زمینه‌سازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات، رسالت نخبگان حوزه و دانشگاه

پژوهشگر علوم انسانی و اسلامی گفت: در شرایط کنونی، از جمله مهم ترین رسالت های نخبگان حوزه و دانشگاه، زمینه سازی برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات است.

محمدباقر خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با بیان این که یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری، تلاش برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش روست، ابراز داشت: در راستای تحقق این هدف کلیدی، طبعاً اقشار مختلف مردم نقش دارند و در این بین از نخبگان حوزوی و دانشگاهی انتظار می رود که در راستای آگاه سازی و بصیرت افزایی مردم و نسل جوان برای حضور در انتخابات تلاش بیش از پیشی داشته باشند.

پژوهشگر علوم انسانی و اسلامی افزود: این که رهبر معظم انقلاب چند سالی است از اهمیت و ضرورت جهاد تبیین سخن به میان می آورند، بخش مهمی از این جهاد ناظر به فعالیت و رویکرد حوزویان و دانشگاهیان است.

وی با بیان این که یکی از وظایف مهم نخبگان جامعه خصوصاً در حوزه علوم انسانی، تلاش برای عقلانی‌سازی جامعه است، گفت: عقلانیت البته در شقوق مختلفی همچون عقلانیت در تصمیم گیری، عقلانیت در گفتار و عقلانیت در رفتار تجلی پیدا می کند و این که بتوان در کلان قضیه گفتمان عقلانیت را در جامعه نهادینه کرد.

پژوهشگر علوم انسانی و اسلامی خاطرنشان کرد: عقلانیت خود به معنای خردورزی است و این که از فکر و عقل و روش و ابزارهای عقلانی در تصمیم، رفتار و عمل اعم از فردی و اجتماعی آن هم به دور از هیجانات، احساسات و تعصبات بهره بُرد البته در این جا منظور نادیده گرفتن احساسات و تعصبات درست از جمله تعصب دینی، ملی و میهنی نیست.

وی همچنین با اشاره به الزامات ترغیب مردم به نقش آفرینی در مناسبات سیاسی و اجتماعی گفت: با نگاهی به اندیشه و کلام امامین انقلاب به خوبی درمی یابیم که از نگاه امام و رهبری، مردم نقش بسیار مهم، جدی و مستمر در شکل گیری و استمرار حکومت دارند و لذا نقش آن ها به هیچ وجه تزیینی و شعاری و تشریفاتی نیست.

خراسانی افزود: بی شک تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات در سایه نهادینه کردن گفتمان عقلانیت و بصیرت خود زمینه ساز ارتقای امید در جامعه و عامل تقویت امنیت ملی است.

کد خبر 1746824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha