مفسری خطیب و عالمی با عمل، که ما به تجلیل او نیاز داریم

در میان خطبا در تاریخ کمتر کسی را داریم که مفسر هم باشد، در واقع مفسری که خطیب هم باشد کمیاب است و استاد انصاریان در ابتدا مفسر کتاب الهی و سپس خطیب زبده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، مراسم نکوداشت استاد حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان چهارشنبه، ۲۵ آبان ماه در در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد این مراسم با حضور دکتر مهدی محقق، آیت الله فاضل لنکرانی، دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن اسماعیلی، عضو خبرگان رهبری و حجت الاسلام مهدوی راد، استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

تکریم عالم به مثابه تکریم خداست 

در این مراسم آیت الله فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه اسلام به بهترین نحو ممکن انسان را معرفی کرده است و هیچ مکتب فلسفی و دانشی هم نتوانسته تعریفی به این عظمت و صحت از انسان ارائه کند، اظهار کرد: تنها قرآن و اسلام است که تعریف درستی از انسان دارد، مهم ترین شاخص برای معرفی انسان این است که خداوند به هنگام خلقت حضرت آدم(ع)، اسماء الله را به خوبی تعلیم داد و این تعلیم اسماء به انسان هویت داد. آنچه انسان را از همه موجودات عالم متمایز می کند عقل نیست همین علم به اسماءالله است.

مفسری خطیب و عالمی با عمل، که ما به تجلیل او نیاز داریم

وی افزود: حقیقت انسان در همین مسیر است و انسانی که می خواهد تکامل پیدا کند باید بداند چقدر با حقیقت اسماء الهی آشنا است. هیچ موجودی مانند انسان ظرفیت فهم اسماء الهی را ندارد و انسان تنها موجودی است در عالم که برای درک و اسماء الهی انتخاب شده و انسان ارزشمند انسانی است که مسیر زندگی خود را در تحقق صفات الهی قرار بدهد، انسانی که بتواند اسماء الهی را درست تصور کند و راه رسیدن به آن را طی کند این انسان می‌تواند خلیفه الهی شود و خدا به وجود او در مقابل فرشتگان افتخار می‌کند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه انسانی که در این مسیر حرکت کند در مسیر درست خلقت الهی قرار گرفته است، تصریح کرد: هدف از بعثت همین تعلیم اسماء الهی بود و هدف آفرینش انسان هم بر این اساس است، همه این عالم آفریده شده تا بشر مسیر رسیدن به اسماء الهی را پیدا کند.

وی ادامه داد: تکریم عالم به مثابه تکریم خدا است و روایات زیادی هم در این مورد داریم. امروز هم تکریم استاد انصاریان به همین مثابه است. به تفسیر حجت‌الاسلام انصاریان رجوع کردم و دیدم که  تفسیرهای خوبی از بیان قرآن دارند و قوه تفسیری و فقهی را با هم در هم آمیخته است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: در مورد همین موضوع خلیفه بودن انسان به ترجمه استاد انصاریان رجوع کردم و دیدم ایشان بدون اینکه به عناوین بپردازند بسیار زیبا تعابیر را بیان کرده و نوشته است: «مراد از خلیفه موجودی است که از هر جهت صفات الهی را در پهنه دشت حیات و عرصه هستی به ظهور برساند. در واقع خلیفه خدا کسی است که بر اساس صعه وجودی خدا به اذن خدا کار خدایی انجام دهد».

وی با بیان اینکه بشر آمده است که اخلاق الهی را پیاده کند که همان صفات الهی است، تأکید کرد: تمام ارزش ها در جایی نهفته است که بشر کار خدایی انجام می دهد. خلیفه بودن یعنی استعداد مافوق تمام موجودات بودن و انسانی که مزین به صفات الهی است همه در مقابل او ضعیف خواهند بود و چنین انسانی می تواند به درجات بالا برسد.

این استاد حوزه و دانشگاه  یادآور شد: استاد انصاریان بزرگوار که امروز به این درجه رسیده و آثار خوبی از خود به جای گذاشته است دقیقا به این اسماء الهی رسیده است، در میان خطبا در تاریخ کمتر کسی را داریم که مفسر هم باشد، در واقع مفسری که خطیب هم باشد کمیاب است و استاد انصاریان در ابتدا مفسر کتاب الهی و سپس خطیب زبده است که کلام او مبتنی بر اندیشه و ترسیم زندگی افراد و جامعه است.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: این استاد در عین تفسیر قرآن کریم با روایات نیز ارتباط خوبی دارد، شیخ حسین انصاریان به شهادت کتاب‌هایی که دارد معلم بزرگ اخلاق در دوران ما است، وقتی به کتاب‌های اخلاقی ایشان رجوع می‌کنیم این مهم را درک می کنیم.

وی گفت: استاد انصاریان در کتاب نظام خانواده در اسلام که شخصیت ها یی همچون علامه محقق و علامه جعفری تغریظ نوشتند که به نظر بنده در این تغریظ‌ها هم حق ایشان ادا نشده است. این استاد خیلی خوب به موضوع خانواده در اسلام پرداخته و نیاز خانواده‌های امروز را در این کتاب نگاشتند. انصاریان مصداق عالمانی است که از علم خود استفاده می‌کند و از غیر خدا نمی‌ترسد.

مفسری خطیب و عالمی با عمل، که ما به تجلیل او نیاز داریم

ما نیازمند به تجلیل از استاد انصاریان هستیم

در ادامه این مراسم دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بیان کرد: در تقویم رسمی روز ۵ شعبان روز ولادت امام سجاد (ع) روز صحفیه سجادیه نامگذاری و نهضتی را آغاز کردیم و برای تجلیل و تکریم دعا و ادعیه مقدس ائمه اطهار به خصوص وجود امام سجاد (ع) که هنوز در میان ما در غربت به سر می برند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از اضلاعی که در کنار قرآن و عترت و نماز دنبال می‌کنیم دعاست، تلاش داریم این سرمایه ارزشمند بی‌نظیر به نسل جوان شناسانده شود تا نسل جوان با ادعیه و دعا انس بگیرند.

وی افزود: باید شخصیت‌های برجسته‌ای که منشا خیر و برکت جامعه بودند و جامعه را با لحن علم و دانش و مضامین ارزشمند آشنا کردند تجلیل کنیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم از شخصیت بزرگ و واعظ و اندیشمند و بی‌نظیر آقای انصاریان تجلیل به عمل آوریم.

وی گفت: این استاد در میان تفاسیر قرآن کارشان برجسته و مایه مباهات است ما با استاد انصاریان را از کودکی انس گرفتیم و بنده با منبرهای پرمغز ایشان که یک دهه در مسجد همدان محله ما بودند بهره بردم و این اشتیاق تا به امروز ادامه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که توفیق تجلیل از استاد انصاریان را کسب کردیم ما به تجلیل از استاد انصاریان نیازمندیم تا این الگوها و اسوه‌ها را به جامعه معرفی کنیم امروز جامعه تشنه این الگوهای فاخر است و خدا را شاکریم که ایشان منبع فیض در جامعه هستند خداوند به عمر ایشان برکت بدهد و معارف اهل بیت (ع) را بگسترانند و در این امر موفق باشند.

استاد انصاریان پس از حضور در متن جامعه و انس با معارف قرآن به دقت دست به تفسیر زدند

در ادامه این مراسم حجت الاسلام مهدوی‌راد درباره شخصیت و فضیلت استاد انصاریان گفت: یکی از خوشبختی‌هایی که خداوند به این استاد عنایت کرده است پرداختن به هر سه کتاب بی‌بدیل اسلام یعنی تفسیر قرآن، ترجمه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است.

وی با بیان اینکه از سال ۴۸ طلبه شدم و از سال ۴۹ مطالعه را آغاز کردم و کمتر کتابیست که در حوزه معارف و قرآن حداقل ورقی نزده باشم، تصریح کرد: در حال حاضر در کتابخانه منزلم ۳۰ هزار کتاب دارم استاد انصاریان تفسیر قرآن به قرآن را به معنای جدی کلمه انجام دادند نقش روشن روایات و آیات در این تفاسیر بی‌بدیل و کمیت بهره‌گیری از روایات و قرآن در این تفاسیر کم نظیر است.

مهدوی‌راد ابراز کرد: تفسیر استاد انصاریان ترتیبی است و از سوره حمد آغاز شده عینی بودن از ویژگی‌های دیگر تفسیر قرآن به قلم استاد انصاریان است.

استاد انصاریان را معیار روحانیت در روزگار خود می دانم

 در ادامه این همایش محسن اسماعیلی عضو خبرگان رهبری درباره شخصیت استاد انصاریان گفت: درباره این شخصیت در این مجلس و در محضر خود استاد بسیار دشوار است مولوی که مهارت و توانایی در بیان مقصودش کم نظیر است و همه با آن آشنا هستیم در چند جای مثنوی از گفتن در مورد محبوبان خود اظهار ناتوانی می‌کند. 

وی ادامه داد: وقتی کسی دیگری را مدح می‌کند بخواهد یا نخواهد به نوعی خودستایی هم کرده است، در حقیقت ادعا می‌کند من توفیق و چشم بینا دارم که چنین کمالاتی را درک کنم.

اسماعیلی ابراز کرد: مادح خورشید مداح خود است استاد انصاریان بیش از نیم قرن در مسیر دین تعلیم و تربیت خوش درخشیدند و سند ایمان نسل جوان امروز محسوب می‌شوند بنده وی  را تراز و معیار روحانیت در روزگار خود می‌دانم و برای تراز موفقیت عالمان دینی تراز عینی و قابل اندازه‌گیری خوبی است که توانسته در تمام سال‌ها با عنایت ائمه اطهار علیه السلام به موفقیت‌های کم نظیر دست یابد.

وی در مورد ویژگی‌های استاد انصاریان خاطرنشان کرد: درد مردم وی را به خروش می‌آورد ، دانش وسیع و بدون فخر فروشی خستگی ناپذیر ، مردمی بودن ، توجه به گناهکاران و گرفتاران بند شیطان و نجات آنها تا جایی که از طعنه کج فهمان دلرنجه نمی‌کند و ای کاش روزی کتاب کمک و مدد او را روایت کنیم. امروز حتی گناه‌پیشگان جامعه او را شیخ خود می‌دانند ادب و تواضع در رفتار، گفتار ، حلم بردباری و زبان مهربان این استاد بزرگ از دیگر ویژگی‌های وی است.

لایق این همه محبت و بزرگواری و کرامت از طرف همه شما نبودم

در ادامه این مراسم حجت الاسلام  انصاریان با تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: در محضر وجود مقدس حضرت حق عرض می‌کنم در حالی که یقین دارم این کلمات در پرونده‌ام نوشته می‌شود و آن این است که من لایق این همه محبت و بزرگواری و کرامت از طرف همه شما نبودم.

وی با اشاره به فرازی از دعای کمیل افزود: علت این مجلس و شرکت بزرگان کشور چه دانشگاهی و حوزوی و چه رجال سیاسی فقط این جمله دعای کمیل امیرالمومنین(ع) بود که این اتفاق برای من افتاد: «و چه بسیار ستایش نیکویی که شایسته آن نبودم و تو در میان مردم پخش کردی».

وی گفت: حکمت تمام‌ حقایقی است که بشر را به لقا و وصال و غفران و رحمت و به رضوان می‌رساند و این‌ نمی تواند علم قلیل باشد. پس این علم‌ کثیر است و این علم را در چند آیه، خداوند مهربان برای پیغمبر(ص) بیان می‌کند.

حجت‌الاسلام انصاریان اظهار کرد: در روایتی داریم که غیرشیعه هم بیان می‌کند که «انا مدینه العلم و علی بابها». واقعآ این جلسه و تقدیر و سپاسگذاری‌های شما نسبت به رسول خدا(ص) و به امیرالمومنین(ع) بود.

وی افزود: از همه راویان روایات اصل که عادل بودند باید تشکر کرد زیرا معارف اهل‌بیت(ع) و پیامبر(ص) را در زمان ائمه در چهارصد کتاب جمع ‌آوری کردند که متاسفانه آن اصول همه در اختیار ما نیست. البته مرحوم‌کلینی، مرحوم صدوق و شیخ طائفه محصول آن‌ چهارصد کتاب را در چند کتاب جمع کردند.

مفسر قرآن‌ کریم اظهارکرد: برخی علما ما در حد مجتهد جامع الشرایط از طریق همین روایات به منبر می‌رفتند. آیت الله بروجردی ۳۰ سال ۳۰ روز رمضان جلسه داشتند. آیت‌الله دری نجف آبادی حتی منبر خانگی می‌رفت و آیت‌الله فاضل لنکرانی از قم به کرج دعوت می‌شد و با نشاط می‌رفتند. باید اینجا تقدیر کنم از عالمان خطیری که از بعد غیبت صغری تا به امروز تلاش کردند و منبر رفتند که ما نیز ریزخوار آن‌ها هستیم.

کد خبر 1750096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha