نشست حقایقی پیرامون انجمن حجتیه در مشهد

 نشست حقایقی پیرامون انجمن حجتیه با شرکت بیش از ۲۰۰ نفر از طلاب، فعالان فرهنگی و دیگر علاقمندان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد،  انجمن حجتیه یکی از جریان‌های انحرافی بشمار می رود که مدعی است سال ۱۳۶۲ تعطیل شده و هیچ فعالیتی نمی‌کند، اما بررسی اسناد تاریخی نشان می دهد؛ انجمن بعد از اعلام تعطیلی تمامی فعالیت‌هایش را به‌صورت پنهانی انجام داده و توانسته نیروهای مذهبی ضدانقلاب هم تربیت کند. جالب توجه اینکه دراساسنامه انجمن حجتیه تصریح شده تا زمان ظهور امام زمان (عج) انجمن تعطیل نمی‌شود و فقط شیوه کاری‌اش تغییر می‌کند. بر همین اساس موسسه راهبردی حق پژوهی به عنوان مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی در مشهد، برآن شد تا با گردهم آوردن جمعی از فعالان فرهنگی و دغدغه مندان این حوزه، پرده از حقایقی پیرامون انجمن حجتیه بردارد.

شیوه مبارزاتی حجتیه با بهائیت اشتباه بود!

دکتر حمیدرضا اسماعیلی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر در این نشست که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اساسا بهائیت یک سازمان سیاسی است که ایدئولوژی سیاسی متغیر و متحول دارد و به اقتضای زمان، شیوه و روش‌هایش دگرگون می‌شود.

وی افزود: روش انجمن حجتیه برای مبارزه با بهائیت اشتباه بود، چرا که بهائیت یک سازمانی سیاسی بوده و بحث کلامی با آنها بی‌فایده است زیرا اعتقادی ندارند.

نویسنده کتاب سال جمهوری اسلامی در این نشست گفت: پیام های بیت‌العدل برای بهائیان نص دین است و همچون گفته های حسینعلی نوری دارای جایگاه ویژه ای نزد بهائیان می باشد.
اسماعیلی تصریح کرد: ایدئولوژی بهائیت «رسیدن به قدرت» یا «حفظ قدرت‌های موجود» است، لذا هر اقدامی را در این راستا انجام می دهد.

پژوهشگر تاریخ معاصر خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی بزرگترین ضربه‌ را  بر پیکره بهائیت زد و اگر تدابیر امام راحل نبود بهائیت رسمی شده و به هدفش یعنی تشکیل حکومت بهائی و رسیدن به قدرت، محقق می گردید.


از مظلوم نمایی تا افتخار به تاییداتی مراجع

در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام رضا اکبری آهنگر، محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به اینکه انجمنی ها در طول تاریخ همواره ژست مظلوم نمایی به خود گرفته اند، اظهار کرد: انجمن در بیانیه ای در سال ۱۳۶۰ اینگونه مظلوم نمایی می کند: «ما کوشش کردیم به شایعات بی اعتنا باشیم، در گذشته تبلیغی از خود نکردیم و اسم و رسمی جز خدمت گزاری در پیشگاه امام عصر برای خود نمی شناختیم، درصدد دفاع از خود نبودیم...»

وی تصریح کرد: این ادعا در حالی بود که در اسناد متعدد، انجمن به دفاع از خود پرداخته و حتی بارها با مخالفان خود مناظره کرده است.

محقق و پژوهشگر حوزه انجمن حجتیه عنوان کرد: اصلی ترین علت مراجع تقلید برای برخی تأییدات دینی به انجمن در قبل و بعد از انقلاب، مبارزه آن ها با بهائیت بود، آن زمان این فرقه ضاله در حال تازیدن بود و در این شرایط مراجع احساس خطر کرده و به  انجمن حجتیه یک سری مجوزاتی دادند.

حجت الاسلام اکبری آهنگر ضمن ارائه مستنداتی به سراغ تأییدات مراجع رفته و با بررسی محتوای آن ها به این نتیجه رسید که این تاییدات نمی تواند ادعای انجمن مبنی بر تایید بی چون و چرای مراجع باشد. چرا که این تأییدات صرفا جنبه اجازه تصرف در وجوه شرعی بوده و دلالت بر تأیید تمامی رفتارهای انجمن نداشت.

وی افزود: برخی مراجع همچون امام خمینی پس از مدتی اجازه خود را پس گرفتند و مرجع تقلیدی همچون آیت الله بهجت، هیچگاه انجمن حجتیه را تأیید نکردند.

گفتنی است، نشست حقایقی پیرامون انجمن حجتیه به صورت مجازی نیز در فضای اسکای روم برگزار شد و اساتید در پایان نشست به سوالات و ابهامات شرکت کنندگان پاسخ دادند.

انتهای پیام/

کد خبر 1736628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha