یاری‌گر امام خویش باش| آراستن سبک زندگی به راهبردهای چهارگانه امیرمؤمنان در نامه ۴۵ نهج‌البلاغه

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با تاکید بر اینکه ایام ولادت امام علی علیه‌السلام فرصتی برای مرور مجدد زندگی ایشان و الگو گرفتن برای زندگی خویش است؛ نحوه یاری آن حضرت را با تاکید بر نامه ۴۵ نهج‌البلاغه بیان کرد.

آیت‌الله احمد شیخ‌بهایی به مناسبت سالروز میلاد امام علی علیه‌السلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان پیرامون یکی از بخش‌های نامه ۴۵ نهج‌البلاغه مطالبی بیان کرد.

چهارخواسته‌ی امام علی علیه‌السلام از امت اسلامی

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان راجع به این بخش از نامه که مولای متقیان می‌فرماید "اعینونی بورعِ و اجتهاد و عفة و سداد" شما نمی توانید در خوراک و پوشاک مثل من زندگی کنید اما مرا با ورع و اجتهاد و عفت و سداد، یاری کنید؛ گفت: ورع؛ یعنی پارسایی که با فاصله گرفتن از گناه به دست می‌آید؛ اجتهاد، تلاش خستگی‌ناپذیر برای یک هدف مقدس است.

وی اجتهاد در صحنه علم دین را صرف تمام توان برای کشف و استنباط یک حکم الهی یا وظیفه شرعی؛ در عبادت به معنای شب‌زنده‌داری و بیدار خوابی برای عبادت و گاهی تلاش برای نابودی دشمن و توطئه‌های او در زمینه های مختلف دانست و ادامه داد: عفت به معنای پاکدامنی در مقابل افراط در تمایلات نفسانی است و تمایلات نفسانی همه آن چیزی است که انسان از آن لذت می‌برد که دو چیز در آن باید رعایت شود اولاً حرام نباشد ثاًنیا رعایت اعتدال در حلال آن بشود.

اجر مجردان باعفت کمتر از مجاهدان شهید نیست

آیت‌الله شیخ‌بهایی با برشمردن انواع تمایلات نفسانی متذکر شد: کسانی که امکان ازدواج برای آنان فراهم نیست باید به زحمت عفت را حفظ کنند زیرا اجازه گناه به هیچوجه داده نمی شود و حفظ عفت به کنترل نگاه و فکر و پرهیز از هر چه زمینه‌ساز گناه است.

وی در همین رابطه ارزش و جایگاه عفت در روایات را مورد تاکید قرار داد و گفت: امام علی علیه السلام می فرماید مجاهدی که اهل جهاد است و در راه خدا شهید شده اجر او بزرگتر از کسی نیست که می تواند اما عفت به خرج می دهد و یا فرمودند عفیف نزدیک است جزو ملائکه محسوب شود.

استاد حوزه علمیه کرمان با افزودن این مطلب که ثمره عفت قناعت و صیانت نفس است؛ درباره "سداد" آن را محکم کاری در همه امور معنا کرد.

لزوم الگوگیری از زندگی امام علی علیه السلام

وی با تاکید بر اینکه ایام ولادت امام علی علیه‌السلام فرصتی برای مرور مجدد زندگی ایشان و الگو گرفتن برای زندگی خویش است؛ گفت: کعبه؛ از اول خلقت مِلک کسی نبوده لذا آن را بیت عتیق گفته‌اند و این خانه محل تولد فرزند نیست اما خداوند فقط به یک نفر اجازه داد در این خانه به دنیا بیاید و آن امام علی‌علیه السلام است.

راهکار ورع در زندگی فردی و اجتماعی

آیت الله شیخ‌بهایی سپس در پاسخ به این سوال که چهار خواسته حضرت علی علیه السلام در نامه ۴۵ چه ملزومات و زیرساخت هایی (آموزشی، فرهنگی و ...)  لازم دارد؟ بیان کرد: برای تحقق ورع در زندگی فردی و اجتماعی و فاصله گرفتن از گناهان باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که ارتکاب گناه سخت شده و ترک گناه آسان شود تا ورع در زندگی فردی و اجتماعی محقق  شود.

وی افزود: برای این کار باید زمینه‌های فساد را از بین برد و قوانینی که در آنها راه برای وقوع فساد وجود دارد باید اصلاح شود، مجازات‌ها باید بازدارندگی داشته باشد به گونه‌ای که اِعمال مجازات باعث کاهش ارتکاب جرم شود و همراه مبارزه و مجازات مفسد باید قوانین و مقررات فسادزا هم اصلاح شود.

قوه‌مقننه هم باید اهل ورع باشد

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان ادامه داد: اینجا نیاز کشور به قوه مقننه و مجلس پاک و با ورع و دقیق و کارشناس احساس می‌شود و در اینجا می‌توان به اهمیت شرکت در انتخابات  برای انتخاب بهترین‌ها جهت قانون‌گذاری پی برد.

وی در پاسخ به این سوال که چطور سبک زندگی را به این اوصاف آراسته کنیم؟ گفت: اگر سبک زندگی اسلامی حاکم باشد یعنی ساعت خواب و بیداری با زمان نماز هماهنگ باشد، غذا و پوشاک در حد تعادل و عفیفانه باشد و جوانان به دنبال تلاش و کوشش باشند جلوی بسیاری از فسادها و رذائل اخلاقی گرفته می‌شود.

مصادیق سداد و محکم‌کاری در عرصه‌های مختلف

آیت‌الله شیخ‌بهایی خاطرنشان کرد: در مسئله سداد و محکم کاری هر کجا که کار را محکم و دقیق انجام داده‌ایم آثار مثبت آن را دیده‌ایم مثلاً در موشکی و هوافضا، سلول‌های بنیادی محکم کاری را پیشه کردیم نتیجه آن را دیدیم اما در مثل خودرو، لوازم خانگی امور بانک‌ها و امثال آن هنوز مشکل داریم.

وی افزود: محکم کاری در انتخابات به معنای مشارکت حداکثری همراه با دقت در سوابق تجربه دیانت و قابلیت نامزدها ما را در انتخاب مجلس قوی با بهترین گزینه‌های موجود کمک خواهد کرد اگر در این برنامه همه محکم کاری به خرج دهند و از مسیرهای خلاف قانون و تخریب یکدیگر بپرهیزند و عفت داشته باشند آن وقت بسیاری از مشکلات ما در زمینه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون برطرف خواهد شد.

مصادیق محکم‌کاری در خانواده

آیت‌الله شیخ‌بهایی در خصوص این سوال که تحقق این اوصاف در سبک زندگی چه آثار فردی، اجتماعی و خانوادگی دارد و از چه آسیب هایی جلوگیری می کند؟ اظهار کرد: در مسئله خانواده اگر پسران ما نگاه‌های خود را کنترل کنند و دختران ما ازخودنمایی و بی‌حجابی بپرهیزند و از گناه در این دو جهت به شدت دوری کنند، زمینه ازدواج آسان و به هنگام فراهم می‌شود اگر در ازدواج‌ها عفت و ورع را رعایت کنیم از ریخت و پاش و اسراف و هزینه‌های سنگین و چشم هم چشمی‌ها دوری کنیم امر محبوب ازدواج به راحتی در جامعه گسترش پیدا می‌کند و جلوی بسیاری از فسادها گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: محکم کاری در خانواده با قناعت و دوراندیشی و آوردن فرزندان سالم و صالح تحقق می‌پذیرد و در همه این‌ها ما نیازمند مناجات و اشک در خانه خدا همراه تلاش بی‌وقفه و پیشرفت‌های علمی هستیم.

کد خبر 1746212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha