درخواست از یونسکو برای نجات آثار تاریخی و تمدنی غزه

وزارت آثار باستانی در غزه با محکوم کردن هدف قرارگرفتن آثار باستانی غزه توسط رژیم صهیونیستی از یونسکو خواست تا از گنیجنه‌های قدیمی باقی مانده محافظت کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، وزارت آثار باستانی در غزه از سازمان یونسکو خواست از گنجینه‌های قدیمی و باستانی باقی در نوار غزه را محافظت کند. آثار قدیمی بسیاری به دلیل حملات مستمر رژیم صهیونیستی به غزه دچار تخریب و آسیب جزئی شدند، کلیسای سنت پورفیریوس و مسجد جامع العمری از جمله این آثار هستند.

این وزارتخانه در بیانیه ای تخریب آثار تاریخی و قدیمی را محکوم و اعلام کرد: جنایت هدف قراردادن و تخریب آثار باستانی باید جهان و یونسکو به سمت نجات این میراث تاریخی و تمدنی عظیم حرکت دهد.

این وزارتخانه تاکید کرد: اشغالگران به عمد مرتکب این جنایت علیه آثار تاریخی و باستانی در غزه شدند تا تاریخ و آثار تمدنی هزاران ساله غزه را تخریب کنند.

در این بیانیه آمده است: بمباران هوایی پنجشنبه و جمعه گذشته اماکن قدیمی مانند مسجد تاریخی عثمان بن قشقار ومسجد جامع عمری 2500 ساله را به طور کامل تخریب کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: فیلم‌ها و تصاویر نشان می دهد که مسجد جامع العمری به استثنای مناره آن به شدت آسیب دیده است.

این وزارتخانه اعلام کرد: مسجد العمری روی معبد بت پرستان باستانی مارناس ساخته شد، سپس به کلیسای بیزانسی تبدیل شد وبا آغاز فتوحات اسلامی، مسجد شد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: نقشه مسجد کنونی، بخش‌هایی از کلیسا را که تاریخ آن به قرن 12 میلادی بازمی گردد، حفظ کرده است و به سبک گوتیک ساخته شده است. مسجد العمری در دوره‌های بعدی مانند ممالیک و عثمانی بازسازی و گسترش یافت. مناره آن که از ویژگی‌های برجسته این مسجد است، در دوره ممالیک ساخته شد.

این وزارتخانه همچنین تخریب حمام تاریخی السمرا که پیش از 1300 سال پیش تاسیس شد، محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: سه کلیسای غزه تخریب شدند که قدیمی ترین کلیسای غزه کلیسای سنت پورفیریوس است که تاریخ آن به قرن چهارم برمی گردد.

کد خبر 1739325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha