ماجرای لغو حج عمره، از وعده‌ها تا شایعات

ماجرای تعلیق حج عمره از ۱۳ دی ماه که قرار بود اولین عمره گزاران بعد از ۹ سال وقفه به سرزمین وحی اعزام شوند شروع شد و حالا بعد یک هفته و چند مرحله وعده هنوز خبری از نتیجه اعزام ها نیست.

به‌ گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، از ۱۳ دی که قرار بود همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و پس از ۹ سال اولین پرواز عمره مفرده از مشهد صورت گیرد، به یکباره خبر تعلیق سفرها و لغو عمره به تیتر اول رسانه ها بدل شد و سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مجوز پرواز از سوی عربستان صادر نشد!

این موضوع شک بزرگی به همه زائرین حج کشور و حدود ۲۰۰۰ زائر مشهدی بود که قرار بود در قالب ۱۵ کاروان به عمره مفرده اعزام شوند.

در ابتدا حج و زیارت به کارگزاران خود اعلام کرد به دلیل عدم دریافت مجوزهای پروازی توسط شرکت هواپیمایی، کلیه پروازهای عمره از تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ تا ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ (پنج روز اول عملیات) لغو می‌گردد و در خصوص پروازهای ۱۴۰۲/۱۰/۱۸ به بعد و اعزام زائرین کاروان‌های لغو شده متعاقباً اعلام خواهد شد. پس از آن و عدم نتیجه تا ۱۷ دی ماه، در اطلاعیه ای دیگر به کارگزاران خود اعلام کرد که به دلیل عدم دریافت مجوزهای پروازی توسط شرکت هواپیمایی، کلیه پروازهای عمره تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ لغو می‌گردد.  

روز گذشته نیز اعلام شد که رییس سازمان حج و زیارت به همراه تیم کارشناسی این سازمان برای رفع برخی مشکلات عمره مفرده و امضا تفاهم نامه به عربستان رفته و ضمن گفت و گو و تبادل نظر با مسئولان حج عربستان پیرامون رفع این مشکل، تفاهم نامه نیز با این کشور منعقد خواهد شد.

در این بین شایعات و صحبت و گمانه زنی‌های زیادی درباره چرایی لغو عمره در فضای رسانه ای و مجازی مطرح و برخی مساله غزه، برخی مشکلات امنیتی اخیر و حتی عده ای مشکلات سیاسی احتمالی ایران و عربستان را از دلایل لغو عمره دانستند که همین مباحث منجر به واکنش مسئولین شد. سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در مصاحبه ای به این مساله پاسخ داد و گفت: این یک مشکل فنی و تکنیکی است و موضوع سیاسی نیست و توافق دو کشور برای انجام عمره گذاران است. وی تاکید کرد که گفت‌وگوها برای رفع مشکل عمره گذاران در حال انجام است.

همه چیز مهیا بود اما...

حسام قربانعلی، سخنگوی شرکت هواپیمایی «هما» نیز در یک گفتگوی تلویزیونی درباره تعویق حج عمره اعلام کرده بود: با ‌پیگیری‌هایی که از چند ماه گذشته توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، سازمان حج و سازمان هواپیمایی کشوری در عربستان صورت گرفت، مقدمات کار برای اعزام ۳۰ هزار نفر از زائران عمره مفرده برنامه‌ریزی شد و همه سازمان‌ها کارهای خود را برنامه‌ریزی کردند؛ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم در سمت تخصصی خود کار را با عربستان جلو برده بود.

او ادامه داد: همه برنامه‌ریزی‌های پروازی و زیرساخت‌های لازم برای اعزام به عربستان آماده شده، تمام هواپیماها و زیرساخت‌های ارتباطی با سازمان حج انجام شده و حتی بلیت هم صادر شده بود. همکاران ما در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم در عربستان از چند روز قبل حضور داشتند و زیرساخت‌های فرودگاهی را مهیا کردند، اما در نهایت به دلیل عدم دریافت مجوز نهایی لازم برای ورود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به کشور عربستان و فرودگاه جده، با مشکل مواجه شدیم.

نقص فنی علت تاخیرهای عمره

صبح امروز نیز عباس خداشناس، مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی در گفتگویی اعلام کرد: علت تاخیر در اعزام حجاج به حج عمره مربوط به هواپیمایی ایران‌ایر است که نتوانسته مجوز پرواز به عربستان را بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی در حوزه اعزام نداریم گفت: امیدواریم مشکلات هواپیمایی میان شرکت ایران‌ایر و عربستان حل شود تا اعزام زائران عمره مفرده از ۲۴ دی ماه آغاز شود.

وی در خصوص تکلیف اعزام زائرانی که قرار بوده از ۱۳ دی اعزام شوند، افزود: قاعده کار این است پروازی که لغو می‌شود، جایگزین پرواز بعدی نمی‌شود. اگر مشکلات حل شود، پروازهایی که از قبل در تاریخ خود (از ۲۴ دی ماه به بعد) تعیین شده‌اند، اعزام خواهند شد.

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت خراسان رضوی همچنین تصریح کرد: ممکن است برخی زائرانی که پروازشان لغو شده، نتوانند به دلایلی در تاریخ دیگری اعزام شوند که می‌توانند از سفر خود انصراف دهند. از همین رو سایر زائرانی که پروازشان لغو شده و قصد تشرف داشته باشند را می‌توانیم درظرفیت‌های خالی و یا پروازهای جدید جایگزین کنیم.

اعزام؛ شاید پایان دی؛ شاید دیرتر

به گزارش خبرگزاری شبستان، با توجه به وضع بوجود آمده و تعلیق های پی در پی، وبا توجه به اینکه روزانه بیش از ۲ پرواز به عربستان پیش‌بینی شده و کاروان‌ها هم برای تشرف به عمره آماده بودند، سازمان حج و زیارت زمان تقریبی برقراری عمره را روزهای پایانی دی‌ماه اعلام کرده است. البته یک منبع مطلع گفته است که «ممکن است تا پایان دی هم اعزامی به عمره انجام نشود.»

گفتنی است امسال قرار است نزدیک‌ به ۶۲ هزار زائر توسط ۲ شرکت هواپیمایی ایران ایر و معراج به خانه خدا اعزام شوند.

گزارش: علی رنگ آمیز طوسی

کد خبر 1743514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha