نسخه چهارم نرم افزار جامع تفاسیر نور در قم رونمایی شد

نسخه ۴ نرم افزار جامع تفاسیر نور با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، چهارمین نسخه نرم افزار «جامع تفاسیر نور» به عنوان جامع‌ترین دانشنامه قرآن پژوهی هوشمند، مهم‌ترین و فاخرترین برنامه مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور عصر امروز رونمایی شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام تقی آسمانی مدیر گروه قرآن، اخلاق، دعا و لغت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ، سید محمد آقامیری استاندار قم و پژوهشگران حوزوی در این مراسم حضور داشتند.

حجت‌الاسلام تقی آسمانی با اشاره به ویژگی های نسخه ۴ نرم‌افزار جامع تفاسیر نور، اظهار داشت: این برنامه با استفاده از فناوری‌های روز و مدرن، معارف قرآن را برای جامعه و پژوهشگران تبیین می‌کند.

مدیر گروه قرآن مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، افزود: نسخه سوم این نرم افزار سال ۱۳۹۲ تولید شده است که علت فاصله ۱۰ ساله میان دو نسخه تغییر سکوها و دیتاهای مرکز بوده است.

وی با بیان اینکه این برنامه فعالیت‌های قرآنی را برای پژوهشگران تسهیل می‌کند، عنوان کرد: با استفاده از این نرم‌افزار معارف قرآن کریم به جامعه و پژوهشگران معرفی خواهد شد.

مدیر گروه قرآن مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، افزود: در این نرم افزار راه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است تا تمام قرآن پژوهان بتوانند به آسانی از آن بهره‌مند شوند. .

مدیر گروه قرآن مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، بیان کرد: برنامه جامع تفاسیر مهم‌ترین و فاخرترین برنامه مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور است،

وی تصریح کرد: اپلیکشین قرآن نور سال ۱۴۰۰ رونمایی شد، در نرم افزارهای رومیزی می‌توان فیش‌برداری و نشانه‌گذاری کرد که در پایگاه و اپ امکان پذیر نیست و محققان قرآنی می‌توانند از این نرم افزار پژوهشی بهره ببرند.

آسمانی با اشاره به اهداف رونمایی از نسخه چهارم، گفت: منابع زیاد شده بود و افزایش و تحقیقات سبب احساس نیاز شد تا این نرم‌افزار قرآنی تولید شود، مرکز به سمت کتابخانه قالب استاندارد رفت و نسخه چهارم بر این اساس تولید شده است.

مدیر گروه قرآن مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، افزود: در این نسخه یک افزایش دو برابری داشته‌ایم و ۹۰۳ عنوان کتاب تفسیری در ۳۵۵۷ جلد برنامه به آن اضافه شده است که شامل منابع تفسیری شیعی و اهل سنت است، همچنین بر منابعی که آورده شده کار شده و دامنه موضوعی و جداسازی و مرتب سازی توسط پژوهشگران انجام شده است.

وی بیان کرد: در نسخه چهارم کتاب هایی که مربوط به فرهنگ نامه‌های قرآنی است لیست و جدابندی شده است و ۱۳۷ عنوان ترجمه‌های قرآن نیز در این نسخه آمده و کاربر می‌تواند زبان دلخواه را انتخاب کند.

آسمانی عنوان کرد: در نسخه چهارم نرم افزار جامع تفاسیر نور ۲۸ قرائت و ۴ ترجمه پویا داریم که در قسمت قرائت همان موقع که ترجمه‌ای خوانده می‌شود متن آن قابل مشاهده و در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام بهرامی رئیس مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور استفاده از متن ۹۰۳ عنوان کتاب و رساله در ۳۵۷۷ جلد از منابع مهم قرآنی، نمایش متن قرآن با قابلیت‌های متنوع، ۱۳۷ ترجمه به ۳۳ زبان دنیا به همراه مقایسه و ترازبندی بین ترجمه‌ها و آیات و اتصال آیات به ۴۰۴ تفسیر مهم شیعه و اهل سنت را از ویژگی‌های این نرم افزار بر شمرد که از طریق سکوهای مختلف در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

کد خبر 1753101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha