۴۷مسجد در قم پذیرای معتکفین خواهند بود/ استقبال دهه هشتادی ها از اعتکاف

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با بیان اینکه ۴۷مسجد در قم پذیرای معتکفین خواهند بود گفت: ۱۹ مسجد برای برادران و ۲۸ مسجد برای معتکفین خواهر آماده شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تکیه‌ای رئیس ستاد مرکزی اعتکاف بعد از ظهر امروز (یکشنبه ۲۴ دی ماه) در گفتگو با خبرنگاران با گرامیداشت حلول ماه رجب گفت: ماه رجب آغاز سال عبادت و بندگی و ماه خانه تکانی دل  و آواربرداری است و به همین دلیل این ماه، ماه استغفار است.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف ادامه داد: ماه شعبان نیز ماه زدودن زنگار و غبار از دل و آمادگی برای ورود به ماه رمضان است و ما باید از فرصت دوماه رجب و شعبان بهترین بهره را برای ورود به ماه مبارک رمضان ببریم.

وی با بیان اینکه اعتکاف به عنوان یک سنت حسنه از زمان حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) بوده و در سوره بقره به آن اشاره شده است افزود: اعتکاف پیش از انقلاب اسلامی معطوف به چند ده نفر بود و تنها برای قشر خاصی از جامعه بویژه روحانیت بود.

حجت الاسلام والمسلمین تکیه‌ای با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی شاهد افزایش تعداد معتکفین و حضور اقشار مختلف جامعه در این مراسم بودیم، گفت: این موضوع نشان می دهد که ماهیت انقلاب اسلامی ماهیت معنوی و اخلاقی است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین سند این معنویت و اخلاق نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در  سه محور خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی تعریف شده است که در اعتکاف به آن پرداخته می شود.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با اشاره به اینکه اعتکاف عملکرد خوبی در عرصه خودسازی داشته است، تصریح کرد: در اعتکاف با استفاده از ابزارهای مختلف به دنبال تمدن‌سازی هستیم.

وی با اشاره به تدوین سند راهبردی اعتکاف گفت: این سند پس از دو ماه مورد تائید مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید قرار گرفت و بلافاصله اجرایی شد و امسال سومین سال اجرای آن است.

تکیه ای ادامه داد: در این راستا در هر استان شورای اعتکاف با حضور نماینده ولی فقیه، دبیر شورای مردمی، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، سازمان تبلیغات، مدیران حوزه‌های علمیه و اعزام مبلغان شکل گرفت.

وی افزود: امسال معاونین پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش و بسیج مستضعفین نیز به شورای راهبری استان‌های اعتکاف اضافه شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین تکیه‌ای  با اشاره به حضور پررنگ دهه‌ هشتادی‌ها در اعتکاف سال گذشته گفت: در سال گذشته از ۶۰۰هزار معتکف در کشور، ۴۰۰هزارنفر دهه هشتادی بودند.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با بیان اینکه دوسال است که برای اغتکاف شعار سال داریم، گفت: شعار سال گذشته "اعتکاف تجلی اخلاق و معنویت" بود و امسال نیز شعار "اعتکاف، معنویت تمدن‌ساز" انتخاب شده است که از سوی نهادهای مختلف بسیار نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در ۶ هزار مسجد مراسم معنوی اعتکاف را برگزار شد افزود: امسال زمینه‌ افزایش معتکفین را فراهم کرده ایم و در استان قم ۱۹ مسجد برای برادران و ۲۸ مسجد برای معتکفین خواهر در نظر گرفته ایم.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با بیان اینکه ۱۱ مسجد دانش آموزی و یک مسجد مادر فرزندی داریم، افزود: ثبت نام اعتکاف امسال تا ۲۶ دی‌ماه ادامه دارد و تاامروز ۱۸ هزار نفر در شهر قم ثبت نام کرده اند.

 رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با بیان اینکه ظرفیت پذیرش امسال در استان قم ۱۸ هزار نفر است گفت: این در حالی است که سال گذشته ظرفیت پذیرش ۱۴ هزار نفر بود.

وی با اشاره به اینکه ۱۸۸ سخنرانی و مداحی در این مساجد خواهیم داشت، یادآور شد: هر مسجد در مناسبت‌های مختلف ۴ برنامه دارد که با رویکرد فضائل اهل بیت(ع) و مداحی است.

حجت الاسلام والمسلمین تکیه‌ای با بیان اینکه هر مسجد حدود ۱۰ حلقه معرفتی خواهد داشت، گفت: در هر مسجد یک میز مشاوره و حداقل یک حلقه قرآنی خواهیم داشت و در مدت اعتکاف ۳۰۰ خادم فرهنگی و ۸۰۰ خادم اجرایی به ارائه خدمت خواهند پرداخت.

کد خبر 1744363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha