نهضت علمی فرهنگی امام باقر(ع) مبانی اندیشه تشیع را تحکیم کرد

حجت الاسلام والمسلمین بابایی با اشاره به جریان های سیاسی و اجتماعی در دوران امام محمدباقر(ع) گفت: به برکت نهضت علمی و فرهنگی باقرالعلوم(ع)، مبانی اندیشه ای تشیع تحکیم و تقویت شد.

حجت الاسلام حبیب بابایی کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تبریک فرارسیدن اول ماه رجب، سالروز ولادت باسعادت امام محمدباقر(ع) گفت: هر چند دوران زندگی و امامت حضرت باقرالعلوم(ع) به جهت مباحث و جریان های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی یک دوران خاص به شمار می رود و از سویی شرایط دشواری بر شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) حاکم بوده اما با این حال در سایه روش و سیره علمی و فرهنگی این امام هُمام، زمینه ای فراهم شد تا در دوران فرزند ایشان امام صادق(ع)، دانشگاه بزرگ مکتب جعفری بنیان گذاشته شود.

این کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی افزود: به گواه تاریخ، امام باقر(ع) با برپایی حوزه درس و بحث و به تبع آن تربیت پرورش شاگردانی برجسته، با سواد و دغدغه مند در عرصه فکر و فرهنگ به مقابله با انحرافات و کج اندیشی ها رفتند و زمینه ساز تقویت مبانی فکری و اندیشه ای اسلام ناب محمدی(ص) و تشیع شدند.

وی همچنین گفت: گرچه تأکید حضرت بر رعایت تقیه آن هم ناظر به آن فرمایش امام که فرمودند" تقیه از دین من و دین پدران من است و کسی که تقیه ندارد، ایمان ندارد" نشان از  سختی ها و پیچیدگی های دوران ایشان است اما با این حال حضرت در مقابله باظلم و ستم در ابعاد سیاسی و همچنین انحرافات فکری و عقیدتی و ... از هیچ کوششی فروگذار نکردند، کما این که اگر تلاش ها و مجاهدت های حضرت نبود، چه بسا نام ونشانی از اسلام ناب باقی نمی ماند.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر حضرت به مناسبت های مختلف، محبان و مؤمنین را از همکاری با حکومت طاغوت نهی می فرمودند و به هر طریق ممکن، این پیام را به گوش امت می رساندند که نباید ظالم و حکومت ظلم را یاری کرد. در تاریخ آمده که وقتی مردم برای عرض تبریک به والی جدید مدینه، به خانه او می رفتند، حضرت در واکنش به این رفتار می فرمود: "خانه والی، دری از درهای آتش است."

وی همچنین بیان داشت: امام باقر (ع) از یک سو قیام های ضد حکومتی همچون قیام زید و قیام مختار و یارانش را تایید می فرمود و از سوی دیگر تأکید می کرد: "هر کس به سوی سلطان ستمگری برود و او را به تقوای الهی فرمان دهد و او را بترساند و موعظه کند، مانند پاداش جن و انس و مانند اعمال آنان را خواهد داشت"

کد خبر 1744010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha