علاقه‌مندیم از دانش ایرانیان در زمینه نسخ خطی استفاده کنیم

ژاندوس بولدیکوف تأکید کرد: علاقه‌مندیم از دانش ایرانیان در زمینه نسخ خطی استفاده کنیم و درصدد هستیم تا تعدادی از کارشناسان مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر قزاقستان را برای طی دوره آموزشی نسخه‌شناسی به ایران اعزام کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آستانه به همراه علی محسنی، نماینده جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه در آسیای مرکزی با ژاندوس بولدیکوف، رئیس مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

ژاندوس بولدیکوف با اشاره به روابط دو کشور ایران و قزاقستان گفت: رایزنی فرهنگی ایران تعاملات و همکاری‌های بسیار خوبی با این مرکز دارد و با کمک این مرکز، طی دو هفته گذشته میزبان مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور تهران بودیم. در مدت حضور هیأت ایرانی در این مرکز بیش از ۱۱ نهاد قزاقی در کارگاه آموزشی مشارکت داشتند.

وی افزود: در ادامه این همکاری‌ها علاقه‌مندیم از دانش ایرانیان در زمینه نسخ خطی استفاده کنیم و درصدد هستیم تا با کمک رایزنی فرهنگی ایران، تعدادی از کارشناسان این مرکز را برای طی دوره آموزشی نسخه‌شناسی به ایران اعزام کنیم.

طالبی‌متین، رایزن فرهنگی کشورمان نیز ضمن اظهار خرسندی از این دیدار، گفت: ما به تمام وعده‌هایی که در گفت‌وگوهای دو جانبه با رئیس مرکز ملی نسخ خطی داشته‌ایم عمل کرده و یا در حال اجرای وعده‌ها هستیم.

وی همچنین، خاطرنشان کرد که روابط ایران و قزاقستان در حوزه نسخ خطی وارد مرحله جدیدی شده است و مرکز ملی نسخ خطی نسبت به سایر بخش‌های دیگر وزارت فرهنگ و اطلاعات در این عرصه پیشتاز است.

علاقه‌مندیم از دانش ایرانیان در زمینه نسخ خطی استفاده کنیم

محسنی، نماینده جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه در آسیای مرکزی نیز به تبیین و تشریح ظرفیت‌های علمی پژوهشی دانشگاه جامعة ‌المصطفی پرداخت و از آمادگی دستگاه خود جهت توسعه و ارتقاء همکاری‌ها با مرکز ملی نسخ خطی سخن گفت.

در ادامه این دیدار، هیأت ایرانی از بخش‌های مختلف مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر بازدید کردند و کارشناسان هر بخش به ارائه و توضیحات لازم در این خصوص پرداختند.

آشنایی با مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر قزاقستان

مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر وابسته به وزارت فرهنگ و اطلاعات جمهوری قزاقستان در تاریخ ۳۱ می سال ۲۰۱۷ بر اساس دستور دولت این کشور تأسیس شد. اهم فعالیت‌های مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر جمهوری قزاقستان، شکل دهی مخزن نسخ خطی و کتب نادر و نحوه نگهداری مناسب آن؛ فعالیت‌های علمی و پژوهشی؛ برگزاری نمایشگاه‌های موقت و دائم؛ دیجیتال سازی، حفاظت و نگهداری کتب و نسخ خطی است.

هدف اصلی فعالیت‌های مرکز شامل تکمیل مخزن و آرشیو ملی جمهوری قزاقستان با منابع تاریخی، نسخ خطی و کتب نادر، حفظ ، نگهداری و مرمت اسناد و استفاده از اطلاعات تاریخی برای منافع مردم و دولت می‌شود.

در حال حاضر، تعداد نسخ خطی و کتب نادر این مرکز  به ۱۱ هزار نسخه رسیده که تعداد نسخ خطی آن حدود ۳۰۰ قطعه است. همچنین مرکز دارای ۵۰۰ هزار نسخه دیجیتال خطی مختلف است.

علاقه‌مندیم از دانش ایرانیان در زمینه نسخ خطی استفاده کنیم

کد خبر 1752976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha