تخلف ۷۰۰ فروشگاه خراسان‌ جنوبی در طرح فجرانه دولت

صادقی گفت: از چهار هزار و ۲۰۰ فروشگاه فعال خراسان جنوبی در طرح فجرانه که متصل به سامانه کالابرگ الکترونیک بوده اند، متاسفانه ۷۰۰ فروشگاه به خاطر تخلفات، از طرح خارج شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، علی صادقی امروز (۲۳ اسفند) در برنامه پرسمان در خصوص وضعیت بازار و نظارت بر بازار استان اظهار داشت: طرح فجرانه در سه مرحله از ۱۸ بهمن ماه تا ۱۷ اسفندماه و مجدد از ۱۸ اسفند امسال تا ۱۸ فروردین سال آینده و از ۱۸ فروردین تا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرا می شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه دولت در این طرح ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت، برنج و روغن، لبنیات و سایر مواد غذایی را در راستای سبد حمایتی غذایی خانوار گنجانده است، افزود: این طرح برای هفت دهک اولی که یارانه دریافت می کنند، می باشد.

صادقی افزود: خانوار ما حتما باید از این ۱۱ قلم خریداری کنند و میزان آن مهم نیست، ارزش یک سبد برای کسی که یارانه می گیرد حدود ۷۰۰ هزار تومان است که دولت ۲۲۰ هزار تومان آن را پرداخت می کند و ۵۰۰ هزار تومان هم فرد باید خودش پرداخت کند.

وی ادامه داد: متاسفانه تخلفاتی در فروشگاه ها انجام می شود و اقلامی به جزء این ۱۱ قلم به مردم عرضه می شود، لذا اهداف طرح محقق نمی شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: از چهار هزار و ۲۰۰ فروشگاه فعال در این طرح که متصل به سامانه کالابرگ الکترونیک بوده اند، متاسفانه ۷۰۰ فروشگاه به خاطر تخلفات طرح، غیر فعال شده است و از طرح خارج شده اند.

وی در خصوص نظارت بر بازار هم گفت: نظارت بر بازار و وضعیت عرضه در طول سال به طور مستمر در حال انجام است، ماه مبارک رمضان و ایام پایانی سال نظارت ها تشدید می شود و طرح های ویژه برای نظارت بر بازار و خدمات در دستور مار است.

وی از طرح نظارتی ویژه ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان در استان خبر داد و افزود: این طرح با محوریت اداره صمت استان و تعزیرات، اتاق اصناف و جهاد کشاورزی در دستور کار است و مرحله عملیاتی آن از ۱۵ اسفند آغاز شده که تمامی کالاها و اقلامی که در این مدت عرضه می شود (پوشاک، اغذیه و بلیط های مسافرتی) نظارت می شوند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه خوشبختانه اصناف و بازاریان بیرجند موارد را رعایت می کنند، افزود: جرایم تخلفاتی بیشتر جنبه بازدارنده دارند.

صادقی افزود: توسط اتاق اصناف کشور طرحی ابلاغ شده و طبق صورتجلسه تنظیم بازار، وظیفه تنظیم بازار بر عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گذاشته شده است و این سازمان هم از طریق تفاهم نامه هایی با اتاق اصناف، نظارت بر بازار را انجام می دهند.

به گفته وی؛ اصناف و کسبه بهترین تنظیم کنندگان بازار هستند، و باید اتحادیه ها خودشان نظارت را داشته باشند.

وی از اجرای طرح ساماندهی صنوف و کسب و کارها در راستای خفظ شئونات اسلامی و ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: این طرح با دو هدف حرمت ماه رمضان و حفظ شئونات این ماه اجرا می شود و مراکز عرضه مواد غذایی و هتل ها باید توجه به ایام نوروز می توانند خدماتی در قالب چارچوب مشخصی به مسافران ارائه دهند.

صادقی با اشاره به طرح فجرانه و گلایه مردم از اینکه برای خرید از طریق این طرح باید حتما در حسابشان پول باشد، گفت: این طرح گسترده است ولی رقم موجودی کارت اندک و به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است تا مردم خرید داشته باشند ولی رقم میلیونی نیست و توجیهی هم ندارد.

وی تصریح کرد: در طرح فجرانه برای یک نفر ۷۳۰ هزار تومان یارانه واریز شده و مشروط بر این است که شهروند ما این ۱۱ قلم را خریداری کنند. 


وی گفت: نظارت اصلی بر طرح فجرانه بر عهده سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صمت است که باید نظارت ها افزایش یابد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت نانوایی‌ها در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: در این ایام نظارت ویژه بر ساعات کار نانوایی ها و کیفیت نان انجام می شود.

وی گفت: نظارت بر دام و طیور، کالاها و خدمات در حوزه سلامت و ایمنی، نظارت بر مراکز عرضه مواد غذایی هم انجام می شود.

کد خبر 1754654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha