میزبانی از فرزند بی نشان مادری بی مزار

در شهر ما سنگر، حال و هوا، حال و هوای غریبیست، سنگری هایی که خود ۳۰۰ شهید دارند حالا تمام قد آماده میزبانی از فرزند بی نشان مادری بی مزار شده اند تا این شهید گمنام را گرم در آغوشش بگیرند و مزاری برایش بسازند...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان_ نوشین کریمی

لابه لای روزمرگی هایمان گاهی خوب است یکی صدایمان کند و به خودمان بیاوردمان که این دنیای امن و آرامی که اکنون نصیبت شده، دنیایی بوده که خیلی ها برایش جانشان را داده اند و خیلی ها هنوز چشم به راه عزیزترین های زندگیشان هستند که یک روز رفتند و دیگر بر نگشتند.  

همین چند سال پیش بود، وقتی برای پوشش خبر شهدای تازه تفحص شده از مناطق جنگی آماده میشدم، با خودم میگفتم آخر الان چرا! چرا باید داغ مادری، همسری و فرزندی تازه شود. پیدا بشوند یا نشوند چه فرقی به حال منو و ما دارد، اما هنوز فکر نپخته من فروکش نکرده بود که مادر شهیدی داخل جلسه خطاب به مسئولان گفت «شما را به قبر بی نشان خانم فاطمه زهرا(س) قسم، اگر یک نشان کوچک از فرزندم را هم بیاورید راضیم و...» و من از آنروز تازه فهمیدم چشم انتظار یک پلاک و استخوان بودن برای یک خانواده منتظر یعنی چه.

گرچه علم پیشرفت کرد و خیلی از اجساد شهدا پس از تفحص با علم ژنتیک و تشخیص هویت از روی دی ان ای (DNA) شناسایی میشوند اما هنوز پیکر برخی از شهیدان با عنوان گمنام تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

میزبانی از فرزند بی نشان مادری بی مزار

اجساد شهدایی که مدت طولانی در شرایط نامناسب محیطی مانند محیط قلیایی و نمک‌زار قرار گرفته اند که باعث شده جسم گسسته و امکان شناسایی وجود نداشته باشد.  

اینروزها که شیفتگان اهل بیت(ع) در عزای مادر سادات، بی بی دو عالم، دردانه رسوال الله لباس سیاه به تن کرده اند و شب ها و روزهایشان را یا در روضه های خانگی و یا در هیات مذهبی می گذرانند، زمزمه شان گمنامی و معصومیتی است که داغ بر دل شیعه گذاشته و نمی داند بر سر کدام مزار عقده باز کند. اما چند سالیست که به همین بهانه شهدای گمنام تازه تفحص شده را مهمان شهرهای ایران عزیز می کنند و مردم به میزبانی مهمانان آسمانی خود می روند تا دست توسل در تشییع آنها دراز کنند و سنگ مزاری بر گمنامیشان بگذارند و جمعه به جمعه غریبانه بر مزار غریبشان بنشینند و دعای توسل بخوانند.  

با توجه به اینکه این هفته، ۲۸۰ شهید گمنام تازه تفحص شده همزمان با ایام سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در نقاط مختلف کشور تشییع می شوند، سهم گیلان ۸ شهید گمنام است که مراسم وداع با این شهیدان در بیش از ۲۰۰ نقطه از استان مانند؛ خوابگاه‌های دانشجویی، مساجد و یادواره‌های شهدا تا یکشنبه، ۲۶ آذر برگزار خواهد شد.

گرچه تاکنون ۱۴۲ شهید گمنام در ۵۶ یادمان شهدای گمنام استان گیلان به خاک سپرده شده اند اما باز حال و هوای شهر که شهدایی می شود دلمان می خواهد چیزی کم نگذاریم.

در شهر ما، «سنگر» هم حال و هوا، حال و هوای غریبیست. سنگری که دارای ۳۰۰ شهید است حالا خود را آماده پذیرایی از یک شهید گمنام کرده و دو هفته ایست که مسئولان بخش و بچه هیاتی های پای کار دارند سنگ تمام می گذارند.  

میزبانی از فرزند بی نشان مادری بی مزار

یکی از فضای رسانه ای که در دست دارد بهره میگیرد و اطلاع رسانی به مردم را برای روز تشییع برعهده گرفته و یکی با حضور فیزیکی در محل احداث سازه مزار شهید خود را کارگر حضرت زهرا(س) میداند که می خواهد وظیفه اش را برای میزبانی از فرزند بی نشان این مادر بی مزار، انجام دهد. تا نیمه های شب، یکی دنبال میله گرد و چوب و نقاش و ساخت حجله و دوخت پارچه پرچم و زدن داربست و... و. می رود و یکی، یک گوشه ای نشسته و برای آرامش دل مادر چشم انتظاری که با حسرت تابوت های این شهدا را می شمارد و می گوید شاید آخری فرزند من باشد دعا می کند.  

میزبانی از فرزند بی نشان مادری بی مزار

ستاد مردمی سنگر هم در اطلاعیه های خود محل تدفین این شهید والامقام دوران دفاع مقدس را پارک شهر سنگر، واقع در بلوار امام حسین(ع) اعلام کرده که توانسته قبل از آیین تدفین، مساحتی با زیر بنای حدود ۵۰ متر مربع را با سازه ای فلزی به جهت تسریع در عملیات اجرایی پروژه، آماده کند.  

میزان اعتبار پیش بینی شده ۵۰۰ میلیون تومان و مجری پروژه شهرداری سنگر می باشد که با همکاری شهرداری و خیرین محترم بخش، تامین اعتبار شده است.

میزبانی از فرزند بی نشان مادری بی مزار

حسین محبتی_ بخشدار سنگر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه از سال های گذشته درخواست میزبانی از شهید گمنام در بخش سنگر بوده، اظهار کرد: خوشبختانه با هماهنگی خوبی که در یکی دوسال اخیر بین مسئولین بخش سنگر بوجود آمد، امسال توفیق شد که با درخواست میزبانی دائمی ما از شهید گمنام موافقت شود.

محبتی با اشاره به اینکه، بخش شهید پرور سنگر خود دارای ۳۰۰ شهید والامقام است گفت: مراسم وداع با شهید گمنام سنگر که ۲۳ ساله و در منطقه عملیاتی فکه، عملیات والفجر مقدماتی به شهادت رسیده است در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، در مسجد جامع شهر و مراسم تشییع و تدفین نیز ساعت ۱۴ رو یکشنبه(۲۶ آذر) از گلزار شهدای مسجد جامع به پارک شهر سنگر انجام خواهد شد.

میزبانی از فرزند بی نشان مادری بی مزار

وی با تاکید بر اینکه، ازین رو محل خاکسپاری شهید گمنام را پارک شهر قرار دادیم که هم یک قرارگاه فرهنگی شود و هم دسترسی عموم مردم به این مزار آسانتر باشد، اظهار کرد: سنگر جزو شهرهای عبوری و مسافر پذیر در طول سال است و واقع شدن مکان این پارک در ورودی شهر، فرصت برای ایجاد یک مکان فرهنگی همراه با معنویت را داشت.  

محبتی ضمن قدردانی از پای کار بودن خیلی از مسئولین و به ویژه مردمی که خودجوش در این مدت کم پای کار آمدند گفت: این کار مبارک و فضاسازی محل خاکسپاری شهید گمنام در یک بازده زمانی کوتاه در حال انجام است.

وی اضافه کرد: اطلاع رسانی خوبی انجام شد و خیرین محترمی هم تمام قد پای کار ایستادند و بخش زیادی از هزینه ها را متقبل شدند که امیدواریم خیرات و برکاتش برای همه مردم بخش باشد.

میزبانی از فرزند بی نشان مادری بی مزار

کد خبر 1738667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha