مسجد؛ الگوی جامعه دینی و هویت‌بخش محله

حجت‌الاسلام الویری با اشاره به اینکه پیامبر (ص) با تاسیس مسجد الگوی جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند، تأکید کرد: تا مسلمانان ضمن یافتن نگاه کلان نسبت به آینده، در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: چندی قبل اولین همایش «مسجد و نظم اجتماعی در ایران» به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و همکاری تعدادی از نهادها و مراکز مرتبط برگزار شد. در این همایش حجت‌الاسلام «محسن الویری»، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) مقاله‌ای با عنوان «مسجد، الگوی جامعه دینی؛ هویت‌بخش محله؛ رویکردی تاریخی» ارائه کرد که در ادامه چکیده این مقاله را می‌خوانید:

مسجد به معنی سجده‌گاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق می‌شود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد. تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر می‌آید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب می‌کردند.

یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزه‌های دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.

بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.

این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونه‌ای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.

جامه تحقق پوشیدن توسعه محله‌ای متناسب با باورهای دینی و ظرفیت‌ها و ضرورت‌های برخاسته از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانی‌ها و تفاوت‌های آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزه‌های دینی و ژرف‌کاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینه‌های آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

پی‌نوشت:

این مقاله در اولین همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران ارایه شد که متن فوق چکیده مقاله مذکور است.

کد خبر 1754219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha