هنر انسان نخستین زبان حال طفولیت بشری است

پژوهشگر تاریخ و سرپرست بنیاد ایرانشناسی استان آذربایجان غربی گفت: هنر انسان نخستین زبان حال طفولیت بشری است و این هنر توسط شکارگر ها بر روی سطوح نامنظم و دست نخورده دیواره های غارها یعنی از برجستگی ها و فرو رفتگی ها، لبه ها با مهارت استفاده کرد تا به شکل های خود واقعت بیشتر دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، نشست هفتمین نشست با عنوان «بررسی تاریخ هنر استان آذربایجان غربی» از برنامه های جنبی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان آذربایجان غربی با سخنرانی سعید عضدالدینی ملکی در نگارخانه حوزه هنری استان با حضور علاقمندان برگزار شد.

سعید عضدالدینی ملکی، پژوهشگر تاریخ و سرپرست بنیاد ایرانشناسی استان آذربایجان غربی، در حاشیه این نشست به خبرنگار شبستان در ارومیه، گفت: هنر غار نشینان را میتوان اولین بخش از تاریخ تفکر، تخیل و خلاقیت بشری به شمار آورد، چرا که به وسیله قابلیت ساخت تصویر و نماد (سمبول) بود که بشر توانست بر محیط خود مسلط شود.

وی ادامه داد: هنر انسان نخستین زبان حال طفولیت بشری است و  این هنر توسط شکارگر ها بر روی سطوح نامنظم و دست نخورده دیواره های غارها یعنی از برجستگی ها و فرو رفتگی ها، لبه ها با مهارت استفاده کرد تا به شکل های خود واقعیت بیشتر دهد.

ملکی گفت: ارومیه در بین شهر های ایران در طول تاریخ همچون نگینی می درخشد، چرا که یکی از مناطقی در ایران است که رد پای نخستین انسانهای غارنشین در حوزه آن کشف شده و غار هوتو در مازندران، غار پیده در چهار محال بختیاری و غار تمتمان در ارومیه از جمله این غارها است.

هنر انسان نخستین زبان حال طفولیت بشری است

هنر انسان نخستین زبان حال طفولیت بشری است

وی بیان کرد: در این نشست به بررسی هنر در استان آذربایجان غربی از دوره پارینه سنگی میانی در استان زمانی که انسان های اولیه به هوشمندی رسیدند پرداخته شد و پس از بررسی این دوره به وجود ۳۳ تپه باستانی که در حوزه دریاچه ارومیه اشاره و بر شکل گیری تمدن های باستانی اورارتویی و ماننایی پرداخته شد.

پژوهشگر تاریخ و سرپرست بنیاد ایرانشناسی استان آذربایجان غربی گفت: تمدن هایی که از اواسط قرن نهم پیش از میلاد تا قرن ششم پیش از میلاد در این استان و استان ها و کشور های همجوار وجود داشت و در این نشست به  هنرهای این تمدن ناشناخته به کتیبه های بجا مانده و آجرهای لعابدار پرداخت شد.

گفتنی است؛ در ادامه این نشست به هنر در دوره اسلامی پرداخته شد و در آخر با معرفی هنرمندان این استان در اعصار مختلف به پایان رسید.

هنر انسان نخستین زبان حال طفولیت بشری است

هنر انسان نخستین زبان حال طفولیت بشری است

کد خبر 1748290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha