تازه‌هایی از ششمین جشنواره ملی مردمی آسمان هشتم

تلاش‌های یک کانون مسجدی برای ترویج فرهنگ رضوی
تازه‌هایی از ششمین جشنواره ملی مردمی آسمان هشتم

زاکری با اشاره به برگزاری اختتامیه ششمین جشنواره روستایی و عشایری آسمان هشتم در اسفند ماه ۱۴۰۲ گفت: مهلت ارسال اثر به این جشنواره در موضوعات سرود رضوی، تئاتر و نمایش آیینی رضوی و مدیحه سرایی و چاووشی خوانی، پایان بهمن ماه است.

«ابراهیم زاکری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان از برگزاری ششمین جشنواره روستایی و عشایری آسمان هشتم در اسفند ماه ۱۴۰۲ خبر داد و بیان کرد: این جشنواره از سال ۱۳۸۶ در روستای کَردَر آغاز به کار کرده است و در سال های اول در سطح شهرستان میناب استان هرمزگان برگزار می شد و اکنون به صورت ملی برگزار می شود.

 دبیر اجرایی ششمین جشنواره روستایی و عشایری آسمان هشتم به رشته های این جشنواره اشاره و بیان کرد: این جشنواره در  رشته های سرود رضوی، تئاتر و نمایش های آیینی رضوی، پرده خوانی و نقالی رضوی، مدیحه سرایی وچاووشی خوانی، عکاسی رضوی ویژه روستاهای سراسر کشور برگزار می شود و شرکت کنندگان تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ فرصت دارند که آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره به نشانیhttps://www.shamstoos.ir/vilage-festival-۲۱ ارسال نمایند.

تازه‌هایی از ششمین جشنواره ملی مردمی آسمان هشتم

 وی ابراز کرد: این جشنواره با جشنواره هایی که در استان ها برگزار می‌شود، تفاوت دارد چراکه این جشنواره از دل روستا برآمده و نحوه برگزاری آن به گونه ای است، که شرکت کنندگان توسط اهالی روستا استقبال می شوند و آیین های روستایی مثل چاوشی خوانی برای مهمانان اجرا می‌شود. از طرفی در روستای کردر رضوی برای شرکت کنندگان هتل وجود ندارد و روستاییان منزلشان را به حاضران در جشنواره اختصاص می دهند و خود اهالی روستا هم پای کار جشنواره هستند و همه خدمات به شرکت کنندگان جشنواره، توسط مردم به صورت خودجوش ارائه می شود.

زاکری افزود: جشنواره آسمان هشتم در راستای گسترش و ترویج فرهنگ رضوی با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، حوزه هنری انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت کشور و بنیاد کرامت رضوی جشنواره ملی روستایی و عشایری ویژه روستائیان و عشایر کشور به میزبانی روستای کردر رضوی برگزار می شود و تلاش دارد فرهنگ منور رضوی در سطح روستاهای کشور از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری گسترش یابد.

وی در ادامه بیان کرد: تلاش برای حیات و بقای آئین‌های نمایشی، پرده‌خوانی، مدیحه‌سرایی و چاووشی‌خوانی در سطح روستاهای کشور، شناسایی و حمایت از جوانان مستعد و خلاق، ترویج روحیه تلاش و کارگروهی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی به ‌ویژه در میان جوانان و نوجوانان روستاهای کشور اهدافی است که در این جشنواره دنبال می شود .

دبیر ششمین جشنواره روستایی و عشایری آسمان هشتم موضوعات جشنواره سرود رضوی را مدح و منقبت امام رضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت احمد بن موسی الکاظم(ع)، جلوه‌های فرهنگ رضوی همچون علم، شفاعت، مهربانی، زیارت و حرم امام رضا(ع) نام برد و به شرایط آثاری ارسالی به جشنواره اشاره و ابراز کرد: از میان آثار ارسالی اولویت با گروه‌های سرودی است که تولیدات آنها از موسیقی نواحی منطقه خود و موسیقی ردیف دستگاهی ایران الهام گرفته و متناسب با موضوعات جشنواره تنظیم شده باشد.

وی اضافه کرد: همچنین گروه‌های سرود مدارس، کانون‌های مساجد و گروه‌های سرود آزاد ساکن روستا (به شرط رعایت رده سنی) می‌توانند در این جشنواره شرکت نمایند و جشنواره در دو بخش خواهران و برادران و برای دو رده سنی زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال برگزار خواهد شد. همچنین حداکثر تعداد نفرات هر گروه به همراه مربی و سرپرست می‌بایست ۱۴ نفر باشد.

مدیر کانون فرهنگی هنری امام المنتظر(عج) روستای کردر رضوی شهرستان میناب در مورد جوایز برگزیدگان این جشنواره گفت: نفر اول تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۷۰ میلیون ریال، نفر دوم لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال، نفرسوم لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال و نفرات شایسته تقدیر هم لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال دریافت خواهند نمود.

کانون فرهنگی هنری امام المنتظر(عج) روستای کردر رضوی مبدع برگزاری جشن های مردمی دهه کرامت در کشور با برگزاری ۱۷ دوره جشنواره استانی فرهنگی هنری و ورزشی آسمان هشتم، سه دوره جشنواره ملی سرود رضوی ویژه کانون های مساجد روستایی و پنج دوره جشنواره ملی فرهنگی هنری آسمان هشتم است و در سال ۹۸ به عنوان کانون برتر در حوزه پاسداشت دهه کرامت و فرهنگ منور رضوی در سطح کشور شناخته شد و مورد تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

کد خبر 1741671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha