زمزمه‌های ناامیدی چرا؟

عده‌ای علم ناسازگاری با رویه‌ی قانونی تایید صلاحیت‌ها را برافراشته‌اند؛ موضوعی که به دلیل فرصت‌های باقیمانده برای بررسی اعتراضات و بازنگری صلاحیت افراد رد یا عدم احراز صلاحیت شده می‌تواند پیش‌داوری زودهنگام و اتهامی ناروا از سوی سوداگران باشد.

خبرگزاری شبستان؛ آران و بیدگل/روح اله باقری؛ هنوز زمان زیادی از اعلام غیر رسمی فهرست نامزدهای تایید شده دوازدهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی نگذشته که عده‌ای علم ناسازگاری با رویه‌ی قانونی تایید صلاحیت‌ها را برافراشته‌اند؛ موضوعی که به دلیل فرصت‌های باقیمانده برای بررسی اعتراضات و بازنگری صلاحیت افراد رد یا عدم احراز صلاحیت شده می‌تواند پیش‌داوری زودهنگام و اتهامی ناروا از سوی سوداگران باشد.

از سویی اعجاب برانگیز نخواهد بود اگر عده‌ای از صافی مراجع ذی‌صلاح نتوانند عبور کرده و جواز ورود به انتخابات را بگیرند. این واقعیت می‌تواند برآمده از دو اصل باشد:

اول آنکه مدارک، مستندات و ادله کافی برای تایید یا عدم تایید افرادی در اختیار نهادهای تصمیم‌گیر باشد و دیگر آنکه مراجع تشخیص‌دهنده خود را در برابر قانون متعهد و ملتزم دانسته و وجدان کاری آنان حکم می‌کند که در قضاوت‌ها هر آینه خود را در پیشگاه خدا مسوول می‌دانند.

به این ترتیب اجتهاد شخصی و تصورات باطل شائبه‌برانگیز و تشکیک‌افکنانه نسبت به اصل انتخابات خطایی استراتژیک و حرکتی ناصواب در جهت به مخاطره انداختن امنیت انتخابات از سوی شایعه‌پراکنان و زمینه دلشادکردن بدخواهان و دشمنان نظام است.

بنابراین برطبل ناامیدی کوفتن با القای انتخابات مهندسی شده و با تلقین حذف افراد صاحب نفوذ،  تکرار خطاهایی است که پیکره‌ی اعتماد اجتماعی را ضربه‌پذیر و مخدوش ساخته و مسیر برگزاری انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری را با مخاطره مواجه می‌سازد.

از سوی دیگر تحریم یا کم جلوه‌دادن مشارکت‌های عمومی درانتخابات، دقیقاً همان آب به آسیاب دشمن ریختن و صد البته مصداق آب در هاون کوفتن است و معمولاً سیاستمداران و جریان‌های سیاسی بر این موضوع واقف بوده و می‌کوشند با حفظ فاصله در خطوط قرمز (که نقطه مشترک همه نظام‌های حاکمیتی است) از نشر و گسترش چنین هدفی پرهیز کنند.

باید خاطر نشان کرد انتخابات پرشور و سالم هم انتظار قاطبه مردم بوده و هست و هم غایت هدف مسوولان برگزاری انتخابات است.

در این میان گروه‌های صاحب نفوذ هم می‌کوشند تا در این شورانگیزی و نشاط و بلوغ سیاسی، خود را در معرض آزمون جوانمردانه قرار دهند؛ هرچند عده‌ای هم به دلیل ضعف تعهد وبد اخلاقی‌های رایج در میدان سیاست همچنان سعی درحذف رقبای خود دارند.

در چنین شرایطی از جمله راهبردهای مورد قبول و مبتنی بر عقل و احساس حفظ روابط دیپلماتیک در میدان و درک شرایط دشوار زمانی برای نمایش قدرت سیاسی نظام و بالا بردن هزینه‌ برای دشمنان و برهم زدن خواب و خیال مزورانه آنان است.

 انتظار آن است که همه‌ی گروه‌های موثر و ذی‌نفوذ فرهنگی و اجتماعی بکوشند تا چراغ امید و اعتماد در میان مردم روشن باشد و زمزمه‌هایی که ناامیدی را ترویج می‌کنند هیچ جایگاهی در دل توده‌ها نداشته و نخواهند داشت.

کد خبر 1744455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha