مدیرکل انتقال خون استان مرکزی:

آمادگی مراکز انتقل خون استان مرکزی در ایام ماه رمضان و نوروز

در شب‌های قدر خونگیری در پایگاه‌های انتقال خون تا ساعت یک بامداد جریان دارد
آمادگی مراکز انتقل خون استان مرکزی در ایام ماه رمضان و نوروز

دکتر ظهیری از آمادگی مراکز انتقال خون استان مرکزی در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی،  دکتر ریتا ظهیری، امروز (۲۳ اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه زمینه برای حضور روزه داران بعد از افطار در مراکز انتقال خون فراهم شده است، گفت:اهداکنندگان خون در حین مراجعه به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون کارت ملی همراه داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با بیان اینکه مراکز خونگیری از نخستین روز ماه مبارک رمضان در دو نوبت از ساعت هفت تا ۱۴ و از ۱۸ تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه به جز تعطیلات رسمی آماده پذیریش اهداکنندگان خون هستند، بیان کرد: نخستین روز تعطیلات نوروز و سیزدهم فررودین پایگاه انتقال خون تعطیل است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در شب‌های قدر خونگیری در پایگاه‌های انتقال خون تا ساعت یک بامداد جریان دارد و مردم مومن و نوعدوست استان می توانند به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند.

وی در ادامه ضمن ارایه گزارشی از فعالیت های انجام شده در سال جاری، بیان کرد: ۱۱۲ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در سال جاری در این استان تولید و بین مراکز درمانی بیمارستانی توزیع شد.

ظهیری با تاکید بر اینکه ۱۰۰ درصد خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز مراکز درمانی استان، توسط انتقال خون همین استان تامین شده است، ادامه داد: علاوه بر تامین نیاز استان، ۳۰ هزار واحد خونی به خارج از استان ارسال و به شبکه ملی کشور تزریق شد به طوری که هفته‌ای ۲۰۰ واحد خون به صورت مستمر از انتقال خون استان مرکزی به بیمارستان‌های تهران ارسال می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه استان مرکزی در ذخیره خونی در وضعیت آبی است و هفت و ۸ دهم روز، ذخیره خونی در استان وجود دارد، خاطر نشان کرد: امسال به واسطه تقارن سال جدید و ماه رمضان، شرایط خاص است و نگرانی وجود دارد که ذخیره خون، جوابگوی نیاز نباشد.

وی عمل های جراحی غیر ضروری که توسط افراد به ماه پایان سال موکول شده است را یکی از دلایل مصرف زیاد خون و فرآورده های خونی دانست و بیان کرد:  برخی استان‌ها در شرایط بحران، خطر و رنگ زرد در ذخیره انتقال خون هستند.

ظهیری با بیان اینکه میزان خونگیری مراکز انتقال خون در استان مرکزی امسال هشت درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: در این راستا ۳۷ هزار و ۵۶۹ مورد خونگیری انجام شد.

وی با بیان اینکه مراجعه به دندانپزشکی، انجام تتو، جراحی های مختلف و حجامت سبب معافیت افراد از اهدای خون می شود، ادامه داد: امسال هشت هزار و ۸۵۵ نفر به دلایل ذکر شده از اهدای خون معاف شدند.

مدیر کل انتقال خون استان مرکزی اضافه کرد: ۱۲ و پنج دهم درصد مراجعه کنندگان برای اهدای خون زیر ۳۵ سال هستند و پنج هزار و ۳۰۹ نفر امسال برای اولین بار برای اهدای خون به مراکز مراجعه کردند.

دکتر ظهیری بر اهمیت توسعه پایگاه ها و مراکز انتقال خون استان مرکزی تاکید کرد و گفت: پایگاه انتقال خون شهرستان خمین با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز پایگاه انتقال خون خمین خریداری شده و سه نفر نیرو برای این پایگاه تامین شده است خاطر نشان کرد: با بهره برداری از این پایگاه می‌توان خون مورد نیاز شهرهای جنوب استان را تامین کرد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه مراکز انتقال خون در شهرستان‌های آشتیان، تفرش و محلات مستقر هستند، ادامه داد: در استان مرکزی، تنها ۲ پایگاه انتقال خون وجود دارد.

کد خبر 1754738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha