نقش شخصیتی پیامبر(ص) در اثرگذاری پیام‌های بعثت

پژوهشگر دینی با بیان اینکه تبعیت از شخصیت و سیره پیامبر اعظم(ص) می تواند در ساخت جایگاه شخصی جهت رسیدن به اهداف موثر باشد گفت: در این تبعیت، کارها کاملا اخلاقی، الهی و بدون تجملات و دکورهای پرهزینه و به دور از هرگونه ظاهر سازی تقلب انجام می شود و اینجاست که تاثیر رهبران واقعی الهی که تابع سیره نبی مکرم اسلام(ص) بوده اند حتی با نداشتن امکانات زیاد مشخص می شود.

حجت‌الاسلام سید جواد مهاجر، استاد حوزه و پژوهشگر دینی در گفتگو با خبرگزاری شبستان اصفهان با تاکید بر اینکه مباحث مربوط به مبعث پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) از مباحث عمیق و قابل تامل است گفت: شخصیت جامع و کامل نبی مکرم اسلام(ص) که خداوند او را به عنوان خاتم و اشرف انبیاء (ص) مبعوث کرد، از تمام جوانب و در تمام زمانها قابلیت الگوبرداری دارد.

وی افزود: گاهی به نظر می رسد علاوه بر مباحث عمیقی که در باره این شخصیت مطرح شده خوب است یک برداشتهای ظاهرا سطحی هم (البته با در نظر گرفتن جوانب احتیاط و بدون افراط و تفریط که در این مباحث ضروری است) مورد دقت قرار بگیرد.
حجت‌الاسلام مهاجر با بیان اینکه وجود نازنین به دنبال جایگاه سازی شخصی برای خودشان و اینگونه مباحث نبوده اند اظهار داشت: برای نسل امروز که مباحث توسعه ای مورد اهمیت ویژه قرار گرفته، می تواند با نگاهی درست، مفید فایده باشد.
این پژوهشگر دینی با بیان اینکه برند شخصی از شما یک «چهره‌ی انسانی» می‌سازد و برای مخاطبان‌تان آشناتر و بهتر با شما ارتباط برقرار می کنند خاطر نشان کرد: برند سازی شخصی یک فرایند آگاهانه است که هدف آن نظارت و کنترل آن تصویری است که افراد از ما دارند.
وی یادآور شد: در سیمای ظاهری و حقیقی پیامبر اعظم(ص) که از این زاویه (مورد بحث) نگاه می کنیم، می‌بینیم چقدر تبعیت از این شخصیت و سیره می تواند در ساخت جایگاه شخصی در زندگی جهت رسیدن به اهداف موثر باشد. با این تفاوت که در این تبعیت کارها کاملا اخلاقی، الهی و بدون تجملات و دکورهای پرهزینه و به دور از هرگونه ظاهر سازی تقلب و... و. انجام می شود. اینجاست که تاثیر رهبران واقعی الهی که تابع سیره نبی مکرم اسلام(ص) بوده اند حتی با نداشتن امکانات زیاد مشخص می شود.
حجت‌الاسلام مهاجر تصریح کرد: پیامبرعزیز اسلام را خداوند با داشتن این منش ها و صفات عالیه، تدریجا در چه جایگاه فوق العاده ای قرار می هد، در زمانی که مشهور به دوران جاهلیت می باشد. دورانی که عموم جامعه به دور از معارف و خلقیات پسندیده و با عادات و رفتارهای غلط داشتن وجه تمایز است که ایشان را هر روز در نظر مردم در جایگاه ویژه قرار می دهد.
این محقق مذهبی با بیان اینکه در روایتی این بزرگوار فرزندان عبدالمطلب را مورد خطاب قرار می دهند که شما با ثروت خود نمی توانید همه مردم را راضی کنید، پس با آنان با چهره گشاده و خوش خلقی رو به رو شوید متذکر شد: خُلق خوش در همه افراد با هر آیینی می‌تواند به ساخت یک جایگاه عالی کمک کند و بدیهی است امروزه همین جایگاه است که به پیشرفت اهداف و رعایت حرمتها در خانواده، کسب وکار و سایر موارد کمک می کند.
وی گفت: عمل به نکات زیر می تواند در داشتن جایگاه عالی و ساخت یک برند شخصی کمک فوق العاده ای کند.
کنترل خشم:
دورترین مردم از خشم بود و از همه مردمان زودتر راضی می شد.
می فرمودند: خشم از شیطان است و شیطان از آتش پدید آمده است.
بدانید که بهترین مردمان کسی است که دیر به خشم می آید و آسان خشنود شود. (جامع الصغیر ۱/۲۴۶)
داشتن بردباری و مدارا
انس می گوید: ده سال خدمتش را کردم؛ نه هرگز دشنامم داد و نه کتکم زد؛ نه مرا از خود راند.
در روایتی دیگر حضرت فرمودند: مدارا با مردم نیمی از ایمان و نرمش با آنها نیمی از زندگی است(کافی/ج ۲/ص ۱۱۷)
دشمن بیکاری بودن
عبادت را هفتاد بخش که برترین آن را کسب در آمد حلال
می دانست. (بحارالانوار/۱۰۰/۹)
البته به اندازه ای که ازسبب دوری از آخرت نشود که در واقع همان حفظ تعادل در امور هست.
تعویض شغل:
تعویض بی دلیل و از روی احساسات مشاغل را خوش نمی داشت و می فرمود:
کسی که روزی اش را در چیزی (=کاری) قرار داده اند، تا ناگریز نشده آن را عوض نکند. (فیض القدیر ۶/۱۷۶)
تمرکز بر کیفیت کارها:
می فرمودند: هرگاه یکی از شما کاری انجام دهد، آن را محکم و استوار انجام دهد.
و در مطلبی دیگر هم فرمودند: پروردگار دوست می دارد بنده هر گاه کاری انجام می دهد، آن را استوار انجام دهد(همنام گلهای بهاری/ص ۷۷)
بهترین مردمان را کسی می دانستند که هنگام انجام کاری همه کوشش خود را به کار گیرد.
حجت‌الاسلام مهاجر با طرح این پرسش که آیا امروزه مساله های ما در زندگی فردی و اجتماعی و مباحثی از قبیل اشتغال و کسب و کار و سایر موارد مشابه، همین ها نیست!؟ تصریح کرد: مساله نداشتن کیفیت و دقت در کارها، مساله تعویض شغلهای بی دلیل و بیعاری و تنبلی، موضوع کم شدن بردباری و آستانه تحمل و از این قبیل که واقعا روی جایگاه شخصی ما تاثیر مستقیم گذاشته است.
وی با اشاره به اینکه در مُدل زندگی پیامبر و حضرات معصومین(ص) بیان شده که اگر کسی رابطه خودش را با خدا درست کند خداوند رابطه او را با خلق درست می کند. (نهج البلاغه، حکمت ۸۹) تاکید کرد: این مطلب از مطالب اصلی بحث جایگاه و داشتن تصویر مناسب مورد بحث می باشد که اگر رابطه با خدا درست شد دیگر از افراد در هر موقعیت و جایگاهی(پدری، مادری، مدیریتی، کارگری، استادی و آموزشی و...) بی انصافی، بی عدالتی، تبعیض های بی دلیل، ظلم و سایر موارد را نمی بینید.
وی ادامه داد: به نظر می رسد جامعه امروز علاوه بر انتظار ظهو منجی(عج)، باید با پیروی از سیره خاتم الانبیاء و همچنین حضرات معصومین(ص) به رفع این مسایل آزار دهنده و مانع رشد کمک کند. (لا یکلف الله الا وسعها)
البته قابل دقت است که ما نمی توانیم به اندازه پیامبر اکرم(ص) این مباحث را عمل کنیم. ولی به فضل الهی به اندازه وسع خودمان با اهمیت دادن و عمل به این فرامین به یک برند خوب برای رسیدن به اهداف برسیم.
پایان پیام/
کد خبر 1748937

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha