امام باقر (ع) پیوسته شیعیان را نسبت به زهد و پارسایی آگاهی می داد

حجت الاسلام عبدی گفت: آن حضرت هیچ رغبتی به امور دنیوی نداشته و تمام وجود خود را معطوف پروردگار خویش می ساخت و پیوسته شیعیان را نسبت به زهد و پارسایی آگاهی می داد.

حجت الاسلام حسن عبدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه ضمن تبریک بمناسبت حلول ماه رجب و میلاد با سعادت امام محمد باقر علیه السلام که اولین روز ماه رجب مزین به این مولود خجسته است، گفت:پیشوای پنجم شیعیان، روز جمعه اول ما رجب، سال ۵۷ هجری در مدینه دیده به جهان گشود. ده ها سال پیش از تولد وی، نیای بزرگوارش پیامبر اکرم(ص) نام خود «محمد» را برای وی برگزیده و او را به لقب «باقر» ملقب فرمود.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) شهرستان هرسین افزود: امام باقر(ع)، در میان خاندان پیامبر(ص) نخستین کسی بود که هم پدر و هم مادر وی فاطمی و علوی بودند؛ زیرا پدر او امام زین العابدین (ع) فرزند امام حسین(ع) و مادرش فاطمه (مکنی به ام عبدالله) دختر امام حسن مجتبی(ع) بود که از زنان با فضیلت و دانشمند بنی هاشم به حساب می آمد و امام صادق(ع) او را «صدیقه» لقب داده بود و می فرمود: در خاندان حضرت مجتبی(ع) هیچ زنی به پایه ی فضیلت او نمی رسید.

وی خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز شخصیتی امام باقر (ع) که تاکنون به آن پرداخته نشده است ویژگی تلاش و کوشش آن بزرگوار به منظور تأمین وضع معیشتی زندگی فردی و کمک به محرومان جامعه اسلامی بود.

حجت الاسلام عبدی اظهار کرد: امام باقر (ع) همچون امامان دیگر در اوج زهد و تقوا و در نهایت عبادت و بندگی خدا، اهل کار و تلاش بوده و از اینکه دیگران زندگی‌اش را تأمین کنند به شدّت بیزاری می‌جست امام باقر (ع) در کنار تأمین معاش زندگی خویش، هیچ زمانی از حال محرومان غافل نمی‌شد و به دستگیری و دلجویی از مستمندان جامعه می‌پرداختند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) شهرستان هرسین با اشاره به اینکه دوران امامت این امام همام مصادف با حکومت حاکمان ستمگر اموی بود که نسبت به امام باقر(ع) سختگیری زیادی می کردند، تصریح کرد:در چنین شرایطی وجود مبارک ایشان چون شمعی بود که‌ جامعه از نور آن بهره‌مند می شد درب خانه امام(ع) به روی مردم جهت استفاده از علوم‌ بی نهایتش در این دوران تاریک باز بود و مردم به این خانه ی امید پناه می آوردند و از دریچه ی رحمت و علم آن امام همام بهره‌مند می شدند همچنین  امام محمد باقر(ع) در پذیرش مردم از دوستان تا گروه های مختلف اعم از دانشمندان، علما، ثروتمندان و فقرا سخاوت فراوان داشت.

حجت الاسلام عبدی تصریح کرد: آن امام همام اقدامات فرهنگی متعددی داشت و در عین حال از بُعد علمی نسبت به آگاه‌سازی جامعه مبادرت ورزید بعد از شخصیت عظیم الشان پیامبر (ص) منزلت علمی ونقش برجسته امام باقر (ع) در احیای دین بر هیچ ‌کس پوشیده و مخفی نیست، دوست و ‌دشمن ‌همگی اذعان دارند که آن امام همام شکافنده علم بود، سخنان اهل ‌سنت در این مورد بی شمارند و برای احیای ارزش‌های دینی و پاسداری از ارزش‌ها، و به تناسب موقعیت، از راه‌ها و شیوه‌های گوناگون استفاده نمودند.

وی در پایان  گفت:در روزگار امام باقر (ع) گرایش‌ها و مذاهب مختلف کلامی پدید آمد و نیز پیروان ادیان دیگر در سرزمین‌های اسلامی زندگی می‌کردند و میان ایشان و مسلمانان برخوردهای فکری روی می‌داد.

کد خبر 1744142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha