انتصاب هماهنگ کننده امور انسانی و بازسازی در غزه

سازمان ملل «سیگرید کاگ» را به عنوان هماهنگ کننده ارشد امور انسانی و بازسازی در غزه منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، براساس قطعنامه 2720 سال 2023 میلادی شورای امنیت «سیگرید کاگ» از هلند را به عنوان هماهنگ کننده ارشد امور انسانی و بازسازی در غزه منصوب کرد.

در بیانیه دفتر سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل که شامگاه سه شنبه( پنجم دی 1402) منتشر شد، آمده است: کاگ مسئولیت تسهیل، هماهنگی، نظارت و تحقیق درباره محموله های کمک های بشردوستانه به غزه را بر عهده خواهد گرفت. همچنین به ایجاد مکانیسمی وابسته به سازمان ملل برای تسریع ارسال محموله های کمک های بشردوستانه به غزه از طریق کشورهایی که طرف درگیری نیستند،  اقدام خواهد کرد.

 در اجرای این ماموریت، دفتر خدمات پروژه سازمان ملل متحد (UNOPS) از او پشتیبانی خواهد  کرد، کاگ ماموریت خود را در هشتم ژانویه 2024 آغاز خواهد کرد.

 کاگ تجربه بسیاری در امور سیاسی، بشردوستانه و توسعه و همچنین در زمینه دیپلماسی  دارد. او اخیراً به عنوان معاون اول نخست وزیر و اولین وزیر دارایی در دولت هلند از ژانویه 2022 خدمت کرده است. قبل از آن به عنوان وزیر بازرگانی و همکاری  توسعه هلند از اکتبر 2017 میلادی تا می 2021 فعالیت می کرد و به عنوان وزیر امور خارجه تا سپتامبر 2021 مشغول بود. سیگرید کاگ در سپتامبر 2020 به عنوان رهبر حزب سوسیال لیبرال انتخاب شد، سپس در آگوست 2023 از این سمت استعفا داد و حزب خود را تا پیروزی در انتخابات مارس 2021 میلادی رهبری کرد.

کاگ طیف وسیعی از مناصب بالا را در سیستم سازمان ملل متحد داشته است.  وی از سال 2015 تا 2017 به عنوان هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل برای لبنان و از سال 2013 تا 2015 هماهنگ کننده ویژه سازمان مشترک منع سلاح های شیمیایی و مأموریت سازمان ملل در سوریه بود.

وی از سال 2010 تا 2013 به عنوان دستیار دبیرکل برنامه توسعه سازمان ملل متحد و مدیر منطقه ای خاورمیانه و شمال آفریقا با صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در اردن از سال 2007 تا 2010 خدمت کرد. کاگ چندین سمت ارشد را با یونیسف، سازمان بین المللی مهاجرت، و آژانس سازمان ملل متحد، آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) داشت.

 کاگ دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات در مطالعات خاورمیانه از دانشگاه اکستر، کارشناسی ارشد فلسفه در روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد و لیسانس ادبیات در مطالعات خاورمیانه از دانشگاه آمریکایی قاهره است. وی به هلندی، آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی و عربی صحبت می کند.

کد خبر 1741073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha