همراه با هیئت «قاسم ابن الحسن» که دانش‌آموزان را برای امور فرهنگی کنار هم جمع کرده است

دانش‌آموزان از گردانندگان اصلی هیئت «قاسم ابن الحسن» هستند و کار پشتیبانی را خود آنها انجام می‌دهند؛ حتی دکور هیئت توسط دانش‌آموزان چیدمان شده و گاهی نوحه‌خوانی توسط بچه‌ها انجام می‌شود.

به گزارش گروه هیئت خبرگزاری شبستان؛ «هیئت قاسم ابن الحسن» در شهرستان کاشمر، با واسپاری مسئولیت اجرای برنامه‌های هیئت به دانش‌آموزان و نوآوری در ایجاد فضای تزیینات داخلی هیئت توانسته نوجوانان زیادی را جذب هیئت و مشارکت در فعالیت‌های مذهبی کند.

تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا کودکان و نوجوانان جذب بازی‌های یارانه‌ای می‌شوند؟ شاید به این دلیل که بازی‌های یارانه‌ای با اهمیت‌دادن به جزئیات و یک ظاهر دوست‌داشتنی، فضایی جذاب برای کودک و نوجوان خلق می‌کند؛ هیئت دانش‌آموزی «قاسم ابن الحسن» نیز با ایجاد یک فضای دوست‌داشتنی توانسته دانش‌آموزان زیادی را جذب هیئت و مشارکت در فعالیت‌های مذهبی کند.

همراه با هیئت «قاسم ابن الحسن» که دانش‌آموزان را برای امور فرهنگی کنار هم جمع کرده است

فرزاد آشفته، مؤسس هیئت «قاسم ابن الحسن» با 21 سال سن و مدرک حوزوی سطح 2، چند سالی است که در مشهد و شهرستان کاشمر به تشکیل هیئت دانش‌آموزی پرداخته و با واسپاری مسئولیت اجرای برنامه‌ها به دانش‌آموزان، هیئت را به پاتوق فرهنگی آنها تبدیل کرده است.

آشفته هدف از برپایی این هیئت را حفاظت از سنت‌های اسلامی عنوان کرد و گفت: «به قول امام خمینی (ره) که فرموده بودند امام حسین (ع) یک دانشگاه است، ازاین‌جهت ما به فکر این افتادیم  تا بچه‌ها را با شور حسینی و همراه باشعور حسینی  در یک جا جمع کنیم و خوشبختانه بچه‌ها از این ایده بسیار استقبال کردند.»

جذب دانش‌آموزان با فضای تجسمی هیئت

آشفته گفت مخاطب این هیئت را دانش‌آموزان ابتدایی تا متوسطه اول و دوم تشکیل می‌دهند. او دررابطه‌با محل برگزاری هیئت عنوان کرد: «محل برگزاری هیئت در کانون فرهنگی تبلیغی لقمان در خیابان 15 خرداد کاشمر است اما در طی سال، برنامه‌ها در مسجد قائم برگزار می‌شود.»

وی یکی از علت‌های ارتباط دانش‌آموزان با هیئت قاسم ابن الحسن را واگذاری مسئولیت به آنها دانست و گفت: «دانش‌آموزان از گردانندگان اصلی هیئت هستند و کار پشتیبانی را خود بچه‌ها انجام می‌دهند؛ حتی دکور هیئت توسط خود دانش‌آموزان چیدمان شده و گاهی نوحه‌خوانی توسط بچه‌ها انجام می‌شود.»

وی تأکید کرد: «بچه‌ها جزئی‌نگر هستند. حتی یک رنگ و یک جمله خاص روی دیوار می‌تواند بر روی آنها اثرگذار باشد؛ به همین دلیل ما برای جذب هرچه بیشتر بچه‌ها تزیینات داخلی هیئت را حالت تجسمی درآوردیم و در ساخت دکور خود بچه‌ها مشارکت داشتند.»

همراه با هیئت «قاسم ابن الحسن» که دانش‌آموزان را برای امور فرهنگی کنار هم جمع کرده است

تأمین هزینه‌های هیئت با پول‌توجیبی دانش‌آموزان

آشفته درباره تأمین هزینه‌های مالی هیئت گفت: «تأمین مخارج هیئت به طرز غیرقابل باوری خود جور می‌شود. ما باور نمی‌کردیم که خودجوش و فعال هیئت گردانده شود؛ البته بچه‌ها هم خیلی کمک کردند؛ مثلاً گاهی بچه‌ها پول‌توجیبی و قلک‌هایشان را می‌آورند و عاشقانه خرج هیئت می‌کنند؛ خدا را شکر با همین کمک‌ها توانسته‌ایم هیئتی را برپا کنیم و الحمدلله بچه‌ها راضی هستند.»

تقدیر از دانش‌آموزان فعال در هیئت

مسئول هیئت قاسم ابن الحسن گفت به‌منظور ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان، ما از بچه‌های فعال قدردانی می‌کنیم. او گفت: «پارسال از پیر غلامان حسینی تکایا دعوت کردیم تا به هیئت آمده و از بچه‌هایی که کار انجام دادند، تقدیر کنند.»

مسجد پاتوقی برای فعالیت‌های فرهنگی دانش‌آموزان

آشفته با اشاره به سایر فعالیت‌های هیئت قاسم ابن الحسن برای دانش‌آموزان گفت: «برنامه‌های هیئت محدود به مراسم‌ رسمی و در ایام خاص نیست؛ بلکه ما با ارائه برنامه‌های مختلف در رشته‌های تربیتی، علمی و معرفتی مسجد را به پاتوق فرهنگی دانش‌آموزان  تبدیل کرده‌ایم. یکی از این برنامه‌ها پخش مستند «آقا مصطفی» بود که داخل مسجد برگزار شد و ما با این‌گونه برنامه‌ها درصدد جذب بچه‌ها به مسجد و هیئت هستیم.»

همراه با هیئت «قاسم ابن الحسن» که دانش‌آموزان را برای امور فرهنگی کنار هم جمع کرده است

استفاده از ظرفیت هیئت برای آمادگی دانش‌آموزان

آشفته داشتن صبر و حوصله زیاد را لازمه راه‌اندازی هیئت‌های دانش‌آموزی دانست و افزود: «بحث تربیتی تدریجی است و صبر و حوصله زیادی می‌خواهد. بچه‌ها ریزبین هستند  و به دنبال رفع نیازهایشان می‌گردند؛ بنابراین دنبال‌کردن این کارها صبر زیادی می‌خواهد.»

وی ادامه داد: «اگرچه برگزاری هیئت قاسم ابن الحسن تحت همکاری نهادهای خاصی از جمله شهرداری و آموزش‌وپرورش کاشمر انجام شد؛ اما برپایی این هیئت بیشتر خودجوش و مردمی بود. ما با اتکا به این وعده خداوند که فرمود «هرکس ما را یاری کند ما قطعاً او را یاری می‌کنیم» قدم در این مسیر گذاشتیم و فکر نمی‌کردیم بچه‌ها استقبال کنند.»

وی در پایان تأکید کرد: «ما باید از طریق همین هیئت‌ها برای بچه‌ها کاری انجام دهیم. این روزها بچه‌ها آنقدر درگیر فضای مجازی شده‌اند که دسترسی به آنها سخت شده، لذا باید جایی باشد تا آن جذابیتی که در فضای مجازی هست در هیئت‌ها باشد تا بتوانیم بچه‌ها را آماده کنیم؛ چون همین‌ها هستند که زمینه‌ساز حل مشکلات  کشور خواهند بود.»

کد خبر 1743299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha