اعضا جدید هیئت منصفه مطبوعات چهارمحال و بختیاری معرفی شدند

اعضا جدید هیئت منصفه مطبوعات چهارمحال و بختیاری در آیینی که با حضور رئیس‌کل دادگستری این استان برگزار شد، معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان چهارمحال و بختیاری و به نقل از دادگستری کل این استان، محمد رزم در آیین معرفی اعضا هیئت منصفه مطبوعات گفت: اعضا هیئت منصفه مطبوعات در سالم‌سازی افکار عمومی جامعه و بسط و توسعه عدالت اجتماعی یاری‌گر دستگاه قضایی هستند.

رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بر اساس ماده ۳۶ قانون مطبوعات، انتخاب اعضا هیئت منصفه مطبوعات در هر استان بر عهده دادگستری کل آن استان است، افزود: اعضا این هیات در راستای رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی هر ۲ سال یک‌بار توسط کمیته‌ای متشکل از نماینده ولی‌فقیه، رئیس‌کل دادگستری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل تبلیغات اسلامی و رئیس شورای شهر مرکز استان، انتخاب می‌شوند.

وی تصریح کرد: اعضا هیات منصفه مطبوعات از بین صنوف، اقشار و گروه‌های مختلف، برگزیده و به‌ عنوان نمایندگان افکار عمومی در دادگاه نسبت به بررسی مجرمیت افراد تعیین شده در قانون اعلام نظر می‌کنند.

رئیس‌کل دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اصل ۱۶۸ قانون اساسی و ماده ۳۶ قانون مطبوعات اظهار داشت: اعضا هیئت منصفه مطبوعات صلاحیت اعلام نظر در ۲ جرم مطبوعاتی و سیاسی را دارند و قانون‌گذار رسیدگی به این جرائم را منوط به سه شرط علنی بودن دادگاه، حضور هیئت منصفه و برگزاری جلسه رسیدگی در دادگاه کیفری یک کرده است.

وی یادآور شد: در واقع قانون‌گذار به این دلیل حضور هیئت منصفه را یکی از جمیع شرایط قرار داده است که اعضا این هیئت بر اساس سنجش فضای فکری، عرفی و عمومی جامعه نسبت به مجرمیت یک فرد اعلام نظر می‌کنند.

رزم با بیان اینکه جرم مطبوعاتی از جرائم قابل گذشت است، گفت: اعضا هیات منصفه باید سعی خود را بر اصلاح ذات البین قرار دهند و تلاش خود را بر ترغیب طرفین به گذشت و آشتی معطوف کنند.

رئیس دستگاه قضایی چهارمحال و بختیاری در تشریح ابعاد جرم مطبوعاتی افزود: طبق اصل ۲۴ قانون اساسی، جرائم مطبوعاتی شامل انتشار مطالبی است که محل به مبانی اسلام و حقوق عمومی باشد و از این منظر افعالی نظیر افترا، تهدید، توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی و نشر اکاذیب در زمره جرائم مطبوعاتی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص جرائم سیاسی نیز تصریح کرد: جرائم سیاسی نیز همانند جرائم مطبوعاتی از انواع جرائم قابل گذشت به شمار می‌رود به این معنی که جزء جرائمی قرار می‌گیرند که باید شاکی خصوصی داشته باشد.

رزم با بیان اینکه جرم سیاسی متفاوت از جرم امنیتی است، یادآور شد: در نظام جمهوری اسلامی، جرم سیاسی بسیار مورد ملاحظه قانون‌گذار قرار گرفته و خلاف عرف عمومی جامعه، یکی از سبک‌ترین جرائم محسوب می‌شود.

گفتنی است: در آئین معارفه اعضا هیات منصفه مطبوعات چهارمحال و بختیاری، سید ابوالحسن فاطمی، آرش روغنی، مهدی قادریان، احمدرضا بسیج، محمود مولوی، کریم منزوی، محمد شیرانی، قدرت الله صمیمی، مرتضی درخشان، سید یدالله علوی، ایوب زمانی، اردشیر بنایی، نادر پورارشد و شوکت صدقی به‌عنوان اعضای جدید این هیات معرفی شدند.

کد خبر 1742009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha