اراده ایران و قزاقستان در توسعه و تعمیق همکاری های علمی و دانشگاهی

به همت رایزن فرهنگی ایران در آستانه ، وبینار آشنایی و معارفه‌ای میان دو دانشگاه خوارزمی در جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه بین‌المللی آستانه در قزاقستان برگزار شد.

ه گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست علی اکبر طالبی متین رایزن فرهنگی ایران در آستانه، علی حسن بیگی رئیس دانشگاه خوارزمی، علی عظیمی وقار مدیر مرکز روابط بین الملل ، رغد معمار رئیس بخش پذیرش دانشجویان خارجی، سیدحسن مهاجری رئیس مرکز مطالعات بین الملل، مسلم قاسمی مدیر اداره همکاری ها و مشارکت های بین الملل دانشگاه خوارزمی از طرف ایرانی و سریک یرسالییف رئیس دانشگاه، غیرت‌ عبدالرحمنوف معاون رئیس در امور توسعه استراتژیک و خانم آیگریم ایبرائیوا سرپرست امور بین المللی و رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی آستانه حضور داشتند.

دکتر طالبی متین رایزن فرهنگی ایران در افتتاحیه برنامه  با ابراز خرسندی از برگزاری چنین جلسه ای مهم، به علاقه دو طرف برای توسعه همکاری های علمی دانشگاهی بین دو کشور اشاره نمود. وی اظهار داشت: پس از سفر آقای توکایف رئیس جمهور قزاقستان به ایران و انعقاد بیش از ۷ سند تفاهم همکاری بین دو کشور در زمینه های مختلف از جمله آموزشی و فرهنگی، مناسبات دو کشور دوست به مرحله جدید گام نهاده است و لازم است با استفاده از تمام ظرفیت های موجود دو طرف، به عملی شدن این سندهای همکاری کمک کنیم. دکتر طالبی متین در ادامه به توافق های صورت گرفته بین رایزنی فرهنگی ایران و دانشگاه بین المللی آستانه اشاره نموده و افزود: تاسیس مرکز مطالعات به نام خوارزمی در این دانشگاه، آغاز دوره آموزش زبان فارسی و ایران شناسی برای دانشجویان علاقه مند و برگزاری برنامه های فرهنگی مشترک در ماه های آینده می تواند در گسترش روابط فی ما بین سهم بسزایی داشته باشد.

در ادامه جلسه، دکتر حسن بیگی رئیس دانشگاه خوارزمی در معرفی ظرفیت های یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین  موسسات آموزشی ایران،  به تاسیس آن در سال ۱۲۹۷ شمسی به عنوان  موسسه تربیت مدرس اشاره نموده و گفت: در طول تاریخ دانشگاه خوارزمی پردیس های زیادی داشته که هر کدام از آنها به دانشگاه‌های مستقلی تبدیل شده اند و در حال حاضر این دانشگاه دارای دو پردیس در شهرهای تهران و کرج است. همچنین وی به مشخصات اصلی دانشگاه خوارزمی از جمله تعداد دانشکده ها، موسسات علمی-پژوهشی، اعضای هیئت علمی و رشته ها پرداخت و گفت که این دانشگاه از طریق انجام پروژه های بزرگ ملی، مطالعات علمی و استفاده از نوآوری‌ها و فناوری های جدید در مسیر حل مشکلات جامعه ایران عمل می کند. دکتر حسن بیگی دانشگاه خوارزمی را یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایران در حوزه فناوری خواند.

رئیس دانشگاه خوارزمی در ادامه سخنان خود گفت: در زمینه همکاری‌های بین المللی، دانشگاه خوارزمی آمادگی دارد با دانشگاه بین المللی آستانه در زمینه های انجام پروژه های علمی و پژوهشی، پذیرش و تبادل دانشجویان، ایجاد آزمایشگاه های هایتک، تربیت مدرس، برگزاری دوره های آموزشی، راهنمایی دانشجویان دکتری و مطالعات اقتصاد اسلامی همکاری کند.

دکتر سریک ایرسالییف رئیس دانشگاه بین المللی آستانه نیز در معرفی این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه در سال ۱۹۲۸ به عنوان هنرستان تربیت مدرس تشکیل شده و در اوایل دهه ۲۰۰۰ به کالج تربیت مدرس و در سال ۲۰۱۸ با ادغام ۱۴ موسسه آموزشی و پژوهشی به دانشگاه بین المللی آستانه تبدیل گردید. وی ابتدا هدف اصلی تشکیل این دانشگاه را آماده سازی تحلیلگران در حوزه اقتصادی، حمل و نقل و سرمایه گذاری عنوان نمود و سپس با گسترش فعالیت ها و شرکای خارجی وظایف مختلفی بر عهده این دانشگاه گذاشته شد. رئیس دانشگاه تاکید کرد که یکی از مهم ترین وظایف این موسسه، تربیت مدرس برای موسسات آموزشی ابتدایی و متوسط شهر آستانه است و تنها دانشگاه در آستانه است که توسط شهرداری پایتخت قزاقستان در میان ۱۸ دانشگاه دیگر این شهر برای این امر برگزیده شد. وی همچنین به شرکای اصلی این دانشگاه از کشورهای چین، روسیه، ترکیه و بعضی از کشورهای اروپایی اشاره کرد و ابراز خرسندی نمود که هم اکنون با یکی از بزرگترین دانشگاه های ایران نیز مناسبات را آغاز می کنند.

دکتر ایرسالییف به اقدامات مهم این دانشگاه از جمله پیاده سازی ۲۳ پروژه ملی در حوزه های مختلف از انرژی آب گرفته تا تاریخ قزاقستان اشاره نمود و افزود: در سال گذشته دانشگاه بین المللی آستانه هفتمین رتبه در رتبه بندی ملی کشور در میان ۱۲۸ دانشگاه قزاقستان را کسب کرده و برای شرکت در رتبه بندی جهانی QS  در بخش دانشگاه های جوان برنامه ریزی می کند. وی همچنین از پژوهشگران و متخصصان ایرانی برای شرکت در مطالعات اقتصادی، فرهنگی ، تجاری و حمل و نقل انستیتوی کریدور جدید اقتصادی دعوت به عمل آورد.

دکتر حسن بیگی به نوبه خود نیز به اشتراکات دو دانشگاه از جمله سابقه دیرین آنها در حوزه تربیت مدرس، رشته های تخصصی و رتبه های بالا در فهرست های ملی اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد که در جلسه بعدی به طور حضوری بتوانند تفاهم نامه همکاری بین دو دانشگاه را امضا کنند.

کد خبر 1745233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha