امام هادی(ع) جریان‌های رادیکال شیعه را کنار زد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام هادی(ع) جریان‌های رادیکال شیعه را که اجازه نمی‌داد شیعه در کنار هم جمع شود کنار می‌زند و می‌فرماید: هژمونی شیعه باید با هم جمع و همسو شود و این همان جریان‌های رادیکال امروز دنیاست که اجازه نمی‌دهد شیعه هویت واحد و همسو پیدا کرده و وارد عرصه ظهور شویم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر یحیی جهانگیری سهروردی مبلغ بین الملل در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم با تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) با اشاره به شرایط دوران امامت امام دهم گفت: امام هادی(ع) در دورانی به امامت رسیدند که شیعه هویت و ماهت اجتماعی خود را پیدا کرده بود.

پژوهشگر کلام و فلسفه ادامه داد: تا قبل از امامت امام رضا(ع) شاهد فرقه فرقه شدن شیعه هستیم اما بعد از امام رضا(ع) و حضور ایشان در ایران، ایشان به شیعه هویت بخشید و دیگر خبری از فرقه فرقه شدن شیعه نبود.

شرح زیارت جامعه کبیره و غدیریه با هدف ایجاد ساختار برای تشیع

این مبلغ بین الملل با بیان اینکه در دوران امام هادی شیعه با یک هویت واحد مواجه ست تصریح کرد: در این زمان امام هادی(ع) به شرح زیارت جامعه کبیره و غدیریه می پردازد تا شیعه ای که هویت واحد پیدا کرده است، ساختار خود را نیز پیدا کند.

مسئول نمایندگی فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم  ادامه داد: امام هادی(ع) تلاش می کند تا شیعه دال های مرکزی خود را بیابد و محورهای حرکت دهنده شیعی را تقویت کند و در این مسیر نیم نگاهی نیز به آینده دارد چراکه قرار است نوه امام هادی به دنیا بیاید و از میان مردم غایب شود و شیعه باید این آمادگی را پیدا کند.

کارشناس تبلیغ بین الملل با اشاره به تلاش های امام هادی(ع) برای حفظ وحدت جامعه اسلامی، گفت: وقتی امام جواد(ع) در سن کودکی امام شدند برخی معترض شدند و فرقه هایی شکل گرفت اما در دوران امامت امام هادی دیگر شاهد این انحرافات نیستیم زیرا این مسئله و شبهه برای مردم روشن شده بود و امامت او را می پذیرند و فرقه گرایی کم می شود و مسیر برای امامت امام مهدی(ع) در سن کودکی و عصر غیبت آماده می شود.

مواجهه فکری و عملی امام هادی(ع) با فرقه غالیان

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی با اشاره به حضور فرقه غالیان در دوران امام هادی(ع)، گفت: با اینکه در این دوران شیعه فرقه فرقه نشده  و شیعه محور قرار گرفته است اما می بینیم برخی می خواستند با تحریک برخی دیگر از شیعیان آنها را به بیان عبارات غلو آمیز درباره اهل بیت وادارند تا از این طریق بتوانند شیعه را مهار کنند و این نشان دهنده نقشه حساب شده دشمنان علیه شیعه است که یا شیعه را فرقه فرقه کنند و یا نحله های انحرافی در درون شیعه ایجاد کنند تا به این ترتیب بتوانند قدرت و نفوذ شیعه را مهار کنند.

مسئول نمایندگی فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم ادامه داد: به عنوان مثال در این دوران عده ای عنوان کردند که امام همان اله است و یا برخی می گفتند که امام مگر غذا می خورد؟ و عملا می خواستند شیعه را به انحراف بکشانند ولی امام هادی(ع) با هوشیاری به روشنگری پرداختند و اجازه ندادند غالیان با تفرقه افکنی و ایجاد انحراف به هدف خود که ضربه زدن به امامت و شیعه است، برسند.

زمینه سازی برای غیبت امام معصوم(ع)

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: امام جواد و امام هادی تاکید داشتند که با وجود سن کم، ما شایسته عهده دار شدن مقام امامت هستیم و توان هدایت و راهبری جامعه را داریم و چه حاضر باشیم و چه در زندان باشیم قدرت هدایت جامعه و شیعیان را داریم. از این رو اهل بیت(ع) با این بیانات می خواستند ذهن مردم را آماده کنند و به آن ها بفهمانند اگر امام زمان شما در سن کودکی عهده دار مقام امامت شد در او تردید نکنید و امامت او را قبول کنید، و اگر امام زمان شما در دسترس نبود او را تکذیب نکنید.

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی افزود: بنا براین می بنیم که امامان فقط دوره خود را ملاحظه نمی کردند بلکه آینده نگری ایشان شامل سال ها و قرن های آینده هم می شد و هر حرکتی را که می خواستند انجام بدهند با این قصد بود که اثرات آن برای آینده هم اثرگذار باشد و ابهامی را رفع کند و نوری را پخش کند که هادی امت باشد.

شبکه وکالت شیعی مانع افتراق شیعه شد

کارشناس تبلیغ بین الملل اضافه کرد: یکی از حکمت های زندانی شدن امام هادی (ع) نیز همین است تا با پنهان شدن امام از دید مردم این آمادگی ایجاد شود و ذهن جامعه برای امام غایب آماده شود و به این ترتیب شبکه وکالت را تشکیل می دهد تا به مردم بیاموزد حال دیگر باید خودتان شبکه و نت ورک بسازید.

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی با بیان اینکه امام هادی(ع) با وجود همه محدودیت ها شبکه ارتباطی شیعه را سامان بخشید، گفت: تشکیلاتی کردن شبکه وکالت شیعی یکی از راهبردهای امام هادی در آن دوران بود که توانست شیعیان را از عراق تا یمن و از ایران تا مصر و راهبری کند و با این شیوه مانع افتراق شیعه شده و زمینه های وحدت و همدلی شیعیان را فراهم کند و همه امت اسلامی را حامی یکدیگر قرار دهد.

قصه ظهور همان قصه غیبت است

مسئول نمایندگی فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم در ادامه با بیان اینکه قصه ظهور نیز همان قصه غیبت است افزود: همانطور که برای غیبت به زمینه سازی فکری و هویتی نیاز است برای ظهور نیز باید این آمادگی اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی تاشیعه هویت همسو و واحد خود را نداشته باشد نمی تواند شرایط ظهور را فراهم کند، ادامه داد: برای ظهور نیز شیعه باید دال های مرکزی خود را که برای شیعه هویت ساز است را داشته باشد.

امام هادی(ع) جریان های رادیکال شیعه را کنار زد

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام هادی(ع) جریان های رادیکال شیعه را که اجازه نمیدهد شیعه در کنار هم جمع شود را کنار می زند و میفرماید شیعه باید جمع شود و این همان جریان های رادیکال امروز دنیاست که اجازه نمی دهد شیعه هویت واحد پیدا کرده و وارد عرصه ظهور شویم.

درس بزرگ امام هادی(ع)

این مبلغ بین الملل با اشاره به این درس بزرگ امام هادی(ع) تصریح کرد: اگر شیعه فرقه فرقه شود و هژمونی خود را روی یکدیگر نگذارد نمی تواند رویداد بزرگ ظهور را تحمل کند و این درس بزرگ امام هادی بود که که جامعه را برای یک اتفاق بزرگ راهبری کرد.

کد خبر 1744405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha