روایت نخبه‌پروری و کارآفرینی در کانون‌های مساجد

ششمین قسمت برنامه اذان گاهی شبستان به معرفی فعالیت های کانون منتظر موعود(عج) مسجد صاحب الزمان(عج) اختصاص داشت و تلاش داشته است که ایده های این کانون پیرامون نخبه پروری و مهارت افزایی را روایت کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش دارد، با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

روایت نخبه‌پروری و کارآفرینی در کانون‌های مساجد

در ادامه مروری بر آنچه که در برنامه یکشنبه ۲۷ اسفند مصادف با ششمین روز از ماه رمضان روی آنتن رفت، خواهیم داشت.

بنابراین گزارش، در ابتدای این برنامه گروه سرود نور مشکات کانون بیت القرآن مسجد منشور السلطان منطقه ۱۱ مسجد منشور سرود همدلی را اجرا نمودند.

در ادامه برنامه، گزارشی از فعالیت های کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار شهرستان صومعه سرای استان گیلان پخش شد و مدیر این کانون فرهنگی هنری  به تشریح فعالیت های این کانون فرهنگی هنری پرداخت و گفت: این کانون از سال ۱۳۹۳ تاسیس شده و با وجود آنکه در منطقه محرومی واقع شده است، اما  جزو کانون های برتر در سطح استانی و کشوری محسوب می شود. به گونه ای کانون در رواق های نور و کتاب به عنوان کانون برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شد.

وی گفت: گروه سرود سلیمانی و گروه فیلم برداری از جمله گروههای فعال در این کانون است که تاکنون سه فیلم توسط این گروه فیلم برداری تولید شده است.

 در ادامه این برنامه «معصومه سادات موسوی»، مدیر کانون فرهنگی هنری منتظر موعود(عج) مسجد صاحب الزمان(عج) استان تهران به عنوان میهمان در این برنامه حضور یافت و به تشریح فعالیت های این کانون مسجدی پرداخت.

وی با اشاره به تاریخچه فعالیت های این کانون فرهنگی هنری گفت: از سال ۱۳۹۶ اقدام به راه اندازی کانون فرهنگی هنری منتظر موعود(عج) نمودم که یکی از رویکردهای ما در این سالها استفاده از ظرفیت نوجوانان در فعالیت های مسجد بوده است.

 موسوی بیان کرد: با اهتمام به بحث نخبه پروری در کانون تلاش کردیم که به پرورش استعدادهای خوب بپردازیم، تا اعضای کانون بتوانند ایده پردازی داشته باشند و در عین واحد و در لحظه چالش هایی که در زندگی مواجه می شوند، را  حل کنند. همچنین ما سعی داریم که فعالیت های کانون مسجد محور باشد، تا از این طریق بچه ها با مسجد آشنا و حضورشان در خانه های خدا تقویت شود.

مدیراجرایی کانون منتظر موعود(عج) مسجد صاحب الزمان(عج) در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد اهداف اجرایی نمودن ایده نخبه پروری، نحوه انتخاب مخاطبان و فعالیت هایی صورت گرفته در این راستا گفت: نخبه پروری به این معنا نیست که حتما بچه های حضور یافته در کانون، تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و ما از آنها حمایت کنیم، معیار ما در نخبه پروری براین مبنا است که افراد در چالش هایی که در زندگی که با آن مواجه می شوند، چگونه توانایی حل مسائل را دارند و اینکه اعضای کانون بتوانند برای خانواده،جامعه، کشور خود خود موثر باشند، کسی که بتواند مشکلات خود را به خوبی حل کند، ایده پردازی نماید و مدیریت بحران داشته باشد،از نگاه ما نخبه محسوب می شود.

روایت نخبه‌پروری و کارآفرینی در کانون‌های مساجد

 این فعال مسجدی خاطر نشان کرد:  مخاطبان برنامه های کانون ما نوجوانان حتی مقاطع ابتدایی، مهد کودک و  پیش دبستانی نیز هستند و خوشبختانه در ۱۰ منطقه تهران توانستیم در پژوهش سراهای آموزش و پرورش فعالیت داشته باشیم، به طوری که در طول ۱۲ سال همکاری با آموزش و پرورش پیرامون شناسایی و کسب خلاقیت چهار هزار دانش آموز تلاش کرده ایم.

وی پیرامون تجربیاتش در پیوند «مسجد و مدرسه» و اهداف اجرای این طرح گفت: انسان با حضور در مسجد به آرامش روحی دست می یابد  و این آرامش را که خیلی مواقع به دنبالش هستیم، نمی دانیم که  از کجا باید کسب کنیم، وقتی زمینه حضور بچه ها در مسجد فراهم شود و آنها بینند موضوعات مورد علاقه شان در مسجد مهیا است، علی رغم آنکه در مسجد رشد فکری پیدا می کنند، می توانند برنامه های مورد علاقه شان همانند اردو، بازی های فکری،مسابقات و جشنواره های متنوع را از مسجد دریافت کنند و پیوند آنها با مسجد موجب می شود که بچه ها به آرزوها، رشد و تعالی آینده در مسجد دست یابند، به همین جهت یکی از رویکردهای ما فراهم کردن رونق حضور کودکان و  نوجوانان در خانه های خدا است.

روایت نخبه‌پروری و کارآفرینی در کانون‌های مساجد

 موسوی در ادامه گفت: در ایام اعتکاف رجبییه ما در محیط مسجد اقدام به برگزاری مسابقه، تشکیل حلقه های معرفت شناسی برای گروههای سنی کودک و نوجوان نمودیم،ضمن اینکه سعی کردیم برنامه های مورد علاقه بچه ها، بازی های علمی و آموزشی همراه با فناوری های روز با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی ارایه نماییم.

 این فعال مسجدی که دارای دکترای مدیریت کسب و کار و دکترای روان شناسی و مولف چند کتاب در حوزه کودک نیز است، پیرامون آموزش ها و برنامه های مهارتی تدارک دیده شده در مسجد و مدرسه برای نوجوانان و اعضای کانون گفت: رویکرد ما در افزایش مهارت اعضای کانون بر این مبنا است که بچه ها با کار تولید آشنا شوند، به عنوان مثال ما در کانون برای دختران نوجوان آموزش فشن بافی، پتینه، قالی بافی و فرش بافی برگزار می کنیم و برای پسران نیز دوره های کاشی کاری، کار بر روی شیشه و میرال کاری را آموزش می دهیم تا بتوانند پس از کسب مهارت سفارش کار بگیرند و در برخی مواقع نیز خود ما برای آنها سفارش کار می گیریم، یا در شبکه های مجازی که به همین منظور راه اندازی کرده ایم کار آنها را برای فروش معرفی می کنیم.

روایت نخبه‌پروری و کارآفرینی در کانون‌های مساجد

موسوی تصریح کرد: علاوه برآن حدود ۱۷ و ۱۸ سال است که در مسجد خیریه ای دایر و از طریق این خیریه کار آفرینی و ایجاد اشتغال برای بانوان بدسرپرست و بی سرپرست فراهم نموده ایم و از محصولات تولید شده آنها حمایت می کنیم. همچنین به جاهای مختلف کارهای تولید شده آنها را برای فروش معرفی می کنیم، تا آنها از این طریق بتوانند درآمد زایی داشته باشند. علاوه بر آن ما از کارآفرینانی که در سنین  پایین تر هستند، پشتیبانی می کنیم، یعنی اگر ببینیم که نوجوانی استعداد تولید محصولاتی را دارد، یا می تواند به همنوع خودش آموزش دهد،مورد حمایت کانون قرار می گیرد، در همین راستا ما در فضای مجازی نیز گروهی را راه اندازی نموده ایم که نوجوانان، استاد همسن و سالانشان هستند، سعی ما بر این است که از این طریق پرورش فکری برای آنها فراهم شود.

وی پیرامون تالیفات خود در حوزه کودک گفت: بنده به درخواست سازمان آب، کتابی را در مورد صرفه جویی در مصرف آب برای کودکان تالیف نمودم، در این کتاب آیات قرآن کریم و احادیثی که در مورد صرفه جویی در مصرف آب است را استخراج و به صورت نقاشی و کتاب تهیه کردم، تا از این طریق موجب انگیزه بخشی و آشنا کردن کودکان با فواید صرفه جویی شویم. همچنین کتاب«آیه های هدایت» با موضوعات قرآنی به صورت داستان و نقاشی از جز ۳۰ قران کریم و نیز کتاب چهار جلدی چرتکه از دیگر تالیفات صورت گرفته است.

 در ادامه این برنامه، گزارشی از فعالیت های فرهنگی و مذهبی در روستای رحیم آباد بخش چترود کرمان پخش شد.

روایت نخبه‌پروری و کارآفرینی در کانون‌های مساجد

کد خبر 1755344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha