طرح هزار روز طلایی برای نخستین بار در کشور از کهنوج آغاز می‌شود

پویش آگاهی‌سازی عمومی "هزار روز طلایی" برای نخستین بار در کشور ۱۹ اسفندماه از استان کرمان و شهرستان کهنوج آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ محمد جعفری، چهارشبه( ۱۶ اسفند) در جمع خبرنگاران از اجرای پویش آگاهی‌سازی عمومی "هزار روز طلایی"(از آغاز بارداری تا پایان دو سالگی) خبر داد و گفت: این طرح در سطح کشور توسط دکتر نوذر نخعی از پزشکان متخصص کرمانی مطرح شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان افزود: این طرح به عنوان پایلوت از هفته آینده در کهنوج اجرا و سپس به سایر شهرها تعمیم داده می‌شود که امیدواریم با اجرای این طرح شاهد کاهش میزان بیماری‌های مزمن و آسیب‌های اجتماعی باشیم.

سپس نوذر نخعی، استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان سلامت روحی و جسمی افراد را وابسته به هزار روز اول زندگی دانست و بیان کرد: تا پایان سال دوم زندگی ۸۰ درصد مغز نوزاد شکل می‌گیرد و برای همین می‌گویند باید مراقب این ایام بود.

وی مراقبت والدین از زمان انعقاد نطفه فرزند تا پایان دو سالگی را باعث کاهش قابل توجه استعداد بیماری‌های او در بزرگسالی دانست و افزود: پیشگیری ریشه‌ای همان جلوگیری از استقرار عامل خطر در سنین کودکی است.

طرح هزار روز طلایی برای نخستین بار در کشور از کهنوج آغاز می‌شود

دکتر نخعی در این بخش از سخنانش لزوم نگاه بیولوژی به مواجهه تحسین برانگیز امام حسین علیه‌السلام و حضرت زینب سلام‌الله علیها با شدائد را مورد تاکید قرار داد و این امر را ناشی از محبت سرشاری دانست که آن بزرگواران در کودکی از خانواده دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه یک روانشناس بزرگ دنیا می‌گوید علت‌یابی رفتار آدم‌ها را از شکم مادرشان جستجو کنید که بر آنان چه گذشته است؛ تصریح کرد: شواهد تاریخی هم این امر را نشان می‌دهد و مطالعه حدود ۱۴ هزار نفر مادر باردار در لندن و پیگیری آنان و کودک شان به مدت حدود چهار سال نشان می‌دهد کسانی که پدران تند و بداخلاق داشتند مشکلات رفتاری و استرس آنان حتی باعث انتقال و ماندگاری  فقر در نسل‌های بعدی می‌شود.

طرح هزار روز طلایی برای نخستین بار در کشور از کهنوج آغاز می‌شود

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان حفظ سنت‌های گذشته برای موفقیت هزار روز اول زندگی را مهم خواند و اظهار کرد: فردریک داگلاس می‌گوید بسیار ساده است که یک بچه قوی بسازیم تا یک انسان شکست‌خورده را تعمیر کنیم.

وی همچنین به سیره نبی مکرم اسلام در نحوه برخورد با کودکان و مهرورزی به آنان اشاره کرد.

کد خبر 1753543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha