دستان کوچکی که درخت مهربانی می‌نشانند

دانش آموزان فارس در راستای طرح «ایران سبز ایران قوی» ۳۰۰ هزار اصله نهال را با دستان کوچک خود غرس می کنند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان: کاشت درخت یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ و حمایت از محیط زیست است؛ این مهم در حفظ تنوع زیستی نقش مهمی دارند چرا که نهال‌ها برای گونه‌های رده‌های مختلف زنده محلی به عنوان منبع تغذیه و پناهگاه قابل استفاده هستند.

محافظت از خاک و کاهش فرسایش دیگر مزیت های کاشت و پرورش درختان است که مانع از اتلاف رسوبات خاکی شده و فرسایش خاک را کاهش می‌دهد.

همچنین درختان به تولید اکسیژن کمک کرده و با جذب کربن دی اکسید تعادل CO۲ را متعادل نگه می‌دارند. این مهم نیز به حداقل رساندن اثرات تغییرات اقلیمی و سیستم‌های اکولوژیکی کمک می‌کند.

نهال‌کاری در شهرها و مناطق شهری می‌تواند کیفیت هوا را بهبود بخشد. درختان می‌توانند ذرات معلق هوا را که به عنوان آلودگی منتشر می‌شود، جذب و به خنک کردن هوا و کاهش تشدید حرارت کمک کنند.

کاشت درخت یک امر نیک در تمام ادیان

اهمیت کاشت درخت از نگاه دین نیز بی شمار است و در همه ادیان به این امر نیک تشویق شده است. این امر علاوه بر حفظ و مراقبت از محیط زیست، به معنای احترام به آفرینش و نگهداری از حقوق حیات است و به کسب اجر و ثواب ختم می‌شود.

دستان کوچکی که درخت مهربانی می‌نشانند

از نگاه دین‌، کاشت درخت یک فعالیت مقدس و پر برکت است و در اکثر ادیان، درختان به عنوان قسمتی از خلقت الهی و آفرینش انسان توصیف می‌شوند؛ از این رو، کاشت درخت توسط مذاهب بزرگ جهان، از جمله اسلام، مسیحیت، هندوئیسم و بودیسم، بسیار توصیه و تشویق می‌شود. 

اهمیت کاشت درخت از نگاه پیامبر مهربانی‌ها

در احادیث و روایات مختلف از ائمه اطهار(ع) نیز به کاشت درخت توصیه شده است؛ پیامبر مهربانی ها در اهمیت کاشت درخت اینگونه فرموده اند: «مسلمانی که درختی بنشاند و یا زراعتی کسب نماید اجر و پاداش صدقه در راه خدا را خواهد داشت.»

پیامبر مهربانی ها در اهمیت کاشت درخت اینگونه فرموده اند: «هرکه درختی بکارد هربار انسانی یا یکی از مخلوق خدا از آن بخورد برای وی صدقه ای محسوب شود.»

پیامبر اسلام(ص) همچنین در حدیث دیگری فرموده اند: «هرکه درختی بکارد هربار انسانی یا یکی از مخلوق خدا از آن بخورد برای وی صدقه ای محسوب شود.»

طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران نیز از رویکردهای مهمی است که به منظور احیای جنگل‌ها، تلطیف هوا، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، تولید اکسیژن، حفاظت از منابع آب و خاک، نفوذپذیری آب، جذب دی اکسید کربن و گرد و غبار دنبال می‌شود. هدف از اجرای این طرح این است که هر سال با کاشتن ۲۵۰ میلیون نهال، تا چهار سال آینده یک میلیارد درخت در ایران کاشته شود.

در استان فارس نیز این طرح با همیاری و همکاری سایر ارگان ها و نهادها در حال پیگیری بوده و در آخرین اقدام نیز قرار است دانش آموزان هم در این امر مبارک سهیم شوند.

غرس ۳۰۰ هزار نهال توسط دانش آموزان فارس

در راستای پویش «ایران سبز، ایران قوی»، ۳۰۰ هزار نهال توسط دانش آموزان و معلمان استان فارس کاشته می شود؛ امری که مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس نسبت به آن تاکید داشته و گفته آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی در راستای منویات رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «هر ایرانی مسئولیت کاشت و پرورش سه نهال را بر عهده داشته باشد» کار آموزش تولید، کاشت و مراقبت درختان را توسط دانش اموزان و فرهنگیان برعهده خواهد گرفت.

محمد خلیل عسکری در آیین افتتاحیه استانی طرح ملی شهید مرادی ویژه کاشت یک میلیارد نهال در دبستان شاهد دخترانه شهید محمدرضا کشاورز ناحیه سه شیراز، کاشت نهال را عاملی برای زیباتر شدن محیط زندگی دانسته و گفته مهم تر از کاشت درخت، موضوع مراقبت از درخت است لذا فرهنگ مراقبت از محیط زیست باید در جامعه بیش از پیش نهادینه شود.

دستان کوچکی که درخت مهربانی می‌نشانند

امسال با همکاری سازمان های مربوطه وطرح کاشت درخت در دستور کار است و آموزش و پرورش با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان طرح شهید مرادی را در مدارس اجرایی کند.

آنگونه که مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفته طرح ملی شهید مرادی یک طرح چهار ساله است و در سال نخست قرار است تعداد ۳۰۰ هزار نهال در اختیار معلمان و دانش آموزان استان فارس قرار گیرد تا در مدرسه، منزل و باغچه غرس و از آن مراقبت کنند.

به اذعان وی، این طرح مردمی در تمامی مقاطع تحصیلی اجرایی می شود و آموزش و پرورش مصمم است این فرمان رهبری را در کنار سایر نهاد ها اجرا کند.

در اجرای این طرح اداره‌کل آموزش و پرورش با همکاری اداره منابع طبیعی فارس نسبت به غرس کردن تعدادی نهال در هر یک از مدارس دارای شرایط کاشت درخت استان، اقدام می کند.
 

کد خبر 1743618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha