روز ایران در سازمان بورس دانشجویان خارجی در ترکیه

برنامه «روز ایران» با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا و انجمن دانشجویان ایرانی ترکیه و مرکز بورس دانشجویان خارجی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، انجمن دانشجویان ایرانی ترکیه و مرکز بورس دانشجویان خارجی، برنامه «روز ایران» با حضور سید قاسم سیدان‌ناظمی، رایزن فرهنگی کشورمان و معاون سازمان بورس دانشجویان خارجی و دانشجویان بورسیه ایرانی و غیر ایرانی از کشورهای مختلف در محل مرکز فرهنگی سازمان مذکور برگزار شد.

مراد کازانجی، بورس دانشجویان خارجی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری برنامه، به پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی ایران و نقش ایران در پیدایش و توسعه تمدن اشاره کرد و از علاقه‌ خود به فرهنگ، تمدن، موسیقی و هنرهای دستی و تجمسی ایران خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به حضور تعداد زیادی دانشجو از مناطق و کشورهای مختلف جهان در ترکیه، ابراز امیدواری کرد که برگزاری اینگونه برنامه‌ها زمینه شناخت دانشجویان را نسبت به فرهنگ کشورهای مختلف فراهم سازد تا در آینده هر یک از آنان بتوانند با شناخت صحیح پل ارتباطی کشور خودشان با سایر کشورها باشند.

ناظمی، رایزن فرهنگی ایران در ترکیه با اشاره به نقش و اهمیت دانشجویان به عنوان آینده‌سازان کشورها، آشنایی آنان با فرهنگ کشورهای مختلف را زمینه ساز ارتباط مناسب بین کشورها و ایجاد صلح و دوستی در آینده خواند.

 وی در ادامه به نقش فرهنگ‌ساز ایران در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: ایران با توجه به فرهنگ و تمدن غنی خود، توانسته است اندیشمندان و چهره‌های علمی، فرهنگی و هنری بسیاری را پرورش داده و به جهانیان عرضه دارد. اگر در اوراق تاریخ جستجو کنید در قرن‌ها پیش که اروپاییان در حال جنگ و کشتار یکدیگر بودند، در ایران دانشگاه‌هایی همانند جندی شاپور و ربع رشیدی به تربیت دانشجویان مشغول بودند.

ناظمی اظهار داشت: بزرگان زیادی در این مراکز علمی پرورش یافته و به جهان معرفی شدند؛ شخصیت‌های بزرگی چون ابن سینا، فارابی، حافظ، مولانا، خیام، ملاصدرا و... هر کدام در ساختن این تمدن بشری نقش ایفا کرده‌اند و امروزه آثار این بزرگان در سطح جهان مورد توجه قرار دارد .

رایزن فرهنگی ایران در ترکیه به اشتراکات تاریخی، فرهنگی، ادبی و دینی بین ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با تکیه بر مشترکات تاریخی و فرهنگی رابطه بین دو کشور از سطح رابطه خوب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گذر کرده و به سطح رابطه راهبردی رسیده است.

وی ضمن تشکر از سازمان بورس دانشجویان خارجی برای همراهی در برگزاری این برنامه خطاب به دانشجویان خارجی گفت: جمهوری اسلامی هم از میان دانشجویان برجسته افرادی را برای دادن بورس انتخاب می کند، به ویژه دانشجویانی که علاقه‌ند تحصیل در رشته‌های علوم انسانی و زبان و ادب فارسی هستند این فرصت را دارند تا از این امکان استفاده کنند.

در ادامه برنامه، باریش کجااوغلو، معلم و فعال فرهنگی ترک از تجربه‌های خود در خصوص زبان و ادبیات فارسی در هنر و زندگی شخصی و کاری خود سخن گفت و زبان فارسی و ادبیات فارسی را دری به سوی جهان والا دانست.

وی به معرفی شعر و موسیقی ایرانی درباره فال حافظ اشاره کرد و سپس، از دیوان ترجمه شده حافظ برای حاضران فال گرفت.

روز ایران در سازمان بورس دانشجویان خارجی در ترکیه

معرفی تصویری ایران با توضیحات یکی از دانشجویان، شعرخوانی و اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی ایرانی برای حاضران از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که با استقبال زیادی مواجه شد.

در پایان برنامه، هدایایی به رسم یادبود به دانشجویان برگزیده اعطا شد و با توجه به پایان مأموریت سلیمان‌پور، رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان از خدمات ایشان در دوره حضور در ترکیه تقدیر و قدردانی به عمل آمد.

گفتنی است، در حاشیه این مراسم و برای آشنایی دانشجویان خارجی با جاذبه‌های ایران، نمایشگاهی از صنایع دستی و عکس‌هایی از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ایران برپا شده بود.

کد خبر 1752136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha