مسجد نقش محوری در منظومه فکری-دانشی جهان اسلام دارد

حجت‌الاسلام نمازی، با اشاره به اهمیت و جایگاه مساجد در جامعه اسلامی، اظهار کرد: اساساً مسجد نقش محوری در منظومه فکری-دانشی جهان اسلام دارد.

حجت‌الاسلام «محمود نمازی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجد پایگاهی است که با عنوان خانه خدا معرفی شده است، اظهار کرد: فضای معنوی که در مسجد وجود دارد منجر به ارتباط عمیقی بین خالق و بنده می شود؛ در واقع از مسجد است که بسیاری از مفاهیم اخلاقی و معارف اسلامی بین جامعه مومنین توزیع شده و گسترش می یابد.

استادیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مسجد در جامعه اسلامی نقش محوری را ایفا می کند، ادامه داد: مسجد پایگاهی است که هویت ارتباطات فکری و دانش‌های اعتقادی و شرعی را بین مسلمانان تعریف می کند؛ در مسجد است که می توانیم نظامات سیاسی و اجتماعی و فکری را از قِبَل تعالیم اسلامی به مردم آموزش دهیم. از مسجد است که می توان ابعاد مختلف جامعه اسلامی را بررسی کرد.

وی با بیان اینکه چنین کارکردی از صدر اسلام و توسط پیامبر اکرم (ص) پایه گذاری شد، تأکید کرد: مسجد محل حکومت نبی مکرم اسلام(ص) بود و داوری و محل ابلاغ قوانین نیز در مسجد تعریف می شد؛ از سوی دیگر مسجد کوفه محل عبادت، تشکیل جلسات و محل قضاوت امیرالمومنین علی (ع) بود، بنابراین گویی هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه در زمان رسول خدا(ص) در مسجد تعریف شده بود.

حجت الاسلام نمازی با بیان اینکه باید به مسجد نگاه محوری داشت، افزود: اکنون اما مساجد نقش اصلی خود را از دست داده اند، در واقع دیگر شاهد این نیستیم که مسجد پایگاه باشد، بلکه بیشتر تبدیل به یک نمازخانه و محل اقامه نماز شده است، حتی کارکردهایی که به ویژه در دوران انقلاب اسلامی در مساجد شاهد بودیم کمرنگ شده است.

استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: باید به گونه‌ای برای مسجد قائل به نقش آفرینی باشیم که بسیاری از مشکلات سطح محلات از این دریچه مرتفع شوند، متاسفانه این رویکرد در حال حاضر تضعیف است، هرچند که با وجود قشر جوانی که به مسجد می آیند می توان امیدوار بود، از سوی دیگر بسیج و کانون ها تاکنون به خوبی وارد عمل شدند و تصور می کنم می توان با تکیه بر این فعالیت های مسجدمحور در عرصه تحولات اجتماعی وارد میدان شد و چنین جایگاهی را برای مساجد تعریف کرد.

وی با اشاره به جایگاه مسجد در منظومه فکری - دانشی اسلام خاطرنشان کرد: تاریخ ثابت کرده است که مسجد همواره مرکزیتی موثر در شهرهای اسلامی داشته و از آنجایی که محل حضور اندیشمندان مختلف بوده است در نتیجه محور و منظومه فکری-دانشی شده و در نتیجه شهر اسلامی حول مسجد تعریف می شد. معتقدم امروز نیز می توان برخی نقش های فراموش شده را به مساجد بازگرداند اما این مهم نیازمند برنامه ریزی است.
 

کد خبر 1743721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha