از برگزاری جشنواره تئاتر شبستان تا آغاز به کار مرکز همراه‌مسجد

ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی را به منظور ارتقا و ترویج فعالیت‌های بچه‌های مسجد به مرحله اجرا رساند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: سال ۱۴۰۲ برای ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی همراه بود که هریک از آنها تلاشی برای تحقق تربیت نسل انقلابی و دغدغه‌مند به شمار می‌آمد.

اکنون در آستانه آغاز سال جدید برخی فعالیت‌هایی را که امسال به همت این ستاد اجرایی شد مرور می کنیم:

اجرای طرح «مسجد؛ کانون نشاط»

شرکت بیش از 1700 نفر از نوجوانان اهل سنت سیریک در طرح مسجد کانون نشاط |  خبرگزاری تقریب (TNA)

با فرارسیدن تعطیلات تابستانی و تعطیلی مدارس، بسیاری از دانش‌آموزان به دنبال گذراندن اوقات فراغتِ مفید هستند. این رویکردی است که می‌تواند در مسجد و کانون‌های فرهنگی هنری محقق شود چراکه فرصتی مناسب برای آموزش و یادگیری در مکان مقدسی چون مسجد برای کودکان و نوجوانان فراهم می‌شود؛ طرح «مسجد؛ کانو ننظاط» نیز دقیقا با همین رویکرد اجرا شد.

امسال بیش از ۶۱۰۰ کانون مسجدی مجری طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» شدند و با اجرای برنامه‌های متنوع توانستند فرصت استفاده بیش از ۸۰۰ هزار نوجوان از این طرح را فراهم کنند.

یکی از نقاط تمایز این طرح، توجه ویژه به دختران در برنامه‌ها بود چراکه نباید فعالیت‌های دخترانه تحت تأثیر برنامه و طرح‌های پسرانه باشد؛ بلکه باید بر اساس الگوهای دخترانه تنظیم شود و از این بستر سهم و نقش‌آفرینی دختران در فضای فرهنگ و هنر کشور نیز افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر با توجه به ضرورت تعامل تنگاتنگ متولیان فرهنگی  مساجد و مسئولین مدارس همجوار، تعامل جدی و مناسبی بین ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور  و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش برقرار و منجر به هم‌افزایی و اقدامات مشترکی به ویژه در تابستان اخیر شد؛ چنان که علاوه بر ایجاد شرایط بهره‌مندی طرفین از ظرفیت‌های زیرساختی و فرهنگی یکدیگر، در دو سامانه بچه‌های مسجد و نورینو برنامه‌ای ویژه‌ی مشارکت دانش‌آموزان در مساجد طراحی و از این طریق امکان ثبت برنامه‌های تابستانه کانون‌های مساجد در هر دوی آن‌ها فراهم شد.

گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون‌های مساجد در استان اصفهان

برپایی کارگروه بررسی اسناد تحولی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و ارائه گزارش از فعالیت‌های استانی به ویژه درباره طرح ملی «مسجد کانون نشاط» که در اوقات فراغت تابستان اجرا شد، تبادل نظر و ارائه نظارت و پیشنهادات، برگزاری کارگاه‌های گروهی به منظور تبادل تجربیات و تعامل استان‌ها با یکدیگر از جمله محورهایی بود که در این گردهمایی دوروزه از ۱۹ تا ۲۱ مهرماه مورد توجه قرار گرفت.

برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد به مناسبت هفته کتاب 

تدارک مفصل کانون‌های مساجد برای هفته کتاب/ تقویت دوستی بچه‌های مسجد با یار  مهربان - شبستان

همزمان با فرارسیدن سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، طرح‌های مختلفی را در سراسر ایران اسلامی به مرحله اجرا رساند که از جمله آنها می توان به تشکیل هسته‌های مطالعاتی در کانون‌های مساجد و تشکیل لیگ کتابخوانی مسجد اشاره کرد.

حمایت از آن دسته کانون‌های مساجدی که قصد برگزاری نمایشگاه کتاب در این ایام را داشتند؛ همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه با چند ناشر برای اهدای کتاب به کانون‌ها، بروزرسانی منابع کتابخانه ای کانون‌ها، انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز رسانه‌ای «شیرازه» در راستای تشکیل حلقه‌های مطالعاتی در کانون‌ها و کتابخانه‌های مساجد با هدف افزایش سرانه مطالعه، تشکیل شبکه دوستداران کتاب، آموزش و توانمندسازی کانون‌های مساجد در عرصه کتاب و کتابخوانی و چگونگی مطالعه کتاب، آموزشی مربی در هسته‌های مطالعاتی در کانون‌های مساجد با محور چگونگی معرفی کتاب به کودکان و نوجوانان و برنامه‌های کتابخوانی که در نهایت منجر به تشکیل لیگ کتابخوانی مساجد شد. این طرح همزمان با هفته کتاب به صورت آزمایشی در برخی مساجد تهران اجرایی و در آینده در سطح سایر استان‌ها تداوم خواهد یافت.

برگزاری طرح ملی «شنبه‌های کتاب مساجد» از دیگر برنامه‌های هفته کتاب بود که در گام اول برپایی این طرح، مجموعه هشت‌جلدی «قهرمان من» در سطح مساجد معرفی شد، این اثر در مورد زندگی شخصیت‌ها و انسان‌های تاثیرگذار جامعه اسلامی‌مان بوده و مخاطبان این مجموعه هشت‌جلدی کودکان و نوجوانان هستند؛ همچنین ذیل طرح شنبه‌های کتاب مجموعه ۱۵ جلدی «سرگذشت استعمار» در مساجد و کانون‌های سراسر کشور نیز معرفی شد. همچنین امسال ذیل اجرای طرح «شنبه‌های کتاب مساجد» طی هم‌افزایی که با خانه کتاب و ادبیات ایران صورت پذیرفت، بسته مطالعاتی تحت «کتاب و خانواده» برای خانواده‌های مسجدی ارائه شد که این بسته همزمان با هفته کتاب در سطح ۱۱۰ کانون فرهنگی هنری فعال در عرصه کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور ارایه شد.

آغاز فاز سوم اجرای طرح قرآنی مسجد پایگاه قرآن در کانون‌های مساجد

طرح «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» در کرمانشاه برگزار می‌شود

این طرح با هدف تحقق مطالبه ۳۰ ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی از جامعه قرآنی، آشنایی مردم با زبان قرآن و قرآنی شدن فضای جامعه تدوین و اجرای آن در سطح کانون‌های مساجد آغاز شد.
در فاز اول ظرفیت سنجی و نیازسنجی در سطح جامعه انجام و در فاز دوم نیز شناسایی کانون‌های مجری طرح در دستور کار قرار گرفت و در نهایت در فاز سوم وارد مرحله سطح بندی کانون‌های مجری طرح و حمایت از کانون‌های مجری شد.

از جمله اقداماتی که در فاز جدید مورد توجه قرار گرفت، شناسایی و ساماندهی قاریان سراسر کشور، برگزاری نشست توجیهی ویژه کارشناسان ستادهای استانی و هم افزایی با دیگر نهادهای فعال در حوزه قرآن بود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه بیش از سه هزار و ۵۰۰ کانون فرهنگی هنری مسجد، داوطلب اجرای طرح مسجد پایگاه قرآن شدند، در فاز سوم این کانون‌ها جهت برخورداری از حمایت‌های ستاد در چهار سطح دسته‌بندی شدند، ضمن اینکه نظارت همراه با ارائه خدمات مستمر، هم افزایی با نهادهای غیردولتی، زمینه سازی برای مشارکت مردم در سطوح مختلف به ویژه حضور قاریان، کودکان و نوجوانان در اجرای طرح و ساده سازی اجرای طرح از جمله راهکارهای شناسایی شده برای مردمی‌سازی طرح به شمار می رود.

اجرای طرح «مسجد سینما» در سراسر کشور

13495-A

طرح «مسجد سینما»، با امضای تفاهم‌نامه میان معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون مساجد با مراکز اکران فیلم های انقلابی از جمله حوزه هنری انقلاب اسلامی، موسسه عمار یار و انجمن سینمای جوان، اجرایی شد. 

طی انعقاد این تفاهم‌نامه، مدیران کانون‌های مساجد با مراجعه به صفحه اختصاصی خود در سامانه بچه‌های مسجد، فیلم و شرکت مدنظر را انتخاب و درخواست اکران‌شان را همراه با تاریخ نمایش و تعداد بلیط درخواستی ثبت می کردند و شرکت پخش‌کننده فیلم همزمان در سریع‌ترین زمان ممکن، بین پخش‌کننده و اکران‌کننده هماهنگی برای پخش انجام شد
با امضای این تفاهم‌نامه در قالب طرح «مسجد سینما» فیلم‌های «اخت الرضا(ع)»، «سرهنگ ثریا» و «بچه زرنگ» با تخفیف مناسب همزمان با اکران در سینماها در مساجد نیز به نمایش در آمدند.

برگزاری کنگره ملی فعالین خواهر کانون‌های مساجد

ماجرای هم‌عهدی خواهران فعال در کانون‌های مساجد برای الگوی زن تراز انقلاب -  شبستان

کنگره ملی  فعالین خواهر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور ۲۱ آذر ماه در تالار وحدت تهران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و امام جمعه موقت تهران، دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، برگزار شد.

همزمان با برگزاری این کنگره فعالیت ۱۳۰۰ کانون تخصصی خواهران به طور رسماً اعلام شد؛ کانون‌هایی که در لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری در موضوع الگوی سوم زن و تحقق زن تراز انقلاب و اسلام تأسیس شده و برنامه های خود را در محورها زن، خانواده و سبک زندگی اسلامی ایرانی طراحی و اجرا می کنند؛ همچنین در این کنگره از تنی چند مادران و همسران شهدا تقدیر به عمل آمد.

برگزاری کنگره علمی فرهنگی «سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس»

کنگره «علمی فرهنگی سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» در آستانه چهارمین سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم، ۱۰ دی ماه به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و قرارگاه ارتباطات و همکاری های بین المللی این ستاد برگزار در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران، سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی ایران در لبنان و حجت الاسلام کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، با هدف تبیین جایگاه مساجد در نهضت مقاومت و بیان اتفاقات اخیر در غزه و نیز نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در طوفان الاقصی در این کنگره سخنرانی کردند.

این کنگره که به دنبال تبیین‌گری حمایت های مساجد از جبهه مقاومت بود علاوه بر کشور عراق، در لبنان نیز به صورت همزمان برگزار شد؛ ضمن اینکه زیارت مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان و ابوالمهندس المهدی در وادی سلام نجف به صورت برخط و رونمایی از سرود دوزبانه بچه های مسجد از دیگر بخش های این کنگره بین المللی بود.

برپایی نمایشگاه کتاب «انفجار نور» با همکاری ستاد کانون‌های مساجد

به مناسبت ایام الله دهه فجر و انتقال مفاهیم ادبیات و ساختارهای انقلاب، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با همکاری انتشارات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اقدام به برگزاری نمایشگاه کتاب در سراسر کشور کرد.

تعامل نوشتاری بخصوص با نسل جوان و نوجوان در زمینه انقلاب اسلامی، تسهیل دسترسی مخاطبان به تازه های نشر در موضوعات انقلاب اسلامی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با معرفی کتابهای همسو با ارزشهای انقلاب اسلامی از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه بود که از ۱۲ تا ۲۷ بهمن به مدت ۱۵ روز برگزار شد؛ ضمن اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای برگزاری این نمایشگاه از تخفی ۴۰ درصدی برخوردار بودند.

امضای تفاهم‌نامه با شورای عالی مناطق آزاد

اجلاس دو روزه مدیران ستادی و استانی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، بهمن ماه با حضور«سید محمد هاشمی»، جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر «حجت‌الله عبدالملکی»، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اردوگاه بین‌المللی شهید باهنر برگزار شد.

امضای تفاهم نامه همکاری میان شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به منظور استفاده از ظرفیت های این مناطق در تقویت کانون های مساجد از جمله دستاوردهای این اجلاس دو روزه بود.

این تفاهم نامه به امضای حجت الاسلام والمسلمین کمال الدین خداداده، رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد و دکتر خلیلی نیا، معاون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسید.

برگزاری دومین دور از سلسله نشست‌های هیات اندیشه‌ورز ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور

گزارشی از فصل دوم هیئت اندیشه ورز کانون های مساجد کشور

دومین دور از سلسله نشست‌های هیأت اندیشه‌ورز ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که با حضور اساتید ایرانی و عراقی در نجف اشرف برگزار شد؛ این سلسله نشست ها از ۲۴ بهمن در مدرسه امام خمینی(ره) نجف اشرف آغاز و ۲۶ بهمن ماه با حضور اندیشمندانی از ایران و عراق به کار خود پایان داد.

موضوع جذب جوانان و نوجوانان به مساجد با تاکید بر فطرت، معنویت و عرفان حقیقی از جمله موضوعاتی بود که مورد گفتگو و تبادل نظر اساتید هر دو کشور قرار گرفت؛ ضمن اینکه در این نشست از کتاب «نظام تربیت توحیدی» به عنوان سند تعیین خط مشیء کلی در هسته های تربیت محور، رونمایی شد.

گفتنی است: دور اول این از نشست‌های هیئت اندیشه ورز مرداد ماه و همزمان با روز جهانی مسجد در عراق برگزار شده بود.

برگزاری رویداد «حضور» با محور انتخابات پرشور

رویداد «حضور» با هدف افزایش مشارکت و مردمی‌سازی فعالیت‌های انتخاباتی به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد و طی آن اعضای کانون‌ها  ایده‌ها و آثار خود را که منجر به افزایش مشارکت مردمی در انتخابات می‌شود در قالب کلیپ ۱۰۰ ثانیه‌ای ارسال کردند.

برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان 

شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان برگزیدگان خود را شناخت - ایبنا

شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان» از ۱۲ تا ۱۴ اسفندماه به میزبانی استان کردستان با شعار «قرآن کتاب تبیین» در رشته های حفظ کل، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و اذان، برگزار شد.

در جریان برگزاری شانزدهمین دوره این مسابقات، سی‌هزارمین محفل «هر مسجد، یک پایگاه قرآنی» در مسجد جامع سنندج همزمان با آغاز رسمی با حضور قاریان مطرح کشوری، متسابقین و عموم مردم، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد جامع سنندج برگزار شد.

گفتنی است: امسال در مرحله استانی بیش از ۱۸ هزار نفر شرکت کردند که از این میان ۲۸۰ نفر به مرحله کشوری راه‌ یافتند.

آغاز به کار شورای راهبری اهل‌سنت کانون‌های مساجد با پیام وزیر فرهنگ

نخستین نشست شورای راهبری اهل سنت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سنندج با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان، رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و جمعی دیگر از مسئولان، ماموستاها و فعالان قرآنی سنندج راه‌اندازی شد.

در این نشست پیام دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به اعضای نشست شورای راهبری اهل سنت که به همت ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و با هدف توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های کانون‌محور در مناطق اهل سنت براساس اقتضائات و انتظاران این عزیزان تشکیل شده است، قرائت شد.

برگزاری جشنواره ملی «تئاتر شبستان» و رونمایی از سند تعالی هنر کانون‌های مساجد 

اختتامیه نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان

نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان با شعار «مسجد، تئاتر، آگاهی» ۱۳ تا ۱۸ اسفندماه برگزار شد. در جریان برگزاری آیین اختتامیه این جشنواره با حضور دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سند تعالی هنر کانون های مساجد رونمایی و از برگزیدگان نخستین جشنواره تئاتر شبستان تقدیر شد.

گفتنی است: این جشنواره با اجرای گروه های نمایشی راه‌یافته منتخب در دو نوبت بعد از نماز ظهر و نماز مغرب در تهران و در مساجد امیرالمومنین (ع)، ثامن‌الائمه (ع)، محمد بن عبدالله(ص)، الجواد (ع)، قاسم بن الحسن(ع)، مفتخر، الزهرا (س)، روح‌الله، رضویه، رحمانی، ابوالصدق، صاحب‌الزمان (عج)، جامع ثارالله(ع)، حاج حسن صنیع‌الدیوان، همراه بود.

افتتاح مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور با حضور وزیر فرهنگ

شبستان - افتتاح مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور با حضور وزیر فرهنگ

دکتر «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با سی و یکمین سالروز تأسیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ۱۸ اسفند ماه با حضور در ساختمان شهید بهشتی این ستاد از فعالیت‌های این مجموعه بازدید به عمل آورد و در ادامه از سامانه «همراه مسجد» (مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور) به شماره ۸۹۴۰-۰۲۱ را رونمایی کرد.

کد خبر 1755113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha