نمایشگاه ایران ژئو محفلی برای حل مسائل پیش روی کشور

امیر سرتیپ دوم فخری با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه ایران ژئو در دی ماه گفت: این نمایشگاه محفلی برای حل مسائل کشور و معرفی دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و توانمندی دانشگاههای کشور است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سرتیپ دوم مجید فخری، رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در نشست خبری سومین نمایشگاه ایران ژئو با بیان اینکه سومین دوره برگزاری نمایشگاه ایران ژئو به عنوان یک رویداد مهم در حوزه اطلاعات جغرافیایی است، گفت: با ایده همراهی ملی در کشور در سال ۱۴۰۰ اولین دوره این نمایشگاه علی رغم کرونا با حضور تعدادی از شرکت های خصوصی، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان برگزار شد.

رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح  افزود: هدف این نمایشگاه این بود تا تمام دستگاه ها و نهادهایی که با اطلاعات جغرافیایی سر و کار دارند، گردهم جمع شوند و حاصل این گردهمایی حل مسایل کشور باشد، مسایلی که آینده کشور با آن مواجه است مانند مشکلات و مخاطرات طبیعی از قبیل سیل و زلزله و یا بسیاری از حوادث غیر قابل پیش بینی.

وی گفت: در این زمینه دستگاه ها و شرکت های خصوصی و فناوری باید دست به دست هم بدهند و سازمان های بهره بردار را کمک کنند تا برای مسایلی که امروز کشور با آن مواجه است، راه حل درستی را پیدا کنیم.

وی گفت: این نمایشگاه مهملی است برای دستگاه های ژئوماتیک تا راه حل هوشمندانه ای برای مسایلی که سازمان ها با آن مواجه هستند، ارایه کنند.

وی افزود: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در موضوع تغییر کاربری زمین ها، زمین خواری و موضوعات مشابه دیگر که استانداران با آن مواجه هستند، ورود کرده و در این نمایشگاه این موضوعات را مورد توجه قرار داده است. از دیگر اهداف این دانشگاه رونمایی از محصولات دانش بنیان است.

وی تاکید کرد: نمایشگاه ایران ژئو مجمع برای کمک به حل مسایل کشور است که از دوم تا پنجم دی ماه از ساعت ۹ صبح تا سه بعد از ظهر پذیرای علاقه مندان است. افتتاحیه این نمایشگاه در روز شنبه با حضور نمایندگان کشوری و سفرای خارجی و میهمانانی از تولیدکنندگان و بهره برداران در این زمینه در سالن ۲۷ نمایشگاه بین المللی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در مورد دستاوردهای دو نمایشگاه گذشته گفت: تعدادی از شرکت کنندگان از شرکت های دانش بنیان در کشور هستند که در عرصه های مختلف برای محصولات و توانمندی های خود جایگاهی برای معرفی نداشتند. این نمایشگاه این فرصت را برای این مجموعه ها فراهم کرد تا توانمندی های خود را دستگاه ها معرفی و بهره برداری کنند و قراردادهایی در این زمینه منعقد شد.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه با شعار اطلاعات جعغرافیایی زیر بنای توسعه پایدار برگزار می شود خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه توانمندی های سازمان جغرافیایی به دانشگاه ها معرفی شد و طی دو سال قبل با دانشگاه ها ارتباط نزدیک برقرار و قراردادهایی منعقد شد و دانشگاه ها نیز توانمندی های خود را به این سازمان معرفی کردند که از دستاوردهای مهم دو نمایشگاه قبل بود.

وی یادآور شد: دانشگاه ها در کنار صنعت و شرکت های نوپا که محصولات جدید را ارایه می دهند در یکجا حاضر شدند و در این دو نمایشگاه گذشته به گفتمان مناسب دست یافتند.

وی در مورد احداث دیوان مرزی ترکیه و وظیفه این سازمان در این رابطه گفت: یک وظیفه این سازمان بررسی موضوع حدود و ثغور مرزهای هوایی و دریایی و خاکی است که به صورت مستمر پی گیری می شود. در مورد احداث دیوار مرزی ترکیه نیز این موضوع با نظارت کارشناس و نماینده جمهوری اسلامی ایران در مرز صورت گرفت و اخیرا در این رابطه نشست مشترکی برگزار شد و اصلاحات لازم در خصوص احداث این دیوار و اراضی جمهوری اسلامی صورت گرفت.

وی در مورد رفع اختلاف با کشورهای همسایه در مورد خطوط مرزی تصریح کرد: با همکاری فراجا در مرزها و همچنین سازمان جغرافیایی اختلافات با کشورها دایما در حال پی گیری است و یک بخش از این موضوع مربوط به پی گیری وزارت خارجه و موضوع جغرافیایی آن را سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح پی گیری می کند.

وی در مورد حادثه راسک و وظیفه این سازمان تصریح کرد: ما مسئول تعیین خطوط مرزی هستیم و موضوع دیگر که باید پی گیری کنیم، تجهیز مرزها به سامانه های پایشی است که این سامانه ها پس از تکمیل تحویل مرزها می شود تا مراقبت بهتری از مرزها انجام شود. مرزهای جمهوری اسلامی ایران در غرب و شرق بسیار پیچیده است و کنترل تمام آن با عوامل فناورانه و انسانی کار ساده ای نیست و ما تمام تلاش خود را در مجموعه ها و دستگاه های مرزی و سازمان جغرافیایی به کار می بریم تا بتوانیم در این زمینه حضوری موثری و تعاملی مناسب داشته باشیم.

وی در رابطه با نصب سامانه‌های ناوبری برای وسایل حمل و نقل در کشورمان هم گفت: وسایل نقلیه متعددی وجود دارد که نیاز به سامانه‌های ناوبری دارند؛ از این روی، سامانه ناوبری که سازمان جغرافیایی تهیه کرده است، می‌تواند در هر وسیله‌ای مورد استفاده قرار گیرد که در این‌صورت نقشه‌های کاغذی در این وسایل حذف می‌شود.

کد خبر 1739951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha