مراسم رونمایی از کتاب های «المیزان فی الاداره» و «محله فاضله»برگزار شد

مراسم رونمایی از دو کتاب «المیزان فی الاداره» شامل تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم و «محله فاضله» امروز در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، مراسم رونمایی از دو کتاب «المیزان فی الاداره» تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم و «محله فاضله» امروز به همت مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت مدیریت اسلامی در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین متحد، مسئول مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت مدیریت اسلامی دراین مراسم با اشاره به اینکه رسالت این مرکز ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت و ضمن خدمت مدیریت اسلامی به مدیران و اقشار مختلف است گفت: با توجه به رایزنی به‌عمل آمده با دانشگاه علمی کاربردی، این مرکز آماده برگزاری دوره‌های تخصصی مدیریت محله برای فعالان مساجد و محلات به شکل تک‌پودمان همراه با ارائه مدرک معتبر است. دوره مذکور با محوریت تدریس کتاب محله فاضله برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین قزی، مسئول پژوهشکده مدیریت اسلامی نیز با بیان اینکه این پژوهشکده تدوین و طبع آثار مختلف پژوهشی در موضوعات فقه الاداره، تفسیر مدیریتی قرآن کریم و اخلاق برای مدیران را به عهده دارد گفت: این پژوهشکده به دنبال تهیه نظام جامع مدیریت اسلامی است که متشکل از نظرات، احکام، نظریات و نظامات گوناگون مدیریتی است که با روش اجتهاد جواهری از منابع کتاب و سنت استنباط می‌شوند.

«المیزان فی الادارة» اولین مجلد از مجموعه‌ای 30 جلدی با همین عنوان است که به استخراج نکات و مباحث مدیریتی از دل آیات الهی می‌پردازد و به عنوان یک دایرة المعارف کامل مدیریت قرآنی به تأسی از تفسیر سترگ المیزان علامه طباطبایی عرضه می‌شود.

کتاب محله فاضله؛ الگوی مدیریت محله بر اساس نظریه اتحاد امامت و امارت با هدف تشریح اوصاف یک محلهٔ مطلوب اسلامی-ایرانی و ارائهٔ مبانی، ساختار و الگوی ادارهٔ آن بر اساس نظریهٔ اتحاد امامت و امارت تألیف شده است. این کتاب منبعی جامع و در عین حال فشرده است که رئوس مباحث مربوط به مدیریت محله از منظر دانش فقه الاداره را شامل می‌شود.

در این کتاب عرصهٔ محلهٔ اسلامی-ایرانی به‌عنوان یک عرصهٔ خاصِ مدیریتِ مضاف لحاظ شده است و چارچوب آن محلات مسلمان‌نشین و ایرانی‌نشین است؛ یعنی این کتاب متناسب با بافت و فرهنگ موجود در نوع محلات ایرانی تدوین شده است. البته الگوی محلهٔ فاضله الگویی جامع است و سازگار با هر اقلیم و فرهنگی است و در محلات غیرایرانی و حتی غیرمسلمان نیز قابلیت انعطاف و بازتولید مطابق با فرهنگها و مذاهب مختلف را دارا می‌باشد، اما در این کتاب، تمرکز اصلی بر عرصهٔ خاص محلات ایرانی است.

این اثر مشتمل بر شش باب و 24 فصل است. ابواب کتاب به ترتیب عبارت‌اند از: «مبانی و مقدمات»، «نظم در محله»، «رشد در محله»، «انگیزش در محله»، «معنویت در محله»، و «مسجدسازی و مسجدداری در محله»؛ که باب اول مشتمل است بر تشریح نظریات مختار، مقدمات محله‌شناسی و شاخصه‌ها و اوصاف محلهٔ فاضله، باب دوم مشتمل است بر تشریح ساختار مدیریتی یا تشکیلات محله، باب سوم مشتمل است بر تشریح چهار مبحث پیرامون مدیریت منابع انسانی است.

همچنین باب چهارم مشتمل است بر سه مبحث پیرامون مدیریت رفتارها، باب پنجم مشتمل است بر دو فصل پیرامون مدیریت فرهنگ و باب ششم مشتمل است بر چهار فصل مربوط به مدیریت مسجد و متعلقات آن در میدان محله. دو بخش نیز با عنوان پرسش و پاسخ و فرهنگ اصطلاحات محله در پایان ضمیمه شده است.

این کتاب به عنوان متن درسی رشته مدیریت محله در دانشگاه علمی کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. الگوی محله فاضله هم اکنون به شکل آزمایشی در دو شهر و بیش از ۳۰ آزمونه محله‌ای در نقاط مختلف کشور در حال اجراست.

لازم به ذکر است علاقمندان جهت سفارش و تهیه کتب می توانند در ایتا به آیدی @mottahed_m  و یا به شماره  09901934065 پیام داده  دهند.

کد خبر 1742010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha