بشرویه؛ سرزمین هنرها و بادگیرها

بشرویه را باید شهر بادگیرها و چهار صفه‌ها دانست. در جای جای این شهر منازل باشکوه دو ایوانه و چهار ایوانه، بادگیرهای یک سویه و چهارسویه و از همه مهمتر کلاه فرنگی ها و حوض خانه ها جلوه گر است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی: شهرستان بشرویه در فاصله ۳۰۰ کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی واقع شده و دارای دو بخش اِرِسک و مرکزی است. بافت تاریخی شهر بشرویه در تقارن با جریان زندگی فعلی ساکنانش در ردیف یکی از ارزشمندترین اماکن دارای بافت تاریخی کشور قرار می‌گیرد که در سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۸۳۶ در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت می‌رسد.

بشرویه را باید شهر بادگیرها و چهار صفه‌ها دانست. در جای جای این شهر منازل باشکوه دو ایوانه و چهار ایوانه، بادگیرهای یک سویه و چهارسویه و از همه مهمتر کلاه فرنگی ها و حوض خانه ها جلوه گر است.

بشرویه؛ سرزمین هنرها و بادگیرها

بشرویه در کنار طبیعت زیبایش مرکز مهم برک بافی خراسان در دوره متاخر اسلامی محسوب می‌شده است. هنرهایی از قبیل منسوجات سنتی، چلنگری، مسگری، حصیر بافی، پخل بافی، سفالگری، گلیم بافی، جاجیم بافی، پتک بافی و غیره از جمله صناعات دستی رایج در بشرویه بوده است.

حال و در خلال هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته، بشرویه با قدمت بادگیرها و هنرهای سنتی‌اش مجالی برای رخ نمایی پیدا کرده است.

سید امیر سلیمانی رباطی، مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان بشرویه در این خصوص اظهار کرد: شهر تاریخی بشرویه ۲۲ هکتار بافت تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

بشرویه؛ سرزمین هنرها و بادگیرها

وی با بیان اینکه به بشرویه عناوین مختلفی لقب داده شده که از آن جمله می‌توان به «موزه خشت و گل خراسان» اشاره کرد، افزود: دلیل این نامگذاری این است که تنوع سازه‌های مربوط به ادوار تاریخی بعد از دوره اسلامی را در این شهر داریم.

وی با بیان اینکه در شهر بشرویه پلان‌های مختلفی از ادوار تاریخی مختلف شامل تیموری، صفوی، پهلوی و قاجار نفس می‌کشد، افزود: به بشرویه سرزمین بادگیرها نیز می‌گویند چراکه تمامی ۲۲ هکتار بافت تاریخی و خانه‌های بافت و ۳۰ هکتار حریم آن دارای بادگیر است.

مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان بشرویه با اشاره به اینکه از دوره ایلخانی تا دوره پهلوی تمامی خانه‌های بشرویه دارای بادگیر به سمت شمال غرب یعنی باد غالب بشرویه است، تصریح کرد: از دوره قاجار به بعد بادگیرها جنبه تزئینی نیز به خود می‌گیرد.

سلیمانی رباطی با اشاره به آثار شاخص تاریخی در شهر تاریخی بشرویه و شهرستان بشرویه، اظهار کرد: ۹۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده و ۲۵۰ اثر شناسایی شده دیگر نیز داریم و تعداد ۴۰ اثر در محدوده ۲۲ هکتاری ثبت شده است.

بشرویه؛ سرزمین هنرها و بادگیرها

وی ادامه داد: از مهمترین آثار شاخص شهر بشرویه می‌توان به خانه مستوفی، خانه اسدی، خانه ذبیحی، مسجد میان ده مربوط به دوره صفوی، حسینیه حاج علی اشرف و حوزه علمیه و آب انبار میان ده به عنوان قدیمی ترین اثر ثبت شده که مربوط به سال ۹۷۶ هجری قمری است، اشاره کرد.

مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان بشرویه با اشاره به اینکه ۱۸ اقامتکاه بومگردی در بشرویه فعال است که از این تعداد، ۱۴ اقامتگاه در بافت بشرویه فعال است، تصریح کرد: حوزه میراث فرهنگی در شهر بشرویه کاربری‌های مختلفی دارد؛ همچنان که در کنار این آثار تاریخی، موره مردم شناسی بشرویه جزء موزه‌های برتر کشور است.

وی افزود: مهمترین آثار خارج از بافت شامل کاروانسرای اصفاک که تبدیل به اقامتگاه بومگردی شده، و آسیاب در مسیر قنات اصلی بشرویه که قدیمی ترین آسیاب آن احتمالا مربوط به دوره صفویه یعنی ۴۰۰ سال پیش است، بوده و همچنین قلعه دختر بشرویه، کاروانسرای نگینان، شاه نشین غنی آباد، مسجد جامع رقه و مسجد جامع ارسک نیز از دیگر آثار است.

بشرویه؛ سرزمین هنرها و بادگیرها

سلیمانی رباطی با بیان اینکه علاوه بر شهر تاریخی بشرویه، شهر ارسک ۸ هکتار بافت تاریخی دارد، تصریح کرد: کلکسیونی از آثار تاریخی را در این شهر می‌بینیم.

وی با اشاره به کویر زیبا و بکر بشرویه، خاطرنشان کرد: سه اقامتگاه بوم گردی در محدوده کویر فعال بوده و مهمترین شاخصه کویر جدا از وسعت آن نزدیک بودن به شهر است و این امر، دسترسی گردشگران را آسان کرده است.

کد خبر 1750572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha