضور دارند که مقام کشوری و اروپایی را کسب کرده‌اند. پس از آن نمایشگاه  دررأس ساعت ۱۶ افتتاح خواهد شد.

وی از برگزاری دو تورخبرداد و گفت : درروز دوم  میزبان یکصدنفر از پیشکسوتان صنف و مهمانان کل کشور در طرقبه گردش خواهیم بود. همچنین  درروز سوم نیز برنامه بازدید ازشهر فیروزه، معدن فیروزه ، بازدید از شرکت دانش‌بنیان مه‌بین و مقبره خیام و عطار را در بر نامه خواهیم داشت و در روز چهارم از غرفه‌داران نمونه با تندیس‌هایی تقدیر خواهد شد. امیدوارم نمایشگاه قدرتمندی برگزار کنیم که پایلوت شود.

تقی‌زادگان خاطر نشان کرد: خوشبختانه تولیدکننده‌های خوبی در کشور داریم و روزی صادرکننده مصنوعات طلا به ترکیه بودیم، اما درحال حاضر  مراجعه‌کنندگان به دنبال خرید طلای ساخت ترکیه هستند که باید ابن مشکل مرتفع گردد وباید تولیدات را افزایش دهیم.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با اشاره به ورود مصنوعات طلایی که اصطلاحاً «کار ساخته»  شده نامیده می‌شود، گفت: کارساخته شده به ایران ممنوع است و تنها ورود ۷۰ گرم کار ساخته آزاد است. این در حالیست که از یکم فروردین ۱۴۰۱ براساس قانون ورود شمش، پلاتین و نقره به کشور آزاد شد اما در زمینه خروج آن با مشکل مواجه هستیم.  همچنین از سال گذشته تاکنون ۲۲۰۰ بازرسی از واحدهای صنفی در مشهد انجام شده است.

وی یادآور شد: در کشور طلا قاچاق یا خارجی نداریم و شاید چند نفر با هم ۷۰ گرم وارد کرده باشند و گاهی از مبادی ورودی نیز وارد می‌شود اما به دلیل بالا بودن هزینه‌ها  معمولا این کاررا کسی انجام نمی‌دهد و برخی از طلاها با طراحی خارجی است،اما تمام این طلاها در کشور ساخته می‌شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت پروژه های نمایشگاهی نیز در ادامه گفت: نمایشگاه مشهد بزرگترین نمایشگاه طلا و جواهر و نقره کشور است که با حضور ۱۵۰ شرکت در فضایی به مساحت ۱۵هزار متر مربع برگزار خواهد شد .

علیرضا صدرزاده افزود:با توجه به آمار مقایسه ای نسبت به سایر نمایشگاه‌های طلا و جواهر حتی در تهران نیز نمایشگاه  طلا به این گستردگی ندارد و عمدتاً نمایشگاه طلا و جواهردر شهرهای اصفهان مشهد، شیراز و تبریز برگزار می‌شود .

برگزار کننده این نمایشگاه خاطر نشان کرد: نمایشگاه مشهد بزرگترین نمایشگاه طلا و جواهرات کشور می‌باشد و این  در حالیست که آغاز کننده برگزاری نمایشگاه طلا و جواهرات  درسال ۸۵ نیز با مشهد بوده است و امیدوارم طی سال‌های آینده در بعد بین‌المللی این نمایشگاه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام شود  به عنوان پایلوت صنعت، تجارت  طلا و جواهر و همچنین در معرفی طرح‌های جدید ،حوزه ماشین آلات باشیم. 

وی با اشاره به اینکه در سال‌های بعد شاهد حضور مشارکت‌کنندگان خارجی خواهیم بود، افزود: در آینده نمایشگاه مشهد به عنوان پایلوت صنعت طلا و جواهر در تجارت، طراحی طرح‌های جدید و ماشین‌آلات خواهد بود.

وی گفت: برنامه داریم در آسیای مرکزی و افغانستان این موضوع را به عنوان مرکز مطرح کنیم و در آینده نزدیک نیز از کشورهای دوردست مشارکت‌کننده و هم از پنج کشور آسیای میانه و افغانستان بازدیدکننده داشته باشیم. 

همچنین نایب رئیس اول صنف طلا و جواهرات و نقره مشهد بیان کرد: در نمایشگاه غرفه اتحادیه نیز برپاست وهیات مدیره اتحادیه از ابتدا تا انتهای نمایشگاه در آن حضور خواهند داشت و پاسخگوی شهروندان جهت رفع مشکلات صنفی خواهند بود .

سید رضا اخلاقی شریعت تصریح کرد: همچنین میز خدمت در این  غرفه تشکیل شده است وآمادگی لازم برای پاسخگویی به شهروندان و هم صنفان خود را داریم.

در ادامه مدیرعامل اولین مرکز کارآفرینی کشور در حوزه طراحی طلا و جواهر نیز از برگزاری شش ورک شاپ درحاشیه این نمایشگاه خبرداد و گفت :در جمعه از ساعت ۹ صبح شش ورک شاپ تخصصی برگزار  خواهد شد که به شرکت کنندگان مدرک  فنی و حرفه‌ای اعطا خواهد شد.

نیلوفر میر شهیدی بیان کرد: ورکشاپ‌ها در مرکز همایش‌های نمایشگاه برگزار خواهد شد. 

شایان ذکراست، هشتمین نمایشگاه تخصصی فلزات گران‌بها، طلا و جواهر و نقره  از ۹ آذر افتتاح می‌شودو این نمایشگاه به مدت چهار روز تا ۱۲ آذرماه در دو سالن مفتخر و فردوسی نمایشگاه بین‌المللی مشهد برپا خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در این نمایشگاه حضور یابند.

پایان پیام/

کد خبر 1736110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha