آزار مسلمانان و مسجدستیزی منجر به نابودی هند خواهد شد

نشریه «تایم» در گزارشی درباره اقدام دولت هند برای ساخت معبد بر روی مسجد ویران شده مسلمانان، نوشت: بحث برانگیز افتتاح معبد «رام» بر روی ویرانه‌های مسجد «بابری» نقطه اوج سیاست «نارندرا مودی» نخست وزیر هند برای حمایت از برتری‌طلبی هندوها بر مسلمانان است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: نشریه «تایم» در گزارشی درباره اقدام دولت هند برای ساخت معبد بر روی مسجد ویران شده مسلمانان، نوشت: بحث برانگیز افتتاح معبد «رام» بر روی ویرانه‌های مسجد «بابری» نقطه اوج سیاست «نارندرا مودی» نخست وزیر هند برای حمایت از برتری‌طلبی هندوها بر مسلمانان است.

ستیزه جویان هندو در دسامبر ۱۹۹۲ به مسجد بابری در «آیودیا» یورش بردند؛ از گنبد ساختمان بالا رفتند و آن را تخریب کردند تا این محل را برای ساخت یک معبد هندو پاکسازی کنند.

این اقدام برای چندین دهه با اعتراضات مسلمانان و ایجاد دریگیر با هندوها مورد مناقشه قرار گرفت و نقطه عطفی برای شورش های سراسری بود که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰ هزار نفر شد که عمدتا مسلمان بودند.

 گزارش‌های بعدی نشان داد که ده‌ها نفر  که بسیاری از آنها اکنون رهبران سیاسی حزب «بهاراتیا جاناتا» هستند، مسئول سازماندهی و تشویق این حملات بودند.

در گزارش تایم آمده است که حزب بهاراتیا جاناتا از تحریک ناسیونالیسم هندو در اطراف مسجد بابری سود برد و در سال ۲۰۱۴ به قدرت رسید، سپس شروع به تبدیل دولت هند به یک دولت برتری طلب هندو کرد.

 بر اساس این گزارش، پس از دومین پیروزی ملی حزب بهاراتیا جاناتا در سال ۲۰۱۹ میلادی، دادگاه عالی هند که خودمختاری آن توسط دولت مودی تضعیف شده است، حکم نهایی خود را صادر و سرنوشت مکان مسجد بابری را تعیین کرد. دادگاه تخریب مسجد را نقض فاحش حاکمیت قانون خواند، اما با این وجود حکم کرد که می توان معبد هندو را روی ویرانه‌های مسجد ساخت.

مودی در مراسمی در آگوست ۲۰۲۰ سنگ بنای این معبد را گذاشت و کاری را که حزب بهاراتیا جاناتا و دیگر برتری‌طلبان هندو بیش از ۳۰ سال پیش آغاز کردند، با تقدیس معبد رام به پایان رساند.

نشریه تایم نوشت: با این حال ساخت معبد رام جنجال‌های دیگری را نیز در دورن خود دولت به همراه خواهد داشت. رهبران حزب اپوزیسیون کنگره در اعتراض به این اقدام که آن را بیشتر یک ترفند سیاسی می‌دانند تا یک اقدام مذهبی از برگزاری مراسم و جشن برای این معبد و تقدیس آن جلوگیری خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، حتی برخی از رهبران هندو موافق هستند و استدلال می کنند که معبد رام نمی تواند تقدیس شود، زیرا نحوه ساخت آن متون مقدس هندو را نقض می کند. آنها همچنین به مشارکت شخصیت های سیاسی تفرقه افکن مانند نخست وزیر هند در ساخت این معبد اعتراض دارند.

 به گزارش تایم، با این وجود نخست وزیر هند به دلیل انتخابات سراسری ماه می سال جاری میلادی که در آن حزب بهاراتیا جاناتا امیدوار است پیروزی ملی دیگری را به دست آورد، حاضر شد معبدی را که حتی هنوز تکمیل نشده و ناقص است دست بزند و بر اساس تجربه‌های تاریخی، این تاکتیک مهار احساسات اکثریتی برای منافع سیاسی ممکن است موفق شود.

در گزارش تایم آمده است که افتتاح معبد رام نه تنها برای مسلمانان هند بلکه برای برخی از هندوهایی که به کثرت‌گرایی و تساهل متعهد هستند، زمان تاریکی را در پیش رو نشان می دهد.

برتری‌گرایان هندو مدت‌هاست که به دنبال تقلیل سنت مذهبی هندو به ایدئولوژی منفور سیاسی خود بوده اند و افتتاح معبد رام گامی قابل توجه به سوی این هدف است.

این گزارش می‌افزاید که مسلمانان در هند مودی، شهروند درجه دوم هستند و به طور مکرر مورد نقض حقوق بشر قرار می گیرند.

بر اساس این گزارش، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد معبد آیودیا دوره جدیدی از جنگ برتری طلبانه هندوها علیه مسلمانان و مساجد را به وجود خواهد آورد.

در گزارش تایم آمده است که پرونده های متعددی در دادگاه های هند وجود دارد که به دنبال تخریب بیشتر مساجد به نفع ساخت معابد هندو در بنارس، ماتورا و دیگر شهرها هستند.

تایم می‌نویسد: چنین تخریب‌هایی ممکن است خشونت بیشتری را علیه اقلیت مسلمان محاصره‌شده هند ایجاد کند و این احساس را بیشتر کند که کشور تنها برای هندوها است.

این در حالی است که «سی ان ان» گزارش داد که ۵۰۰ هزار مسلمان آیودیا با نزدیک شدن به روز افتتاح معبد، در نگرانی و خشم به سر می‌برند.

سی ان ان به نقل از «مولانا بدشاه خان» ۶۵ ساله گفت که او از تکرار خشونت مذهبی ۳۰ سال پیش، زمانی که ملی‌گرایان هندو مسجد قرن شانزدهم را ویران کردند، بیم دارد.

 «بدشاه خان» گفت که معتقد است این رویداد نشانه روشنی است از اینکه چگونه مسلمانان تحت رهبری «نارندرا مودی» و حزب متبوعش به حاشیه رانده شده اند.

 وی افزود: زخم های تخریب مسجد بابری همیشه باقی خواهند ماند؛ حتی اگر از بیان آنها احساس ناامیدی کنیم. این معبد در حقیقت نشان دهنده جایگاه مسلمانان در هند جدید است.

 «مایکل کوگلمن»، مدیر مؤسسه جنوب آسیا در مرکز ویلسون، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، در مجله معتبر فارین پالیسی نوشت: افتتاح معبد رام روی ویرانه‌های مسجد بابری همچنین یکی دیگر از وعده‌های مودی را محقق می‌کند که همه به نوعی به ناسیونالیسم هندو متصل مرتبط هستند.

وی افزود: اولین تعهدی که مودی به آن جامع عمل پوشاند، لغو وضعیت خودمختار ویژه کشمیر تحت مدیریت هند در سال ۲۰۱۹ بود که به دهلی نو اختیارات بیشتری برای کنترل این منطقه با اکثریت جمعیت مسلمان داد. دومین اقدام مودی هم در سال ۲۰۲۰ بود؛ او قانون شهروندی را اصلاح کرد تا پناهندگانی که از افغانستان، بنگلادش یا پاکستان به دلیل آزار و اذیت مذهبی به هند گریخته‌اند، واجد شرایط شهروندی هند شوند، اما پناهندگان مسلمان را این قاعده مستثنی کرد.

 کوگلمن خاطرنشان کرد که مودی با سیاست‌کاری، طرح معبد رام را با پیام‌هایی پیرامون رفاه و توسعه اجتماعی، اجرایی کرد.

در روزهای اخیر، او همچنین چندین پروژه زیرساختی را در آیودیا افتتاح کرده و داستان زندگی رام را با نشاط فقرا مرتبط کرده است. این مسئله، مودی را قادر می‌کند تا موضوعات اصلی مبارزات انتخاباتی‌اش را تقویت کند.

نشریه تایم در پایان گزارش خود می‌نویسد که اقدام علیه مساجد و تحریک احساسات مسلمان برای جلب آرای هندوها اگرچه به ظاهر پیروزی مودی را در انتخابات در پی خواهد داشت اما در نهایت منجر به نابودی هند خواهد شد.

کد خبر 1745648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha