زندگی که آسان سر گرفت

در آستانه سالروز ولادت با سعادت حضرت زهرا (س)، به همت بسیج جامعه زنان سپاه ۱۰ زوج جیرفتی در قالب جشن ازدواج فاطمی راهی خانه بخت شدند.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان، مهدیه شعبانی:

از منظر دین مبین اسلام، ازدواج امری مقدس است و به مسئله ازدواج سفارش بسیاری شده است و خداوند متعال در آیه ۵۴ سوره فرقان می فرماید؛ وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ مِنَ الْمآءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّکَ قَدیراً. «و اوست خداوندی که بشر را از آب آفرید و میان آنان خویشی و پیوند ازدواج قرار داد، و خدای تو بر هر چیزی قدرت دارد».

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها و بارها به اهمیت مسئله ازدواج جوانان اشاره فرموده اند و در سال ۹۳ در دیدار دانشجویان، فرمودند؛ «مسئله‌ی ازدواج جوانها مسئله‌ی مهمی است. من از این بیم دارم که نگاه بی‌تفاوت نسبت به مسئله‌ی ازدواج - که متأسفانه امروز کم و بیش این نگاه بی‌تفاوت وجود دارد - در آینده تبعات سختی را برای کشور به‌ وجود بیاورد. خب، حالا شما مسئله‌ی سربازی را مطرح کردید؛ به‌ نظر من، سربازی مسئله‌ی مشکلی نیست؛ میشود در آن زمینه هم فکر کرد، کار کرد؛ راه حل مشکل سربازی به‌ عنوان یک مانع در امر ازدواج، این نیست که ما مدت زمان سربازی را کوتاه کنیم؛ میتوان شیوه‌ های دیگری را به‌ کار گرفت؛ لکن این یک مسئله است. انگیزه برای ازدواج، باید تبدیل بشود به یک اقدام عملی؛ یعنی ازدواج باید تحقق پیدا بکند. اینکه خدای متعال میفرماید: اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه، (۱) این یک وعده‌ی الهی است؛ ما باید به این وعده، مثل بقیه‌ی وعده‌های الهی که به آن وعده‌ها اطمینان میکنیم، اطمینان کنیم. ازدواج و تشکیل خانواده، موجب نشده است و موجب نمیشود که وضع معیشتی افراد دچار تنگی و سختی بشود؛ یعنی از ناحیه‌ی ازدواج کسی دچار سختی معیشت نمیشود؛ بلکه ازدواج ممکن است گشایش هم ایجاد کند».

امروز متاسفانه مشکلات اقتصادی از یک سو گریبان گیر جوانان در امر ازدواج شده است و از سوی دیگر صرف هزینه های زیاد برای برگزاری مجالس عروسی و تهیه جهیزیه های آنچنانی باعث شده تا خانواده های دختر و پسر زیر بار این هزینه ها کمر خم کنند.
این تجملات دست و پا گیر، ازدواج برای جوانانی که اغلب بیکار هستند و آهی در بساطشان نیست رویای شیرین دامادی و تشکیل خانواده را به کابوسی تلخ برای آنها مبدل کرده است البته که مشکلات اقتصادی، تجملات، مهریه های سنگین و جشن های آنچنانی بخشی از مشکلات سر راه ازدواج جوانان است که می تواند با پایین آوردن سطح توقعات، ازدواج جوانان را آسان گرفت و آنها با سادگی زندگی خود را آغاز کنند، حالا بسیج جامعه زنان سپاه چند سالی است که با هدف فراهم کردن زمینه ازدواج آسان جوانان، در اعیادی همچون میلاد حضرت زهرا (س) اقدام به برپایی جشن ازدواج برای جوانان می کند تا این مهم در جامعه فرهنگ سازی شود.
 

زندگی که آسان سر گرفت

علی بدویی یکی از زوج های این جشن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید؛ خانواده همسرم در همسایگی ما زندگی می کنند و آشنایی ما به دوران کودکی برمی گردد.

این تازه داماد می افزاید؛ نجابت، حجاب و عفاف و اخلاق از ملاک هایم در انتخابات همسر بود که همه این ویژگی ها را در همسرم دیدم و با خانواده به خواستگاری رفتیم و امروز هم زندگی مشترک مان را شروع کردیم.

زینب پیمانه می گوید؛ با شناختی که از کودکی تا به امروز از همسرم داشتم می دانستم جوانی خوش اخلاق، با تقوا و زحمتکش است بنابراین به خواستگاری او جواب بله گفتم.

این تازه عروس می افزاید؛ هر دوی ما در این که زندگی مشترکمان را با سادگی شروع کنیم اتفاق نظر داشتیم و الحمدالله خانواده ها با حضور ما در جشن ازدواج آسان هم هیچ مخالفتی نکردند.

به گفته این زوج جوان؛ زندگی را باید به دور از تجملات و به سادگی شروع کرد و نیازی به صرف هزینه های کمرشکن نیست چرا که تجملات خوشبختی نمی آورد.
 

زندگی که آسان سر گرفت

حامد شهریاری می گوید؛ همیشه برای نماز و حضور در برنامه های هیئت به مسجد محله می روم و آشنایی من و همسرم هم از طریق مسجد بود.

این تازه داماد می افزاید؛ اخلاق، حجاب و دینداری همسرم موجب شد تا خواسته ام برای ازدواج با او را با خانواده ام در میان بگذارم و در نهایت به اتفاق خانواده به خواستگاری همسرم رفتیم و امروز هم به لطف خداوند زندگی مشترکمان را در این جشن با سادگی شروع می کنیم.

به گفته او؛ هر زندگی در ابتدا شاید با سختی های همراه باشد اما می توان در کنار همسری همدل و همراه، این سختی ها را به شیرینی تبدیل کرد.

شهریاری می گوید؛ امروزه متاسفانه توقعات زیاد، مشکلات اقتصادی و تجملات سد راه ازدواج جوانان شده است و اگر هم خانواده ها و هم جوانان سطح توقعات خود را پائین بیاورند می توانند زندگی خود را با سادگی شروع کنند.

کلثوم شجاع الدینی مهنی می گوید؛ همسرم جوانی خوش اخلاق، مومن، متدین و مسجدی است و تمام ملاک هایم برای انتخاب همسر را در او دیدم بنابراین به خواستگاری اش جواب بله گفتم.

این تازه عروس می افزاید؛ زندگی باید ساده و به دور از تجملات آغاز کرد و آنگاه می توانیم آن را هر طور که دلمان می خواهد با هم بسازیم.

او می گوید؛ با شرکت در جشن ازدواج فاطمی، خواستیم ازدواج آسان را فرهنگ سازی کنیم و جوانان یاد بگیرند می توان زندگی را ساده شروع کرد.

به گفته این زوج جوان؛ علی رغم رسم و رسوم دست و پا گیر امروزی، اما آنها تصمیم گرفتند که زندگی مشترکشان را با سادگی شروع کنند چون معتقدند که می‌توان زندگی مشترک را ساده و به‌ دور از گناه شروع کرد.

ساره امیرشکاری می گوید؛ بعضی از سنت های غلط در مورد ازدواج وجود دارد که مانع از رواج ازدواج جوانان می باشد و این سنت های غلط را باید خود جوانان حذف کنند.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه جیرفت می افزاید؛ حذف تشریفات اضافی و آداب و رسوم غلط در برگزاری مراسم ازدواج، برکات فراوانی همچون آرامش فردی و روحی، کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش جمعیت را به دنبال خواهد داشت.

به گفته او؛ خوب است با برگزاری ازدواج آسان در سطح شهرمان در فرهنگ سازی این امر و تقبیح هزینه های اضافی، برای ازدواج جوانان تلاش کنیم.

امیرشکاری می گوید؛ برگزاری مراسم ازدواج آسان (پیوند فاطمی) که هر ساله توسط بسیج جامعه زنان سپاه شهرستان با همکاری حوزه های مقاومت بسیج و سایر نهادها برگزار می شود در جهت رسیدن به فرهنگ ازدواج آسان در جامعه می باشد.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه جیرفت می افزاید؛بسیج جامعه زنان در راستای فعالیت های کارگروه زن و خانواده نسبت به مشاوره به زوج های جوان و آموزش مهارت های زندگی به جهت گذر از مشکلات و اختلافات   در اوایل زندگی مشترک که ناشی از تفاوت های فردی و تربیتی زوج ها و عدم مهارت برخورد با این تفاوت هاست، همواره یاریگر این زوج های جوان می باشد.

کد خبر 1742115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha