ریشه‌ها و مبانی قرآنی انقلاب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با بیان اینکه ریشه‌های انقلاب و دستاوردهای آن را باید در قرآن جستجو کرد به تبیین مبانی قرآنی انقلاب اسلامی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، با وجود گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از خلأهای موجود در عرصه شناختیِ این رویداد الهی، فهم مبانی قرآنیِ انقلاب اسلامی است. به مناسبت ایام الله دهه فجر و آشنایی بیشتر با مبانی و ریشه های قرآنی انقلاب اسلامی گفتگویی انجام داده ایم با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، قرآن پژوه، مسئول مرکز تحقیقات قرآن کریم الهدی، مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی(ص) العالمیه و مدیر مسئول و سردبیر دو مجله تخصصی قرآن و علم و قرآن پژوهی و خاورشناسان است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضایی اصفهانی در این گفتگو با بیان اینکه انقلاب اسلامی مبانی و زیرساخت هایی داشته است که موجب جهش علمی، معنوی و نظامی در ابعاد مختلف در ایران شده است گفت: در وهله اول فرهنگ انقلاب، قرآنی بوده است که هم در ایجاد انقلاب، هم در قانون اساسی و هم در گسترش علمی و عملی مراکز قرآنی اثر داشته است.

وی با بیان اینکه مهم ترین دستاوردهای انقلاب برای مخاطب امروز که عموما از قبل از انقلاب بی خبر هستند حکومت اسلامی و نفی استعمار است گفت: به عنوان مثال انتخابات فرمایشی قبل از انقلاب تبدیل شد به استقلال آزادی و مردم سالاری. گاهی کسانی رای می آوردند که خطوط اصلی نظام با آنها مشکل داشت اما چون رای می آوردند امام با آنها موافقت می کرد از جمله بنی صدر. امروز نیز همین گونه است و این استقلال و مردم سالاری و نفی استعمار مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی است. گاهی در آب هستیم امام متوجه نیستیم.

مفسر ومترجم قرآن کریم در ادامه با بیان اینکه باید قدردان انقلاب اسلامی باشیم، به مبانی قرآنی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: وقتی به اهداف امام و انقلاب مراجعه می کنیم تجلی آیات قرآن را مشاهده می کنیم از جمله آیه ۱۱۳ سوره هود که می فرماید «و لا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار» و بر ظالمان تکیه ننمائید، که موجب می شود آتش شما را فرا گیرد.

مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیه در ادامه با اشاره به آیه ۳۶ سوره هود ادامه داد: خداوند در این آیه می فرماید «ان اعبدوا اللَّه و اجتنبوا الطاغوت» خدای یکتا را پرستید و از بتان و فرعونان دوری کنید.

وی ادامه داد: با توجه به این آیه مهمترین کار و هدف امام از انقلاب مبارزه با طاغوت بود که مصداق آن رژیم شاه و آمریکا بود و همچنین مبارزه با ظلم و ستم که تا همین امروز ادامه دارد و می شود نمونه های آن را در بحث جریان های حمایت از فلسطین و غزه، یمن و جریان های مقاومت مشاهده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب و ریشه های آن را باید در قرآن جستجو کرد گفت: انقلاب اسلامی بر پایه سه اصل ایجاد شد؛ در وهله اول فرهنگ قرانی و تاثیر آن درایجاد انقلاب وقانون اساسی وگسترش علمی وعملی مراکزو ...

وی با بیان اینکه فرهنگ اهل بیت (ع) بویژه قیام و ظلم ستیزی وشهادت و... با الگوگیری از قیام امام حسین(ع) محور دوم این انقلاب بود گفت: بحث امامت که در ادامه آن بحث ولایت فقیه مطرح می شود محور سوم بوده که  این ها در واقع  سه زیرساخت اساسی انقلاب اسلامی هستند.

مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: در بحث قرآن موضوع مبارزه با ظلم  مطرح است که جنبه صلبی آن بوده که همان مبارزه با طاغوت است که در روایات اهل بیت(ع) نیز خود را نشان داده است. از جمله «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» و این بیان مولای ما امیرالمؤمنین(ع) است که همیشه با ستمگران در ستیز هستیم و همیشه حامی مظلومین عالم خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی ادامه داد: جنبه اثباتی انقلاب را نیز در آیاتی از جمله آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنکُمْ» میابیم که نتیجه این آیات حاکمیت حق و اسلام و تشکیل نظام اسلامی و در نهایت امامت و ولایت فقیه است که نظریه اصلی و محور اساسی در انقلاب بوده و هست و خواهد بود و آنچه توانست انقلاب اسلامی را از گردنه و مشکلات عبور دهد و امروز بتواند محور مقاومت را به هم پیوند دهد همین نظریه ولایت فقیه است.

وی با بیان اینکه امام با نظریه ولایت فقیه انقلاب کرد افزود: اواخر رژیم شاه،  کتاب «ولایت فقیه» امام بیشترین فروش را در ایران داشت و از آنجا که نسخ آن به سختی پیدا می شد گاهی افراد به صورت دستی مطالب کتاب را می نوشتند و بین یکدیگر توزیع می کردند.

مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اهمیت بحث ولایت فقیه در اتحاد شیعیان جهان گفت: در دوره عباسی در قرن سوم و چهارم تمام جهان اسلام دست شیعه بود، آل بویه از طبرستان قیام کردند و تا شیراز و خوزشتان و اهواز و عراق و بغداد را گرفتند و در آن دوران از شرق تا غرب جهان اسلام در دست سه جریان شیعی آل بویه، فاطمیون مصر و یمنی ها بود. اما کسی نبود که این سه را به هم  وصل کند و هرسه شکست خوردند چون نخ تسبیحی وجود نداشت برای وصل آنها و این افتراق باعث از بین رفتن آنها شد.

مفسر ومترجم قرآن کریم ادامه داد: پس بحث ولایت فقیه برای تشیع بسیار مهم است تابتواند جریان های شیعی را به هم وصل کند. نظریه زیرساختی و مبنایی انقلاب که برخاسته از آیات و روایات است همین نظریه ولایت فقیه است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی تصریح کرد: بعد از انقلاب نیز در بحث سازندگی که جهاد علمی شکل گرفت و امروز کشور به این جایگاه علمی رسیده است بر اساس مبانی قرآنی بوده  است از جمله آیاتی که در قرآن آمده است همچون «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» خدا مقام اهل ایمان و دانشمندان شما را (در دو جهان) رفیع گرداند؛ و امثال این آیات که تشویق به علم و جهاد فرهنگی می کند مثل آیه ۵۲ سوره فرقان که می فرماید «وَ جَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا».

وی در پایان به الگوگیری از اهل بیت(ع) در بحث جهاد علمی پرداخت و گفت: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) وقتی در مدینه فرصتی پیدا کردند و توانستند حرکتی بکنند یک دانشگاه عظیم در مدینه ایجاد کردند و بیش از ۲هزار دانشجو تربیت و جهان اسلام را سیراب کردند و این احادیثی که امروز داریم نتیجه همان جهاد علمی است که در مدینه شکل گرفت. اینها در حقیقت الگوی سازندگی در ایران شد ولذا باید یاد امام راحل را گرامی بداریم و مراقب دستاوردهای بزرگ این انقلاب باشیم.

کد خبر 1747732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha