الگوی سوم زنان ایرانی، زن نه شرقی نه غربی است

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم «زن نه شرقی، نه غربی» است و زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، حجت الاسلام و المسلمین منصور امامی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی، صبح امروز در همایش آموزشی مدیران کانون‌های تخصصی خواهران که به صورت وبینار و با حضور تمام کانون های فعال در حوزه بانوان استان در سالن جلسات اداره کل ارشاد برگزار شد، گفت: ما امروز مسئله بحران را در تمام حوزه ها داریم ولی کلید واژه ایی که مقام معظم رهبری هم به آن تاکید دارند مسئله «بحران زن» است.

وی افزود: شاید تعبیر «بحران زن» تعبیر تعجب آوری باشد ولی امروز مسئله بحران آب و هوا، بحران آب، بحران انرژی، بحران گرم شدن زمین به عنوان مسائل اصلی بشریت مطح می شود، امام هیچکدام از اینها مسائل اصلی بشریت نیست. بیشتر آن چیزهایی که مشکلات اصلی بشریت است ، برمیگردد به مسائلی که ارتباط پیدا می کند با معنویت انسان، اخلاق انسان، رفتار اجتماعی انسان ها با یکدیگر، که یکی از آنها مسئله زن و مرد، جایگاه زن، مسئله زن و شان جامعه است که این حقیقتا یک بحران است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی افزود: زن در تعریف غالبا شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی نقش در تاریخ سازی است و در تعریف غالبا غربی، بمثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه داری جدید است، معرفی می شد.

حجت الاسلام امامی ادامه داد: طبق فرموده مقام معظم رهبری؛ موضع ما در قبال مدعیان ریاکار غربی، موضع مطالبه است، موضع دفاع نیست. یک وقتی سال ها پیش دانشجوها در دانشگاه از من پرسیدند که شما در فلان قضییه چه دفاعی از ودتان دارید؟ گفتم من دفاعی ندارم! من هجومی دارم. در قضییه زن این جوری است، دنیا مقصر است. دنیا که می گویم یعنی همین دنیای غربی و فلسفه غربی و فرهنگ غربی موجود؛ البته غرب متجدد و به قول خودشان مدرنیته.

وی گفت: غرب متجدد یعنی همین که از حدود دویست سال پیش به این طرف در همه شئون زندگی یک حرفی ابراز کرده، ما در قبال این ها مطالبه کننده ایم و اینها نسبت به مسئله زن جدا گناهکارند، مقصرند؛ ضربه زدند، جنایت کردند.

این مسئول در ادامه افزود: جلال آل احمد در جایی از نوشته های خود می گوید؛ «غرب زدگی م یگویم همچون وبازدگی و اگز به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون سرمازدگی یا گرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن زدگی» و در جایی دیگر چنین می نویسد؛ «آدم غرب زده هرهری مذهب است به هیچ چیز اعتقاد ندارد اما به هیچ چیز هم بی اعتقاد نیست. یک دم التقاطی است و نان به نرخ روز خور است همه چیز برایش علی السویه است. خودش باشد و خرش از پل بگذرد دیگر بود و نبود پل هیچ است».

وی با اشاره به نگاه اسلام به انسان و زن گفت: اسلام در ارزش گذاری انسانی و اسلامی، «انسان» را مورد نظر دارد؛ زن و مرد هیچ تفاوتی ندارند؛ تساوی زن و مرد در زمینه ارزش های انسانی و اسلامی جزو مسلمات اسلام است؛ در این هیچ تردیدی نیست.

الگوی سوم زنان ایرانی، زن نه شرقی نه غربی است

حجت الاسلام امامی گفت: زن به یک جایگاه مصنوعی و تصنعی و تشریفاتی احتایج ندارد؛ جایگاهی که دروشان متانت، سکینه و آرامش روحی اوست. در طبیعت الهی زن، آن چنان لطافت ، زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که می تواند هم خود را و هم محیط پیرامون خود را چه در داخل خانه و چه در جامعه به آرامش رساند.

وی افزود: در حدود صد سال پیش، در تمام اروپا و کشورهای غربی، زن فقط در سیطره مرد یا مرد خود و یا یک مرد دیگر مثل صاحبت کارخانه و مزرعه میتوانست باشد و هیچ حقی از حقوق اصلی یک انسان در جامعه متمدن را نداشت. حق رای، حق مالکیت و حق معامله نداشت. بعد آمدند زن را به میدان کار، زنگی و فعالیت اجتماعی کشاندند؛ اما در همان حال، تمام وسایل را برای لغزش زن فراهم کردند و او را در متن جامعه رها و بی پناه گذاشتند.

وی در ادامه به اشاره به فرموده مقام معظم رهبری گفت: از نظر غرب، علت اینکه شما نباید حجاب داشته باشید، این نیست که آزاد باشید. شما دارید می گویید من با حجاب هم آزادی دارم. او چیز دیگری مورد نظرش است ؛ زن را برای بهره وری نامشروع مرد، می خواهند. این بزرگترین هانت به زن است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی افزود: شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم «زن نه شرقی، نه غربی» است و زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و در همین حال در متن و مرکز بود و می توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز سنگر سازی های جدید کد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.

وی در پایان گفت: عظمت زن به این نیست که بتواند چشم مردها را به خودش جلب کند؛ این تحقیر زن است. عظمت زن آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه را حفظ کند، این را با عزت مومنانه و احساس تکلیف بیامیزد، لطافت را در جای خود و برندگی ایمان را هم در جای خود به کار برد و این ترکیب ظریف فقط مال زن ها است.

الگوی سوم زنان ایرانی، زن نه شرقی نه غربی است

کد خبر 1736401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha