مساجد و مصلاهای نماز جمعه؛ پایگاه هویت‌بخشی به ظهور

حجت‌الاسلام موسوی هشترودی با اشاره به نقش اثرگذار مساجد در کادرسازی و تربیت سرباز برای حضرت مهدی(عج)، گفت: مساجد و میعادگاه‌های نماز جمعه و اجتماعات مومنین باید محل  دعا برای فرج و هویت‌بخشی به جامعه با محور ظهور باشند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، دهه تکریم و تعظیم مساجد مصادف با دهه‌ آخر شعبان المعظّم ۱۴۴۵ هجری قمری از شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ آغاز و تا دوشنبه ۲۱ اسفندماه ادامه دارد. شعار امسال این دهه «مسجد همیشه برقرار» انتخاب شده تا گامی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری درباره برقراری مساجد باشد. روز هفتم این دهه مصادف با جمعه، ۲۷ شعبان المعظم (۱۸ اسفند) روز «مسجد، میعادگاه منتظران؛ نماز جمعه تجلّی انتظار» نامگذاری شده است؛ به مناسبت فرارسیدن این روز حجت الاسلام «سیدطه موسوی هشترودی»، عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادداشتی در اختیار شبستان قرار داده است.

مسجد مکان تربیت نیروهای مؤمن و مخلص است و انسان مومن با بهره گیری از آموزه های اسلامی در آن خودسازی و تقوا را فرا می گیرد. حکومت اسلامی در عصر نبوی از مسجد آغاز شد و حضرت امیرالمومنین(ع) نیز در مسجد حکومت‌شان را تشکیل دادند، در عصر ظهور نیز مسجد مقر حکومت حضرت مهدی(عج) است، بنابراین در حال حاضر نیز مساجد و میعادگاه های نماز جمعه و اجتماعات مومنین باید محل  دعا برای فرج و هویت بخشی به مسئله ظهور باشند به ویژه آنکه حضرت مهدی(عج) فرمودند: «اَکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُم؛ برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود، فَرَج و نجات شما است».

در این میان و در عصر کنونی که شاهد تهاجم فرهنگی دشمن هستیم، بدون شک مساجد به عنوان سنگری که از آغاز بنا تاکنون دارای نقش فرهنگی و آموزشی بوده و در تربیت و گسترش فضائل اخلاقی نقش مهمی داشته است، می توانند در گسترش و تعمیق اندیشه مهدویت نه تنها در میان شیعیان، بلکه در سطح جهانی موثر باشند و موجب گسترش و جهانی شدن موضوع ظهور شوند.

از این رو، ضرورت دارد مساجد با برنامه ریزی و هدایت علما و روحانیون و نیز برگزاری جلسات و نشست های مهدوی، تبیین اهمیت و چرایی و چگونگی زمینه سازی ظهور و تربیت مبلغان دینی جهت پاسخگویی به پرسش ها و شبهات مردم زمینه را برای فرج امام عصر(عج) فراهم کنند.

برای آنکه مسجد چنین کارکردی داشته باشد باید زمینه هایی ازجمله فرصت حضور گسترده مردم به ویژه جوانان را فراهم کرد؛ درهای مساجد باید در تمام ساعات شبانه روز باز و فعال و محل اجتماع باشند، تا مردم برای فراگیری معارف دینی به این مراکز مراجعه کنند و آماده دریافت آموزه های اسلامی شوند، فراهم شدن این مقدمات در خانه های خدا، گامی در جهت حرکت در مسیر ظهور است.

کد خبر 1753802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha