تمرین قوانین زیست اجتماعی در مسجد/ مسجد، خاستگاه ایجاد تمدن اسلامی

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به جایگاه مسجد و تاثیرات آن بر جامعه در عرصه های مختلف تصریح کرد: اولین اولویت پیامبر اسلام(ص) برای ایجاد تمدن اسلامی ساخت مسجد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حامد قرائتی عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم، با بیان اینکه روزهای باقی مانده از ماه شعبان فرصت مغتنمی است که خود را برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده کنیم به جایگاه مسجد در اسلام پرداخت و گفت: در مدینه، نخستین گام پیامبر (ص) برای ایجاد جامعه اسلامی، مسجد بود، چراکه همه قوانینی که قرار بود در عرصه جامعه بیرونی به وجود بیاید، در مسجد به نمایش گذاشته می‌شد.

نویسنده کتاب مساجد مشهور جهان ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) حتی چند روزی را که منتظر پیوستن امبرالمومنین(ع) در محله قبا به خود بودند مسجد قبا را تاسیس کردند.

ساخت مسجد، اولین اولویت پیامبر اسلام(ص) برای ایجاد تمدن اسلامی

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: وقتی فشار مشرکین برداشته شد اولین اولویت پیامبر اسلام(ص) برای ایجاد تمدن اسلامی ساخت مسجد بود.

وی ادامه داد: در دوران انقلاب اسلامی نیز آغاز و طلیعه ایجاد یک جامعه اسلامی با بنیان مسجد آغاز شد و همانطور که امام راحل فرمودند مسجد سنگر است و مساجد مادران انقلاب هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه همه قوانینی که قرار است در عرصه جامعه بیرونی رعایت شود در مسجد وجود دارد و تمرین می شود گفت: نماز در پنج نوبت برگزار می‌شود که یکی از علت‌ها این است که مردم با نظم آشنا می‌شوند. اگر در صفوف نماز، نظم نباشد و یا فاصله بیشتر از حد باشد، نماز جماعت درست نخواهد بود؛ همین‌گونه نظم در جامعه نیاز است.
وی با اشاره به اینکه در جامعه هر چقدر هم که انسان خوبی باشیم، اما اگر پیوستگی و انسجام  اجتماعی را رعایت نکنیم، حضور ما حضور باطل، ناموفق و بی‌ثمری خواهد بود گفت: همین نظم، سلسه مراتبی، محتوایی و حتی سانتی‌متری اگر مورد غفلت قرار گیرد، به اساس اجتماع و جماعت خدشه وارد خواهد شد.

تمرین قوانین زیست اجتماعی در مسجد

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: علاوه بر ضرورت رعایت احکام مسجد و نیز آداب آن از جمله رعایت طهارت فکری، زبانی و رفتاری برای حضور و کنشگری در مسجد و تمرین مسئولیت‌پذیری در وقایع و عرصه‌هایی چون سیل، زلزله، جنگ، امر به معروف، تذکر، افشای فساد باید به این نکته اشاره کرد که نماز جماعت در مسجد با وجود امام معنا پیدا می‌کند و پیروی مأموم از امام یک امر قطعی است و مأموم حق ندارد از امام جلو و یا عقب بیفتد.

وی ادامه داد: اگر شما به اندازه‌ای جلو و یا عقب بیفتید که ترتیب و نظم مختل شود، نماز جماعت دچار مشکل خواهد شد. در جامعه نیز همین‌ گونه است؛ یعنی ما یک نفر را که به عنوان پیشوا در جامعه انتخاب می‌کنیم، موظف به پیروی هستیم و هیچ وقت نباید از ایشان جلو بیفتیم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد: همه آنچه که به عنوان احکام در مسجد اتفاق می‌افتد، قوانین زیست اجتماعی هستند که در جامعه هم نیاز داریم و ما با حضور در مسجد، آن‌ها را یاد می‌گیریم و تمرین می‌کنیم.

کسی نمی تواند ادعای مالکیت بر مسجد داشته باشد

نویسنده کتاب مساجد مشهور جهان در ادامه با بیان اینکه حکم مسجد مانند حکم وقف است و کسی نمی تواند ادعای مالکیت بر مسجد داشته باشد گفت: برخی اوقات شاهد هستیم که جریان های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... به دنبال به خدمت گرفتن مسجد برای رسیدن به اهداف خود هستند در حالی که این ما هستیم که باید به خدمت مسجد درآییم و به آن خدمت کنیم.

وی با بیان اینکه چنین رویکردی هایی باعث کمرنگ شدن حضور مردم در مسجد می شود ادامه داد:مسجد برقرار و قوام مسجد به حضور مردم است و حضور پررنگ مردم در مسجد نشان از پایبندی جامعه به دین است.

قرائتی تصریح کرد: مسجد یک محیط امن و مومنانه است و گاهی رفتار مسئولین و متولیان مسجد باعث دوری مردم از این محیط امن می شود که لازم است دقت لازم را داشته باشیم.

کد خبر 1753497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha