نوشته شده با مشک و زعفران / «ربعه مغربی» نسخه ای بی نظیر از قرآن کریم در مسجدالاقصی

«ربعه مغربی»، نسخه ای از قرآن کریم است که توسط سلطان مراکشی نوشته شده و نسخه ای از آن را به مسجد الاقصی در شهر قدس اشغالی هدیه کرده است و تا به امروز در موزه اسلامی این مسجد نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، خانم سمر زکی نمر، رئیس مرکز حفظ و احیای نسخه‌های خطی در اداره اوقاف اسلامی قدس شریف در گفت و گو با الجزیره نت جزئیاتی از «ربعه مغربی» را توضیح داد.

وی گفت: داستان «ربعه مغربی» به سال ۷۴۵ هجری قمری برمی گردد و نسخه ای از قرآن کریم است که به دست «سلطان علی ابوالحسن المرینی» نوشته شده و به مسجدالاقصی هدیه شده است.

وی افزود: این مصحف نفیس در جعبه ای مربع شکل از چوب آبنوس و تزئین شده با نقره رنگی نگهداری می‌شود و به چند قسمت تقسیم می‌شود. سی جزء قرآن کریم در بخش‌های مختلف این جعبه نگهداری می‌شود.

رئیس مرکز حفظ و احیای نسخه‌های خطی در اداره اوقاف اسلامی قدس شریف اظهار کرد: هر صفحه حاوی ۵ سطر است که با مشک و زعفران نوشته شده و با تزئینات و نقوش هندسی طلایی  و گل و گیاه تزئین شده است.

به گفته رئیس اداره مرکز حفظ و احیای نسخه های خطی، ربع مغربی در مسجد الاقصی یکی از پنج مصحف از این نوع است که توسط سلطان مراکشی نوشته شده و با چرم طبیعی جلد شده است.

کد خبر 1751911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha